Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 26

26
Rakennettu Ympäristö 4/15
direktiivin ja nyttemmin asetuksen kautta, muovaa­
vat väistämättä jäsenvaltioiden rakennusvalvonnan
toimintaa.
Suuria periaatteellisia eroja syntyy sitä kautta,
mitä eri tehtäviä jäsenvaltioissa julkiselle rakennus­
valvonnalle kuuluu. Luotettavan kuvan saamiseksi
pitäisi tuntea kunkin maan maankäytön suunnitte­
lun järjestelmät. Niissä on kuitenkin niin huomatta­
via hallinnollisia eroja, että erojen hahmottaminen
ja kytkennät rakennusvalvontaan tuottaa vaikeuk­
sia. Mitään kattavaa kokonaisselvitystä aihepiirin
ympäriltä en ole löytänyt.
Maailmanpankki (World Bank) on tehnyt syste­
maattista työtä selvittääkseen maailmanlaajuisesti
hallinnollisia ja byrokraattisia esteitä yritysten etab­
loitumisen näkökulmasta. Vuosittain julkaistaan laa­
joja raportteja, jotka kattavat periaatteessa kokomaa­
pallon. Vuosikausien ajan onmuunmuassa raportoi­
tu, minkälaista hallintoa ja millaisia määräyksiä eri
maissa kytkeytyy kuvitteelliseen rakennushankkee­
seen, joka vertailtavuuden vuoksi on pysynyt vuosi­
kausia samanlaisena. Kuvitteellinen hanke on kaksi­
kerroksinen varastorakennus, jonka laajuus on 1 300
m². Kerroksen sisäkorkeus on 3 m. Rakennuspaikka,
joka ei sijoitu teollisuusalueelle tai vastaavalle val­
miiksi kaavoitetulle vyöhykkeelle, on suuruudeltaan
929 m². Hankkeeseen ryhtyvä omistaa ko. rekisteris­
sä olevan rakennuspaikan, jonne on toimivat yhtey­
det. Suunnittelun on tehnyt lisensoitu arkkitehti. Ra­
kennustyön toteutusaika on 30 viikkoa, missä ei ole
mukana rakentamisen edellyttämät hallinnolliset ja
muut lupaprosessit. Kyselymittaa viranomaisproses­
sien edellyttämää vähimmäisaikaa kalenteripäivissä
sekä viranomaisten perimiä maksuja.
Esimerkkitapauksesta on tehty indikoitu tarkas­
telu vuodesta 2005 vuoteen 2013. Tarkastelu kattaa
183 maata. Suomi sijoittuu tässä tarkastelussa sijalle
23. Ykkösenä on Hong Kong.
2
Takavuosista on Suo­
men sijoitus hieman pudonnut. Esimerkiksi vuon­
na 2009 Suomi oli ko. kuvitteellisen hankkeen lupa­
käsittelyn kolmanneksi nopein (38 päivää).
3
Tiedot
kerätään maakohtaisilla kyselyillä asiantuntijoilta.
Suomen osalta vastaajat ovat tulleet pitkälti yksityi­
seltä sektorilta, lähinnä asianajotoimistoista. Raken­
nuslupien osalta olen vastannut kyselyyn n. 10 vuo­
den ajan. Maailmanpankki on erityisen kiinnostunut
tietämään kaikista lainsäädännöllisistä ja hallinnol­
lisista uudistuksista, joilla prosesseja on kehitetty
asiakasystävällisemmiksi. Myös korruption vastai­
nen taistelu on ykköskysymyksiä. Maailmanpankin
tutkijat ovat tehneet johtopäätöksen, jonka mukaan,
mitä monimutkaisemmat ja vaikeammat lupapro­
sessit, sitä enemmän on korruptioherkkyyttä.
4
Uusimuotoista rakennusvalvontaa selvittäneen,
rakennusneuvos
Aila Korpivaaran
johdolla toimi­
neen työryhmän loppuraporttiin sisältyy neljäsi­
vuinen selvitys rakennusvalvonnan tehtävien siir­
tymisestä yksityisten toimijoiden hoidettavaksi
EU-maissa.
5
Selvitys perustuu edellä jo mainittui­
hin lähteisiin, kuten mm. CEBC:n raportteihin. RY-
lehdessä on säännöllisesti julkaistu laatimiani kat­
sauksia CEBC:n kokouksissa käsitellyistä aiheista.
6
Vuonna 2007 laadin ympäristöministeriölle suppe­
ahkon katsauksen rakennusvalvonnan tilanteesta
Euroopan joissakin maissa.
7
Eroja
Maailmanpankin uusin
Doing Business
-selvitys
(2015) on tarkastellut maankäytön suunnittelun roo­
lia osana rakentamisen viranomaisprosesseja
8
. Ylei­
senä johtopäätöksenä on, kuinka toimiva
zoning
,
joka edellyttää jonkintasoista maankäytöllistä lupaa
(
planning permission
) ennen rakentamista, tai ennen
rakennusluvan jättämisen mahdollisuutta, helpottaa
ja nopeuttaa rakennuslupaprosessia. Eurooppalai­
sina ääriesimerkkeinä tuodaan esiin Belgia ja Ruot­
si. Belgiassa vain suuret rakennushankkeet vaativat
varsinaisen kaavoitusluvan. Kaavoituslupa samalla
takaa ongelmattoman rakennusluvan, koska jo kaa­
voituslupavaiheessa tulee projekti esittää riittävän
yksityiskohtaisesti. Pienemmissä hankkeissa suunni­
telmien tulee vastata eri hallinnollisten tasojen mää­
rittelemiä reunaehtoja. Ruotsi esiintyy raportissa esi­
merkkinä maasta, jossa lähes kaikki asuinrakenta­
minen edellyttää vuosia kestävää yksityiskohtaista
kaavoitusta. Kuitenkin, kuten raportissa selostetaan
esim. Tukholman käytäntöjä, yli puolet rakennus­
hankkeista poikkeaa kaavoista niin paljon, että ra­
kennusluvan saamiseksi joudutaan joko suunnitel­
mia muuttamaan, tai muuttamaan kaavaa. Ja tämä
taas kestää keskimäärin 18 kuukautta.
David Smith on hoitanut CEBC:n Presidentin (puheen­
johtajan) tehtävää vuodesta 1996. Lokakuussa Milanossa
valitaan hänen seuraajansa. Smithin takana aiemmin CEBC:n
varapuheenjohtajana toiminut Yves Pianet.
Kuva: Lauri Jääskeläinen
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...60
Powered by FlippingBook