Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 28

28
Rakennettu Ympäristö 4/15
si mielletty
Prüfingenieur-
järjestelmä jäi Baijeris­
sa voimaan lähinnä vain eräiden erityiskohteiden
osalta. Baijerin helpotuksia lähdettiin seuraamaan
muissakin osavaltioissa. Enää vain Brandenburgin
osavaltiossa vaaditaan kattavasti riippumatonta ra­
kennesuunnitelmien ja -laskelmien tarkastusta ul­
kopuolisen
Prüfingenieurin
(tarkastusinsinöörin)
toimesta. Kustannukset kolmannen osapuolen tar­
kastusinsinöörin käytöstä ovat keskimäärin yhden
prosentin luokkaa laskettuna perusrakennuskus­
tannuksista. Tätä on rakennuttaja- ja poliittisella
taholla pidetty liian suurena. Kun riippumattoman
ulkopuolisen tarkastuksen vaikuttavuutta on Bran­
denburgissa selvitetty, on ainakin tarkastusinsinöö­
rien oman yhdistyksen mukaan yhden euron tar­
kastuspanoksella vältetty keskimäärin viiden euron
edestä virheitä ja niiden korjauskuluja. Huomatta­
va on, että riippumaton tarkastusinsinööri kantaa
myös vastuun tarkastamastaan kohteesta.
Saksan esimerkki on tyypillinen deregulaatioi­
neen ja yksityistämisineen. Molemmat ovat olleet
vallitsevana trendinä Euroopassa parinkymmenen
vuoden ajan. Samaan aikaan kun määräyksiä halu­
taan lieventää, kannetaan poliittisella tasolla huolta
rakentamisen laadusta ja virheistä. Esimerkiksi Hol­
lannissa on arvioitu rakentamisen virhekustannus­
ten olevan luokkaa 11 % rakennussektorin vuotui­
sesta liikevaihdosta
9
. Jotta määräysten ja valvonnan
lieventämisen dilemma toimisi, tarvittaisiin tilalle
muun tyyppisiä mekanismeja takaamaan parempaa
rakentamisen laatua. Mekanismit voivat olla lähin­
nä erityyppisiä sertifiointi- ja auktorisointijärjestel­
miä. Napoleonin kodifikaation omaksuneissa mais­
sa (Ranska, Belgia) olennaisessa roolissa ovat joko
pakolliset tai vapaaehtoiset virhe- ja vastuuvakuu­
tukset. Myös Englannissa on vakuutusten merkitys
kasvanut.
Kun CEBC:n piirissä on tarkasteltu kysymystä
rakennusvalvonnan tuottamasta lisäarvosta, on to­
dettu tehtävä vaikeaksi. Ei ole juurikaan käytössä
luotettavaa empiiristä ja systemaattista tietoa, kuin­
ka paljon on rakennusvalvonnan avulla pystytty vir­
heitä karsimaan ja estämään. Kuitenkin juuri tämän
on nähty olevan rakennusvalvonnan olemassaolon
tärkeimpiä perusteita.
Uusimpia esimerkkejä
Vuorotellen eri maat uudistavat rakentamista koske­
vaa lainsäädäntöänsä ja samalla rakennusvalvonta­
käytäntöjänsä. Vertailevat selvitykset ovat apuna, kun
yritetään ottaa oppia eri maiden omaksumista hyvis­
tä ratkaisuista ja käytännöistä.
Kiintoisa on
Islannin
tuore uudistus. Rakenta­
mista koskeva uusi lainsäädäntö tuli voimaan vuo­
sina 2011–2012. Samalla kehitettiin sähköinen lu­
pahakemusjärjestelmä, joka on saatu lopullises­
ti käyttöön vuosina 2014–2015. Tärkeässä roolis­
sa on Islannin Rakentamisviranomainen (
Iceland
Construction Authority, ICA
). ICA vastaa rakenta­
mista koskevan normiston kehittämisestä, mukaan
luettuna sähköturvallisuus. ICAmyös valvoo paikal­
lisia palokuntia.
Islannin uusi lainsäädäntö edellyttää kaikilta
keskeisiltä toimijoilta joko sertifiointia tai lisenssiä,
mitä täydennetään pakollisella laadunvalvontajär­
jestelmällä. Lisensoijana toimii ICA. Keskeiset toi­
mijat ovat suunnittelijoita, työnjohtajia ja rakennut­
tajakonsultteja. Työnaikaiset tarkastukset edellyte­
tään tehtäväksi standardisoitujen manuaalien mu­
kaisesti; tämä vaatimus tulee voimaan tänä vuonna.
Vuonna 2018 siirrytään tarkastusten osalta pakol­
lisiin auditoituihin tarkastusyhteisöihin tai akkre­
ditoituihin rakennusviranomaisiin. Rakentamis­
prosessi tulee hoitaa digitaalisesti Islannin Raken­
tamisviranomaisen (ICA) tietokannan (database)
avulla; tämä vaatimus tulee voimaan tänä vuonna
(2015). Kaikki rakentamista koskeva sääntely keski­
tetään Islannin Rakentamisviranomaiselle. ICA toi­
CEBC:n kevään 2014 kokous oli
pilvenpiirtäjien dominoimassa
Frankfurt am Mainissa.
Kuva: Lauri Jääskeläinen
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...60
Powered by FlippingBook