Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 36

Rakennettu Ympäristö 3/15
36
Melun kokeminen on
vaihdellut
Melun kokeminen on sekä yksilöllistä että kulttuurisi-
donnaista. Länsimaissa melu liitetään usein voimaan
ja tehokkuuteen: esimerkiksi höyrykoneisiin ei aluksi
haluttu äänenvaimennusta, koska joidenkin tehtaili-
joiden mielestä koneen pauhu oli todistus sen tehok-
kuudesta.
Suurin syy nykyajan meluun on 1950-luvulta kiihty-
nyt autoistuminen. Ympäristöongelman määritelmän
se sai 1960–1970-luvulla, mutta jäi pian vakavampana
pidettyjen ympäristöongelmien, kuten vesien pilaan-
tumisen, jalkoihin.
Melusta on tullut ainakin Helsingissä normi, johon
kaupunkilaisten odotetaan sopeutuvan, vaikka siitä
tasaisesti yleisönosastokirjoituksissa valitetaankin.
Vastalääkkeeksi melulle on alettu hakea kaupungin
hiljaisia paikkoja, tämäkin EU-direktiivin innoittama-
na.
Lähde: Outi Ampuja: Meluongelman muotoutuminen, Yhdyskuntasuunnittelu 2011.
pihan oleskelualueilla kuten parvekkeilla ja teras­
seilla. Ympäristöministeriön teettämässä asukasba­
rometrissä rakennuksen ääneneristys nousee aina
merkittäväksi asumisviihtyvyystekijäksi.
Sama tarkkuus helpommin
Kontkanen selvitti myös tieliikennemelun laskenta­
mallin yksinkertaistamista. Tarvetta yksinkertaiste­
tulle menetelmälle olisi, sillä valtakunnallisen 3D-
melumallin tuottaminen on työlästä eli kallista.
Tulokset osoittivat, että tieliikenteen melulle al­
tistuvien ihmisten määrä saatiin arvioitua yhtä luo­
tettavasti ilman 3D-maastomallia kuin 3D-maasto­
mallia käyttäen. Kontkasen menetelmässä ”maasto­
na” olivat rakennukset.
Liikennetiedot tarvitaan yksinkertaistetus­
sa mallissakin tarkasti. Tärkein tieto on liikenteen
määrä. Sen lisäksi tarvitaan tiedot tienpinnan laa­
dusta, ajoneuvojen nopeuksista ja raskaan liiken­
teen osuudesta. Nämä lähtötiedot saadaan hyvin
maanteiltä, mutta ongelmia teettävät kaupungin
katujen liikenne. Asemakaavavaiheessa meluselvi­
tysten liikennetiedot onkin syötettävä melumalliin
usein käsipelillä.
”Yksinkertaistetulla menetelmällä saatujen tu­
losten perusteella voidaan tunnistaa ne ongelma­
kohteet, joista kannattaa tehdä tarkempi maasto­
mallipohjainen melulaskenta ja meluntorjunta­
suunnitelma”, Kontkanen toteaa.
Kontkanen heittää kysymyksen kuntien raken­
nusvalvonnalle ja kaavoittajille: ”Osataanko melu­
selvityksiä vaatia? Esimerkiksi aina silloin, kun ra­
kennuksen lähellä on vilkasliikenteinen tie, melu­
selvitys pitäisi tehdä.”
Uusi EU-tason menetelmä kasvattaa
säätietojen merkitystä
EU:n pitkään tekeillä olleet yhteiset laskentamenetel­
mät ovat strategisen melukartoituksen menetelmiä,
joiden avulla seurataan yleistä kehitystä. Suomi on
Ari Saarisen mukaan muiden Pohjoismaiden kanssa
kartoituksen kärkikastia, joten suuria muutoksia uu­
det menetelmät eivät Suomeen tuo.
EU:n meludirektiivissä määriteltiin jäsenvalti­
oille yhteiset laskentasuureet, arviointimenetelmät
ja perusteet melukartoitukseen. Suositukset ohjei­
den pääpiirteistä laadittiin jo vuonna 2003, mutta
näkemys tarkennetuista ohjeista yhteiseksi lasken­
tamenettelyksi valmistui vasta vuonna 2012. Viime
vuonna hyväksyttyjen ohjeiden tulee olla käytös­
sä vuonna 2018. Suomessa pohditaan parhaillaan,
otettaisiinko menetelmä käyttöön jo vuotta aiem­
min. Menetelmä tunnetaan nimellä Common Noi­
se Assessment Methods (CNOSSOS-EU).
CNOSSOS-menetelmän edellyttämät ajoneuvo­
jen melupäästötiedot ovat Suomessa Saarisen mu­
kaan jo tiedossa. Raideliikenteestä tarvitaan ehkä
hieman lisää tietoa. Lisäksi tarvitaan maastomallit
äänen etenemisen arvioimiseksi. Nekin on jo laser­
keilattuna suurimmasta osasta selvitettäviä alueita.
Kolmas alue lähtötiedoista eli säätiedot tuo jonkin
verran uutta ajattelua.
”Meluarviot on meillä tehty aina pahimpien
olosuhteiden perusteella. Sääolosuhteiden tarkem­
pi huomioiminen saattaa hieman pienentää melui­
saksi alueeksi laskettuja alueita, mutta merkittäviä
muutoksia CNOSSOS ei ole laskentatuloksiin tuo­
massa”, Saarinen summaa.
Maailman terveysjärjestö WHO on antamassa
tänä vuonna uusia suosituksia melun ohjearvoik­
si. Euroopan komissio kuuntelee Saarisen mukaan
näitä tiukkaan tieteelliseen arviointiin perustuvia
suosituksia tarkalla korvalla.
Valtiotieteen maisteri
Katri Isotalo
.
Toimittaja. Viestintä Isotalo Oy.
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...60
Powered by FlippingBook