Rakennettu Ympäristö 5/2015 - page 40

40
Rakennettu Ympäristö 5/15
Palautteissa ja keskusteluissa oltiin yhtäältä iloi-
sia siitä, että kerrankin tapahtuu jotakin, mutta toi-
saalta oltiin pettyneitä kotikutoiseen tarjontaan ja
ihmisten vähyyteen kadulla. Bussiterminaalia ällis-
teltiin ja penättiin esteetöntä kulkua rautatielaitu-
rilta sillalle. Toiset taas kiittelivät uudenlaista Hä-
meenkatua vuolaasti. Bussinkuljettajat olivat tyyty-
väisiä sujuvasta liikennöinnistä, mutta henkilöautoi-
lijat harmittelivat kiertoteiden johdosta pidentyneitä
ajomatkoja. Lomakekyselyn tarkempi analyysi on
suuren vastaajamäärän vuoksi vielä kesken.
Mitä opittiin?
Elävän Hämeenkadun suurin haaste niin kaupungin
organisaatiolle kuin kuntalaisillekin oli monipäiväi-
sen tapahtuman kesto ja erittäin lyhyt valmistautu-
misaika. Kuntalaisia yritettiin innostaa tulemaan pai-
kalle osallistumaan ja yrittämään. Sekä kadun toi-
mijat että paikalle tulleet joutuivat kuitenkin petty-
mään, kun kadulla oli ihmisiä odotettua vähemmän.
Etenkin tapahtuman loppupuolella tuntui siltä, ettei
tee-se-itse-kaupunkikulttuuri ole vielä täysin levin-
nyt suurten kaupunkien ulkopuolelle. Kaupunkilai-
set eivät tunnu joko uskaltavan tai kokevan tarpeelli-
seksi tulla kaupungille järjestämään spontaaneja jut-
tuja itselleen tai yhdessä toisten kanssa. Pikemmin-
kin odotetaan valmiiksi tuotettuja tapahtumia.
Kaikesta palauteryöpystä huolimatta Elävä Hä-
meenkatu -tapahtumasta oli hyötyä. Väliaikainen
siltaterminaali toimi hyvin ja rohkaisi kehittämään
suunnitelmia eteenpäin. Siltaa leventämällä mu-
kaan mahtuisivat myös henkilöautot, mikä parantaa
suunnitelman hyväksyttävyyttä huomattavasti. Kun
samalla alennetaan ajonopeuksia, rajoitetaan pysä-
köintiä ja vähennetään ajokaistoja, saadaan lisää ti-
laa kävelyyn, pyöräilyyn ja ihan vain oleskeluun.
Suunnitelma on nyt etenemässä kaupungin-
valtuuston käsittelyyn. Toteuttaminen voi talousti-
lanteesta johtuen kestää vielä kauan. Odotusaika-
na kadun käyttöä voidaan edelleen harjoitella, sil-
lä palautteen mukaan vankimmatkin henkilöauto-
liikenteen kannattajat hyväksyvät kadun tilapäisen
katkaisun “heinäkuussa”. Kysyntää kokeilun – tai
tapahtuman – toistamiselle on siis olemassa, kun-
han suunnittelu yhteistyössä eri toimijoiden kanssa
aloitetaan tämänkertaista laajemmin ja huomatta-
vasti aiemmin. Aika näyttää, kuinka pitkälle kadun
vetovoima riittää.
Arkkitehti SAFA
Anne Jarva
.
Kaavoituspäällikkö. Hyvinkään kaupunki.
Filosofian maisteri
Aino Kuusimäki
.
Vs. kaava-avustaja. Hyvinkään kaupunki.
Uuden bussiterminaalin katusuunnitelma.
Tekijä: Hyvinkään kaupunki / liikennesuunnittelu
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...60
Powered by FlippingBook