Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 54

54
Rakennettu Ympäristö 4/15
KHO:n päätöksiä
Vähemmistö painotti haki­
jayhtiön harjoittavan toimialansa
mukaan majoitus- ja matkailutoi­
mintaa Turunmaan saaristossa.
Asian käsittelyn eri vaiheissa oli
yhtiö toimittanut erilaisia tietoja
rakennuksen käytön luonteesta.
Kiinteistölle on myönnetty lupa
kerrosalaltaan 140 m²:n suuruisel­
le helikopterihallille. Vähemmistö
katsoi saatujen selvitysten osoitta­
van, ettei rakennuksen pääasialli­
nen käyttö ole omakotiasuminen,
vaan vaihtelevan henkilömäärän
väliaikainen majoitus. Toiminnan
vaikutukset poikkeavat olennaisesti
tavanomaisesta omakotiasumises­
ta. Tämän vuoksi ei muutoslupaa
olisi saanut vähemmistön mukaan
myöntää ilman MRL 125 §:n 5 mo­
mentin tarkoittamaa käyttötarkoi­
tuksen muutoslupaa.
Vaikka ratkaisu on vuosikirja­
ratkaisu, ei se välttämättä helpota
rakennusvalvonnassa tapahtu­
vaa rajanvetoa käyttötarkoituksen
muutoslupien tarpeen arvioinneis­
sa. Sen johtopäätöksen voi tehdä,
etteivät tilajärjestelyt yksinomaan
ole ratkaisevia. Toisaalta on lukui­
sia ratkaisuja, joissa nimenomaan
tilajärjestelyjen kautta on saunara­
kennukseksi nimettyä rakennusta
ranta-alueella pidetty jonain muu­
na kuin luvanhakijan ilmoittama­
na talousrakennuksena. Mainitta­
koon vaikkapa vuosikirjaratkaisu
KHO:2004:3
. Tapauksessa ranta­
vyöhykkeelle sijoitettavaksi tarkoi­
tetussa rakennuksessa (kerrosalal­
taan 29,5m²) oli sauna, pesuhuone,
noin 17,5 m²:n suuruinen tupa ja
kuisti. Tuvassa oli takka ja keitto­
nurkkaus. Kun otettiin huomioon
rakennuksen sisältämistä tiloista
saatu selvitys sekä erityisesti se
seikka, että siinä olisi keittonurkka­
us, rakennusta ei sen pienehköstä
koosta huolimatta voitu pitää MRL
72.3 §:n 4 kohdassa tarkoitettuna
talousrakennuksena. - Luvantar­
peen arviointi on kokonaisharkin­
taa, jossa tulee ottaa huomioon
paitsi itse suunnitelma niin viran­
omaiselle toimitetut selvitykset
tulevan toiminnan luonteesta. Jos
sitten toiminta faktisesti poikkeaa
myönnetystä luvasta, muuttuu asia
valvontaluonteiseksi.
Lauri Jääskeläinen
Kunta oli hyväksynyt omista­
mansa tilan alueelle asemakaavan,
jossa oli osoitettu rakennusoikeut­
ta pientaloasumiseen sekä katu- ja
viheralueita. Asemakaava-alue oli
pinta-alaltaan 8,7 hehtaaria ja se
sijaitsi aikaisemmin asemakaavoi­
tetun kylätaajaman koillispuolella.
Asemakaava-alue muodosti pää­
osan kylätaajaman pohjoispuolelle
oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa
osoitetusta asuntoalueesta.
Asiassa oli kysymys siitä, oli­
ko asemakaava lainvastainen sillä
perusteella, että A:n ja B:n omis­
tamaa 0,5 hehtaarin suuruista ra­
kennettua tilaa ei ollut sisällytetty
asemakaava-alueeseen. Tila sijaitsi
asemakaava-alueen itäpuolella ja
samalla yleiskaavassa osoitetulla
asuntoalueella kuin kunnan omis­
tama tila.
Asema-kaava. Asemakaava-alueen rajaus.
Kunnan kaavoitusmonopoli.
Kunnan kehitys.
Maanomistajien yhdenvertaisuus.
KHO 15.6.2015
Vuosikirja KHO 2015:95
Asiassa saadun selvityksen
mukaan asemakaava-alueen ra­
jaukseen oli vaikuttanut kunnan ta­
voite laatia asemakaavoja ensisijai­
sesti omistamilleen alueille. Tähän
nähden korkein hallinto-oikeus
totesi, että kunnalla on kaavoitus­
monopolinsa mukaisesti ja osana
maapolitiikkaansa oikeus laatia
haluamansa sisältöisiä kaavoja
edellyttäen, että kaavalle laissa sää­
detyt sisältövaatimukset täyttyvät.
Kunnalla on tällöin harkintavaltan­
sa puitteissa mahdollisuus muun
ohella päättää siitä, mille alueille
ja missä aikataulussa asemakaavo­
ja laaditaan. Pelkästään sillä perus­
tella, että kaava-alueen rajaukseen
olivat vaikuttaneet maanomistuk­
selliset seikat, kaavapäätöstä ei si­
ten ollut pidettävä lainvastaisena.
Kaavaratkaisun lainmukaisuus oli
kuitenkin voitava perustella myös
muilla kuin maanomistukseen liit­
tyvillä näkökohdilla.
Asemakaava-alue sijaitsi kylä­
taajaman ja A:n ja B:n omistaman
tilan välissä eikä mainitun tilan
ympäristössä ollut muutoinkaan
tiivistä rakennuskantaa. Tilan koh­
dalla kaavarajaus noudatti tien
suuntaisesti vedettyä linjausta.
Kaava-alue muodosti maankäyt­
tö- ja rakennuslain 54 §:n kan­
nalta tarkasteltuna maankäytölli­
sesti yhtenäisen kokonaisuuden.
Asemakaava­ratkaisu ei rajoittanut
asemakaavoittamattoman alueen
tulevaa suunnittelua niin, ettei
aluetta voitaisi tulevassa kaavoi­
tuksessa osoittaa maanomistajien
kannalta tarkoituksenmukaiseen
käyttöön. Näissä oloissa tilan jät­
täminen ­tässä vaiheessa asema­
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook