Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 29

Rakennettu Ympäristö 4/15
29
sin sanoen hoitaa tietokantaa ja konstruoi portaa­
lin rakentamisprosesseihin. Tietokanta tulee sisäl­
tämään Islannissa myönnetyt ja myönnettävät ra­
kennusluvat piirustuksineen, tarkastusmanuaalit
ja vastaavat sekä luettelon lisensoiduista ammatti­
laisista. Kaikki työnaikainen tarkastus raportoidaan
ICA:n portaalin kautta.
Yhteydet paikallisiin rakennusvalvontoihin (n.
50 kpl) on toteutettu vuonna 2014. Järjestelmä on
selvästi sukua Suomen Lupapiste.fi-palvelulle, jo­
hon islantilaiset ovat tutustuneetkin.
Irlannin
vuonna 2014 voimaan tullut lainsää­
däntö on periaatteiltaan Islannin kaltainen. Irlan­
nin talouden kuumina vuosina 2002–2008 ei raken­
tamisen laatu toteutunut tarkoitetulla tavalla. Osa­
syynä pidetään kunnallisen rakennusvalvonnan
samanaikaista alasajoa. Rakennuslupaan riitti muu­
tama täytetty A4-lomake. Esimerkiksi piirustuksia ei
toimitettu viranomaisille. Työnaikaisia katselmuk­
sia ei ehditty pitää. Kun buumi päättyi, kaatuivat ra­
kennusvirheet osin veronmaksajien maksettavaksi.
Keskenjääneet rakennusprojektit ja asunnot, jois­
sa ei käytännössä pystynyt asumaan, olivat todelli­
suutta. Uusi lainsäädäntö asettaa vastuun rakennut­
tajille, suunnittelijoille ja urakoitsijoille. Kaikkien
keskeisten toimijoiden pitää kuulua oman ammatti­
alansa rekistereihin: arkkitehtien arkkitehtirekiste­
riin, rakennesuunnittelijoiden insinöörirekisteriin
ja tarkastajien tarkastajien rekisteriin. Rakennus­
työn tarkastaa siihen erikseen oikeutuksen saanut ja
sertifioitu asiantuntija. Julkinen rakennusvalvonta
pitää kohteessa vähintään yhden katselmuksen. Pa­
loviranomainen on mukana konsultoimassa osassa
kohteita. Määräysten ja proseduurien laiminlyönti
on rikkomus, joka saatetaan seuraamusharkintaan.
Sähköistä asiointia varten on yksi valtakunnallinen
järjestelmä:
Myös
Norja
on uudistanut rakentamista kos­
kevan lainsäädäntönsä 2010-luvulla. Uudistuksis­
sa hylättiin omavalvonta, ja siirryttiin puhumaan
riippumattomasta kontrollista. Riippumaton ulko­
puolinen valvonta on kriittisissä kohteissa pakol­
lista. Sen lisäksi kunta voi arvioinnin kautta mää­
rätä ulkopuolisen valvontaorganisaation suoritta­
maan valvontaa. Jos ulkopuolinen valvonta havait­
see hankkeessa virheitä ja puutteita, joita ei korjata,
tulee valvontaa suorittavan tahon ilmoittaa siitä vi­
ranomaiselle. Myös kunnalle kuuluu velvoite suorit­
taa valvontaa. Laki kuitenkin mahdollistaa sen, että
kunta mitoittaa oman valvontansa resurssiensa ja
osaamisensa mukaan. Yhteistyö valvonnassa mui­
den kuntien kanssa on lain nimenomaisen sään­
nöksen mukaan sallittua.
Tulevaisuuden näkymiä
Yhteenvetona voi väittää, että eroista huolimatta on
eurooppalainen rakennusvalvonta perustaltaan ja
toimintatavoiltaan yhtenäisempi kuin ovat rakenta­
mista koskevat sisällölliset määräykset. Rakentami­
sen teknisissä määräyksissä on huomattavia eroja,
vaikka EU on esimerkiksi rakennustuotteiden osal­
ta yhtenäisyyttä tuonut. Energiatehokkuus on ollut
viime vuosien imperatiivina, mutta direktiivi on jät­
tänyt implementointiin jäsenvaltioille pelivaraa. Ky­
syntää uudentyyppiselle rakennusvalvonnalle on sitä
mukaa kun rakennukset muuttuvat yhämonimutkai­
semmiksi. Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö on
välttämätöntä, jotta riskejä voidaan ehkäistä ennalta.
Rakennusten kunnossapito ja kuluttajansuoja­
kysymykset ovat nouseva kysymys. Suomen uusi
laajarunkoisten rakennusten rakenteellisen turval­
lisuuden arviointia koskeva laki (300/2015) on mel­
ko ainutlaatuinen ja edistyksellinen esimerkki tule­
vasta kehityssuunnasta. Sähköiset lupahakemusjär­
jestelmät ovat lopullisesti murtautumassa yleiseen
käyttöön.
LAURI JÄÄSKELÄINEN
1
Visscherin kumppaneineen kirjallinen tuotanto on laaja.
Mainittakoon vain esim.: Building control in five European
countries (Visscher, Delft University Press 1993); Building
regulations in Europe Part I (Meijer – Visscher – Sheridan,
Delft University Press 2002); Building regulations in Europe
Part II (Sheridan – Visscher – Meijer, Delft University
Press 2003); Deregulation and privatization of European
building-control systems? (Meijer – Visscher 2006);
Dynamics of building regulations in Europe (Visscher
– Meijer 2007); Building regulations from an European
perspective (Meijer – Visscher 2008); Comparison of tasks
and responsibilities in the building control systems of
European Union countries, Pedro – Meijer – Visscher 2008).
2
Doing Business 2014. The World Bank. ISBN 978-0-8213-
9984-2.
3
Doing Business 2010. The World Bank. ISBN 978-0-8213-
7961-5.
4
Doing Business 2010, s. 17.
5
Uusimuotoinen rakennusvalvontatoimi. Aila Korpivaara
ja Santeri Syrjälä (toim.). Ympäristöministeriön raportteja
9/2015, s. 42–45.
6
Rakennusvalvonta 1/1999 s. 28–32; RY 1/2002 s. 70–73;
RY 1/2004 s. 60–63; RY 1/2006 s. 14–17; RY 1/2008 s. 53–56;
RY 4/2009 s. 19–22; RY 4/2012 s. 50–53.
7
Jääskeläinen: Huomioita rakennusvalvontaa koskevien
säännösten tilanteesta joissakin Euroopan maissa.
30.11.2007.
8
Zoning and urban planning. Doing Business 2015, s. 53–
59. ISBN 978-1-4648-0351-2.
9
USP Marketing Consultancy 2008.
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...60
Powered by FlippingBook