26
Rakennettu Ympäristö 1/16
Syksyn pakolaistulva pakotti perustamaan hätä-
majoitusyksikköjä lyhyellä varoajalla. Ministeriöiden
ohjeissa korostetaan, kuinka myös hätämajoituksen
osalta pitää turvata riittävä henkilöturvallisuus ja hy-
gieeniset olosuhteet. Pelastus- ja terveysviranomai-
siin on yleensä otettu yhteyttä kiireellisissäkin hätä
majoitustilanteissa. Monissa kunnissa ovat myös
rakennusvalvontaviranomaiset olleet arvioimas-
sa tilojen soveltuvuutta hätämajoitukseen, vaikkei
rakennusvalvonnan lupaa tarvittaisikaan.
Lupaharkinnasta
Lupakynnyksen ylittyessä arvioidaan luvan edel-
lytykset jälleen normaalien oikeusohjeiden kautta
(MRL 135, 136, 137 §). Korjaus- ja muutostöissä, mu-
kaan luettuna käyttötarkoitusmuutokset, noudetaan
soveltuvin osin, mitä rakennusluvan edellytyksistä
säädetään. Huomioon tulee ottaa myös MRL 13.3 §:n
säännös. Säännös on kumottuna voimassa siirtymä-
kautena, kunnes määräysosa kerrallaan on Suomen
rakentamismääräyskokoelma saatu uudistettua. Siir-
tymäkausi päättyy vuoden 2017 lopussa. Siihen saak-
ka sovelletaan rakentamismääräyskokoelman mää-
räyksiä, jollei (vanhoissa) määräyksissä nimenomai-
sesti määrätä toisin, vain siltä osin kuin toimenpiteen
laatu ja laajuus sekä rakennuksen tai sen osan mah-
dollisesti muutettava käyttötapa edellyttävät. Samoin
tulee aina ottaa huomioon MRL 117.4 §:n oikeus
ohje. Sen mukaan korjaus- ja muutostyössä tulee
ottaa huomioon rakennuksen ominaisuudet ja eri-
tyispiirteet sekä rakennuksen soveltuvuus aiottuun
käyttöön.
Turvapaikanhakijoiden käyttöön osoitetut ra-
kennukset ovat voineet jäädä jo vuosia sitten vail-
le käyttöä, tai niiden käyttö on ollut satunnaista.
Kylminä olleiden rakennusten tekniset järjestel-
mät ovat voineet rapistua ja rakennusten kunto hei-
kentyä. Lupaviranomainen voi tarvittaessa edel-
lyttää, että rakennuslupahakemuksen yhteydessä
esitetään pätevän henkilön laatima selvitys raken-
nuksen kunnosta (MRL 131.2 §:n 5 kohta). Jos kysy-
myksessä on laajarunkoinen rakennus, joka kuuluu
niitä koskevan erityislain (300/2015) soveltamispii-
riin, on syytä arvioida, onko ennen rakennuksen
käyttöönottamista turvapaikanhakijoiden majoi-
tukseen huolehdittava keskeisten kantavien raken-
teiden turvallisuuden tarkastuttamisesta. Laajarun-
koisia rakennuksia koskeva laki ei sinänsä koske
Monet seurakunnat eri puolilla maata tarjosivat tilojansa syksyn 2015 pakolaistulvassa hätämajoitukseen. Helsingissä muun
muassa Mikael Agricolan kirkon (Lars Sonck, 1935) kryptaa käytettiin jonkin aikaa turvapaikanhakijoiden hätämajoitukseen.
Kuva: Lauri Jääskeläinen