Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 27

Rakennettu Ympäristö 4/15
27
Suomi lukeutuu
zoning-
vertailussa ryhmään,
jossa kaavoituksellinen tarkastelu tarvitaan ennen
rakentamista yleensä, muttei aina. Meidän suunnit­
telutarveratkaisu on eräänlainen
planning permissi-
on
. Euroopanmaista samaan kategoriaan sijoittuvat
mm. Ranska, Latvia ja Liettua.
Kaavoitusluvat ja
zoning
on tässä lyhyessä artik­
kelissa jätettävä rakennusvalvonnallisen tarkastelun
ulkopuolelle, olkoonkin, että niillä on läheiset kyt­
kennät rakennuslupakäytäntöihin. Sama koskee ky­
symystä itse rakentamista koskevien lupien myön­
tämisestä siltä osin, mitkä viranomais- tai muut ta­
hot niitä käsittelevät. Monissa maissa rakennustar­
kastajat eivät toimi varsinaisina lupaviranomaisina,
joille esim. kuuluisi kaupunkikuvalliset ja vastaavat
kysymykset. Yleensä rakennusvalvontakäytäntöjä
vertailtaessa tarkastellaan kysymystä teknisistä ra­
kentamismääräyksistä ja niiden noudattamisen tar­
kastamisesta lupavaiheessa; rakennustyönaikaises­
ta valvonnasta; ja kolmanneksi valmiin rakennus­
kohteen käyttöönotosta.
Uusimuotoista rakennusvalvontatointa koske­
vassa raportissa on
rakentamismääräysten
tar-
kastamisen
osalta löydetty Euroopasta viisi erilais­
ta pääluokkaa:
1. Viranomainen tarkastaa (Tanska, Hollanti, Italia,
Espanja)
2. Viranomainen tarkastaa, ellei siirrä yksityiselle
(Suomi, Saksa)
3. Voi valita julkisen tai yksityisen (Englanti jaWales)
4. Yksityinen tarkastaa (Romania, Ranska osittain)
5. Ei lainkaan pakollista (Ranska osittain, Belgia).
Rakennustyönaikaisen valvonnan
osalta on maat
ryhmitelty kuuteen luokkaan:
1. Viranomainen vastaa (Hollanti, Slovakia)
2. Viranomainen vastaa, ellei siirrä yksityiselle (Suo­
mi, Saksa)
3. Voi valita julkisen tai yksityisen (Englanti ja Wa­
les)
4. Sekä viranomais- että yksityistä valvontaa (Ruotsi,
Norja, Itävalta, Tšekki, Italia, Puola, Espanja
5. Yksityinen (Belgia, Tanska, Ranska, Romania)
6. Ei lainkaan pakollista (Portugali).
Rakennuksen käyttöönoton
osalta edellytetään
useimmiten viranomaisen lopputarkastusta. On
maita, joissa riittää työstä vastanneen tahon ilmoitus
töiden valmistumisesta. Noin kahdessa kolmasosas­
sa maista tarvitaan erillinen käyttöönottolupa.
Kun otetaan huomioon lupavaihe ja rakennus­
työnaikainen valvonta, voidaan erottaa kolme pe­
rustyyppistä valvontajärjestelmää:
1. Viranomaisperusteinen järjestelmä (Hollanti,
Slovakia)
2. Sekamuotoinen järjestelmä (Suomi, Ruotsi, Nor­
ja, Tanska, Italia, Ranska, Saksa)
3. Dualistinen järjestelmä (Englanti ja Wales).
Tuloksia
Erityisesti CEBC:n piirissä on kannettu huolta raken­
nustarkastuksen vaikuttavuudesta ja mahdollisuuk­
sista estää rakentamisen virheitä ja edistää rakenta­
misen hyvää lopputulosta. Tarkastelutapa on erilai­
nen kuin Maailmanpankilla, joka ei ole toistaiseksi
arvioinut rakennusvalvonnan hyödyllisyyttä kuin lä­
hinnä korruption kitkemisen kannalta.
Saksa osavaltioineen on ollut kiinnostava esi­
merkkimaa eri osavaltioiden poikkeavan lainsää­
dännön johdosta. Saksassa lähdettiin tiukkaa raken­
nusvalvontaa dereguloimaan Baijerin osavaltion
mallin pohjalta 1990-luvulla. Perinteinen raskaak­
Hugh Johnson hoiti CEBC:n pääsihteerin
ja rahastonhoitajan tehtävää mallikkaasti
toistakymmentä vuotta. Islannin
kokouksessa kesäkuussa uudeksi
pääsihteeriksi valittiin Martin Russell-
Croucher. Kuvassa Hugh Johnson
Euraasian ja Amerikan mannerlaatan
liittymää ihmettelemässä Reykjanesissä
Islannissa.
Kuva: Lauri Jääskeläinen
1...,17,18,19,20,21,22,23,24,25,26 28,29,30,31,32,33,34,35,36,37,...60
Powered by FlippingBook