 
          Rakennettu Ympäristö 1/16
        
        
          25
        
        
          Turvapaikanhakijoiden
        
        
          väliaikaisasumisesta
        
        
          Loppukesästä 2015 vilkastunut pakolaisten tulo myös Suomeen on herättänyt
        
        
          keskustelua pakolaisten asumiseen tarvittavista rakentamisen luvista.
        
        
          K
        
        
          untaliiton ja ympäristöministeriön yhteinen
        
        
          yleiskirje rakennusvalvontaviranomaisille
        
        
          (8.10.2015) selvensi tilannetta. Kunnissa val-
        
        
          litsee kuitenkin edelleen epäselvyyksiä, eikä
        
        
          pelkästään maankäyttö- ja rakennuslain soveltami-
        
        
          sesta. Myös oikeusasteet joutuvat ottamaan kantaa,
        
        
          koskamonista rakennusvalvonnan väliaikaisasumis-
        
        
          ta koskevista päätöksistä on valitettu hallinto-oikeuk-
        
        
          siin.
        
        
          
            Lähtökohtana normaalit oikeusohjeet
          
        
        
          Kun vaikkapa käyttötarkoitusmuutostilanteita arvi-
        
        
          oidaan, noudatetaan normaalia MRL:n sääntelyä.
        
        
          Tarvitaan olennaisuuden kriteerin ylittyminen, jot-
        
        
          ta rakennuksen tai sen osan käyttötarkoitusmuu-
        
        
          tos muodostuisi rakennuslupaa edellyttäväksi (MRL
        
        
          125.5. §). Kysymystä tältä kannalta olen tarkastellut
        
        
          viimeksi tämän lehden numerossa 2/2015 (s. 34–36).
        
        
          Viime syksynä tuli korostetusti esiin, mikä merkitys
        
        
          tulee antaa rakennuksen aiemmalle käytölle arvioita-
        
        
          essa luvantarvetta. Maankäyttö- ja rakennuslaki ei si-
        
        
          sällä rakennusasetuksen (266/1959) ilmaisua ”olen-
        
        
          naisesti toiseen tarkoitukseen kuinmihin sitä on käy-
        
        
          tetty tai rakennuslupa osoittaa”.
        
        
          Asian luonteesta seuraa, että jos käyttö ei aiem-
        
        
          masta tosiasiallisesta käytöstä (olennaisesti) muutu,
        
        
          ei luvantarvetta uuden käytön kautta synny. Tämä
        
        
          ilmenee hyvin myös em. yleiskirjeestä. Kirjeen mu-
        
        
          kaan hotelleja, sairaaloita ja kasarmi- ja muita vas-
        
        
          taavia rakennuksia suunniteltaessa ja rakennet-
        
        
          taessa lähtökohtana on ollut, että niissä jatkuvasti
        
        
          majoittuu henkilöitä. Rakennusten voidaan katsoa
        
        
          täyttävän sellaisenaan myös hätämajoituksen edel-
        
        
          lyttämät olennaiset tekniset vaatimukset.
        
        
          Pitääkö kasarmirakennukselta, joka mahdollisesti
        
        
          on rakennettu kokonaan ilman rakennuslupaa, vaa-
        
        
          tia muuttuneessa tilanteessa kaikkia MRL:n mukai-
        
        
          sia lupia? Vuoden 1959 rakennusasetuksen mukaan
        
        
          puolustusministeriö sai rakentaa ilman rakennus-
        
        
          viranomaisen lupaa linnakkeen ja sotilaslentoken-
        
        
          tän alueella sekä harjoitusalueella (RakA 6 §). Jotta
        
        
          MRL:n mukaan vapautuu luvanvaraisuudesta tulee
        
        
          rakentamisen liittyä välittömästi puolustustarkoituk-
        
        
          siin (MRL 146 §). Pelkkä sijainti sotilasalueella ei riitä.
        
        
          Tyhjilleen jääneet kasarmit sijaitsevat usein kaa-
        
        
          voittamattomalla alueella, jolloin rakennusluvan li-
        
        
          säksi tulisi harkita suunnittelutarveratkaisun tarvet-
        
        
          ta. Löytyy lukuisia esimerkkejä, joissa kasarmialu-
        
        
          eiden uudelleen käyttö on tapahtunut kaavoituksen
        
        
          kautta. Hätä- tai tilapäisasuminen voidaan kuiten-
        
        
          kin hoitaa tilapäisellä rakennusluvalla, jos sitten ti-
        
        
          lapäistäkään lupaa tarvitaan (kasarmit, sairaalat).
        
        
          Tilanne olisi toinen, jos vanha kasarmi tai sairaala
        
        
          haluttaisiin ottaa pysyvään asuinkäyttöön. Suunnit-
        
        
          telutarveratkaisu tai asemakaava on silloin luonteva
        
        
          ja lainmukainen lähtökohta (MRL 16 ja 137 §). Ra-
        
        
          kennuksen pelkkä korjaaminen onnistuu kuitenkin
        
        
          ilman suunnittelutarveratkaisua (MRL 137.2 §).
        
        
          Rakennusluvan tarve voi tulla sitä kautta, että
        
        
          kohteessa tehdään rakennuksen käyttäjien turvalli-
        
        
          suuteen tai terveydellisiin oloihin ilmeisesti vaikut-
        
        
          tavia korjaus- ja muutostöitä (MRL 125. 3 §).
        
        
          
            Vastaanottolaki
          
        
        
          Turvapaikanhakijoiden vastaanotosta säädetään vas-
        
        
          taanottolaissa (L kansainvälistä suojelua hakevan
        
        
          vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistami-
        
        
          sesta ja auttamisesta 746/2011). Vastaanottolain 16
        
        
          §:n (87/2015) mukaan kansainvälistä suojelua hakeva
        
        
          ja tilapäistä suojelua saava majoitetaan vastaanotto-
        
        
          keskukseen. Hätämajoitusyksikkö eroaa vastaanotto-
        
        
          keskuksesta siten, että hätämajoitusyksikössä ollaan
        
        
          varsin lyhyt aika, muutamasta päivästä korkeintaan
        
        
          noin puoleen vuoteen. Vastaanottokeskuksissa turva-
        
        
          paikkaa hakeneet odottavat, kunnes saavat myöntei-
        
        
          sen tai kielteisen oleskelupäätöksen. Vastaanottopal-
        
        
          veluihin kuuluvat majoitus-, vastaanotto- tai käyttö-
        
        
          raha sekä välttämättömät sosiaali- ja terveyspalvelut.
        
        
          Valtio korvaa vastaanotosta aiheutuvat kustannukset.
        
        
          Maahanmuuttovirasto päättää vastaanottokeskusten
        
        
          perustamisesta ja lakkauttamisesta.
        
        
          Vastaanottolain mukaan kansainvälistä suoje-
        
        
          lua hakeva tai tilapäistä suojelua saava voi järjestää
        
        
          majoituksensa myös itse. Hänen tulee silloin esittää
        
        
          vuokrasopimus tai muu selvitys yksityismajoituk-
        
        
          sesta vastaanottokeskukselle, jonka asiakkaaksi hä-
        
        
          net on rekisteröity. Tämä on edellytyksenä muiden
        
        
          vastaanottopalvelujen saamiselle.
        
        
          LAURI JÄÄSKELÄINEN