38
Rakennettu Ympäristö 5/15
noin 38 % liikennesuoritteesta. Kokeilun aikana kau-
punkilaisia kannustettiin kuvittelemaan, mitä muu-
ta tarkoitusta katutila voisi palvella kuin läpikulkua.
Viestintä tapahtuman järjestämisen tukena
Kadun sulkemisesta ja Elävä Hämeenkatu -tapahtu-
masta viestittiin useasti paikallisessa sanomalehdes-
sä Aamupostissa, Hyvinkään kaupungin nettisivuilla
sekä Hyvinkään kaavoituksen Facebookissa. Ennak-
kojutuissa kerrottiin ensisijaisesti liikennejärjeste-
lyistä, konttien vuokraamisesta ja katutilan käyttämi-
sestä esimerkiksi esityksiin tai vaikka illalliselle. Ko-
keilun aikana viestinnässä painottuivat kulkijoiden
houkutteleminen Elävälle Hämeenkadulle, tapah-
tumien ja kontinvuokraajien esittely
sekä kadulla liikkuvien kokemuksista
kertominen.
Monenmoista toimintaa
leppoisassa tunnelmassa
Sää suosi tapahtumaa, ja lähes koko
kymmenen päivän jakso vietettiin au-
rinkoisissa ja leppoisissa tunnelmissa.
Liikenteen melu oli normaaliin verrat-
tuna olematonta puolen tunnin välein
liikkuvia busseja lukuun ottamatta.
Konteissa erilaisia palveluja tarjosi kirjava jouk-
ko hyvinkääläisiä ja naapurikunnista tulevia toi-
mijoita. Mukana olivat muun muassa luomupuo-
ti, kirjasto, kosmetiikkaliike, sisustustavaraliike,
eläintarvikekauppa, kehonhellintäpiste, kahvila,
kierrätystavaraliike, liikunta- ja urheilukeskuksia,
katuruokakeittiö, kaupungin- ja taidemuseo, vaate-
liikkeitä, korumyyjä, spray-tatuointiliike, taiteilija-
seura, valokuvausstudio ja käsityökeskus. Kokeilun
taustalla olevista suunnitelmista keskusteltiin kau-
pungin infoteltalla, ja nuorten arkkitehtien järjestä-
missä Uusi Hyvinkää -työpajoissa suunniteltiin yh-
dessä Hyvinkään keskustan tulevaisuutta. Kadulla
nähtiin taikuri, muusikoita, tanssiesityksiä, sirkus-
Kuva: Aimo Tuominen
Hyvinkään
palkittu
keskustakortteli
kesällä 2012.
Hämeensillan pop-up
bussiterminaali.
Kuva: Anne Jarva