Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 48

48
Rakennettu Ympäristö 4/15
KHO:n päätöksiä
48
Rakennettu Ympäristö 3/15
Lapuan rakennustarkasta-
ja
myönsi (4.12.2012) Lapuan
kaupungille luvan Lapuan linja-
autoaseman purkamiseen.
Lapu-
an ympäristölautakunta
hylkäsi
(30.1.2013) Nurkkakivi ry:n oikai­
suvaatimuksen.
Vaasan hallinto-oikeus
hyl­
käsi (1.7.2014) Nurkkakivi ry:n
valituksen.
Perusteluja:
(lyhen­
nettynä): Rakennuksen suojelu
asemakaava-alueella ratkaistaan
ensi sijassa asemakaavalla. Aluet­
ta koskevan asemakaavan merki­
tystä arvioitaessa hallinto-oikeus
on ottanut huomioon, että ase­
makaavan muutos on laadittu ja
vahvistettu sen jälkeen kun ra­
kennuslain silloisiin säännöksiin
oli rakennussuojelulain (60/1985)
säätämisen yhteydessä sisällytetty
rakennussuojelua koskevat kaavan
laatimissäännöt. Alueen uudelleen
kaavoittaminen ei ole vireillä. Asi­
assa saadun selvityksen mukaan
linja-autoasemarakennuksella ei
ole valtakunnallista rakennuspe­
rintömerkitystä, vaikka rakennuk­
sella onkin rakennus­perinnön suo­
jelemisesta annetun lain 2.2 §:ssä ja
MRL 139.1 §:ssä tarkoitettuja arvoja
Purkamislupa
Lapuan linja-autoaseman purkaminen
KHO 12.6.2015
Taltio 1655
Diaarinumero 2557/1/14
Julkaistu, muu päätös
Museoviraston lausunnossa esite­
tyllä tavalla. Kaavoituksen keinoja
on kuitenkin pidettävä sinänsä riit­
tävinä suojelun tarpeeseen näh­
den. Linja-auto­asemarakennusta
ei ole osoitettu suojeltavaksi alueel­
la voimassa olevassa asemakaavas­
sa. Rakennuksen rakennussuojelua
koskevat kysymykset on tutkittu ja
ratkaistu asemakaavan muutok­
sen yhteydessä eikä rakennuksen
purkaminen haittaa kaavoituk­
sen toteuttamista. Asiassa ei ole
esitetty sellaista selvitystä, jonka
perusteella vuonna 2002 voimaan
tulleen asemakaavan muutoksen
tulisi katsoa olevan vanhentunut
eikä sen ajanmukaisuuden arvi­
ointi ole ollut tarpeen MRL 60.2
§:n nojalla. Kysymys rakennuksen
suojelusta on näin ollen harkittu
rakennussuojelua koskevien sään­
nösten edellyttämällä tavalla ei­
kä rakennuksen purkamiselle ole
laissa säädettyjä esteitä. Raken­
nustarkastajan on näin ollen tullut
myöntää haettu lupa rakennuksen
purkamiseen.
Korkein hallinto-oikeus
hyl­
käsi valituksen. Hallinto-oikeuden
päätöstä ei muutettu.
Toimituksen huomautuksia
Ratkaisu sisältää jälleen kerran sen
toteamisen, kuinka purkamislupa­
säännösten tarkoituksena ei ole ol­
lut rakennusten purkamista rajoit­
tavan lupajärjestelmän luominen,
vaan varmistaa, että rakennuksen
suojelua koskeva asia voidaan rat­
kaista kohtuullisessa ajassa MRL:n
säännösten vaatimukset täyttävällä
kaavaratkaisulla tai rakennussuoje­
lulain (erityislaki) mukaisella suo­
jelupäätöksellä. Rakennusperin­
nön suojelemisesta annettu laki
(498/2010) säilytti edeltävän ra­
kennussuojelulain (60/1985) läh­
tökohdan kaavasuojelun ensisijai­
suudesta. Hallituksen esityksessä
todetaan erityislain soveltamisen
tulevan kysymykseen asemakaava-
alueilla tai asemakaavoitettaviksi
päätetyillä alueilla, jos kohteella on
valtakunnallinen merkitys, kaavoi­
tuksen keinot ovat riittämättömät
suojelun tarpeeseen verrattuna
sekä jos suojeluun on erityisiä syi­
tä asemakaavoitustilanteen vuoksi.
Erityislakia voitaisiin soveltaa ase­
makaavoitustilanteen vuoksi esi­
merkiksi silloin, kun asemakaavaa
voidaan pitää rakennusperinnön
Kuva: Helena Teräväinen
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...60
Powered by FlippingBook