Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 56

56
Rakennettu Ympäristö 4/15
KHO:n päätöksiä
sisältöisiä kaavoja edellyttäen, että
kaavalle laissa säädetyt sisältövaa­
timukset täyttyvät. Kunnalla on
tällöin harkintavaltansa puitteissa
mahdollisuus muun ohella päättää
siitä, mille alueille ja missä aika­
taulussa asemakaavoja laaditaan.
Tämän vuoksi pelkästään se, että
kaavan rajaukseen ovat vaikutta­
neet maanomistukselliset seikat,
ei sellaisenaan tee kaavaratkaisua
lainvastaiseksi. Kaavaratkaisun
lainmukaisuus on kuitenkin voi­
tava perustella myös muilla kuin
maanomistukseen liittyvillä näkö­
kohdilla.
Kunnanvaltuuston päätöksellä
hyväksytty asemakaava-alue sijait­
see kylätaajaman ja valittajien tilan
välissä. Karttatarkastelun mukaan
tilan lähistöllä ei muutoinkaan ole
tiivistä rakennuskantaa. Tilan koh­
dalla kaavarajaus noudattaa tien
suuntaisesti vedettyä linjausta.
Asemakaavaratkaisu ei rajoita ase­
makaavoittamattoman alueen tule­
vaa suunnittelua niin, ettei aluetta
voitaisi tulevassa kaavoituksessa
osoittaa maanomistajien kannalta
tarkoituksenmukaiseen käyttöön.
KHO katsoi, että kaava-alue
muodostaa maankäyttö- ja raken­
nuslain 54 §:n kannalta tarkastel­
tuna maankäytöllisesti yhtenäisen
kokonaisuuden. Näissä oloissa
valittajien tilan jättäminen tässä
vaiheessa asemakaava-alueen ul­
kopuolelle ei ole ollut lainvastaista.
Tämän vuoksi ja kun otetaan
huomioon maankäyttö- ja raken­
nuslain 51 §:stä ilmenevä tarkoi­
tus turvata kunnan päätäntävalta
asemakaavoituksessa ja kunnan­
hallituksen kaava-alueen laajuu­
desta esittämä maankäytöllisiin
syihin perustuva selvitys, kaupun­
ginvaltuuston ei voida katsoa lou­
kanneen maanomistajien yhden­
vertaisen kohtelun vaatimusta tai
muutoinkaan ylittäneen harkinta­
valtaansa tehdessään asemakaa­
van hyväksymistä koskevaa pää­
töstä. Hallinto-oikeus ei siten ole
voinut kumota kunnanvaltuuston
päätöstä päätöksessään mainitse­
mallaan perusteella. KHO kumosi
hallinto-oikeuden päätöksen ja ot­
ti käsiteltäväkseenmuut valittajien
hallinto-oikeudelle esittämät va­
litusperusteet. KHO hylkäsi A:n ja
B:n valituksen. Kunnan hyväksymä
kaavaratkaisu ei ollut lainvastainen
valituksessa esitetyillä perusteilla.
Arviointia
Tässä vuosikirjaratkaisussa on
kysymys Mäntsälän kunnan ase­
makaavaratkaisusta, jolla mahdol­
listettiin 45 pientaloasunnon ra­
kentaminen kunnan omistamalle
alueelle. Tapauksessa on kysymys
kunnan kaavamonopolin käytön
rajoista ja mahdollisuuksista. Ta­
pauksessa oli arvioitavana, mikä
merkitys asian ratkaisun kannalta
on sillä, ettämaanomistusolot ovat
osaltaan vaikuttaneet asemakaava-
alueen rajaukseen.
KHO on aiemmin vuosikir­
jaratkaisussaan 2011:11 ottanut
kantaa kaava-alueen rajauksen
lainmukaisuuteen Mäntsälän ta­
pausta muistuttavassa Järvenpään
asemakaavatapauksessa. Siinä
tarkasteltavana oli erityisesti se,
tuliko asemakaavan käsittää yleis­
kaavassa osoitettu asuntoalue­
varaus kokonaisuudessaan (ks.
oikeustapauskuvaus RY 2/2011).
Yhteistä molemmille tapauksille
on se, että ne muistuttavat maan­
omistajia kunnan kaava­monopolin
keskeisestä ­sisällöstä, jotka liit­
tyvät maankäyttö- ja rakennus­
lain (MRL) 20 ja 51 §:ään. MRL:n
mukaan kunnalla on velvollisuus
huolehtia tarpeellisten kaavojen
laadinnasta ja asemakaava on
laadittava ja pidettävä ajan tasalla
sitä mukaa kuin kunnan kehitys,
erityisesti asuntotuotannon tarve,
taikkamaankäytön ohjaustarve sitä
edellyttää. Kunnalla on siis harkin­
tavalta kaavoitukseen ryhtymisestä
ja kaavoituksen sisällöstä.
Kunnan kaavoitusvallankäyt­
töä on tarkasteltu sekä tässä Mänt­
sälän että aiemmassa Järvenpään
ta­pauksessa myös siitä lähtökoh­
dasta, että kunta oli asettanut ta­
voitteeksi kaavoittaa ensisijaisesti
omistamiaan maita. Kuten KHO
ratkaisuissaan on todennut, läh­
tökohta ei sinänsä tee kaavaratkai­
susta lainvastaista, mutta kaavan
lainmukaisuus esimerkiksi yhden­
vertaisen kohtelun näkökulmasta
tulee olla perusteltavissa maan­
käyttöön liittyvillä syillä. Näissä
tapauksissa, joissa kaava-alueen
rajaukseen tyytymättömän maan­
omistajan maat ovat tulleet raja­
tuksi kaavan ulkopuolelle, korostuu
maanomistajien alisteinen asema
suhteessa kaavoitusta valtaa käyt­
tävään kuntaan. Maanomistajien
yhdenvertainen kohtelu ei sisällä
velvollisuutta kaavoittaa maan­
omistajan vaatimuksesta alueita,
vaan harkinta kaavan tarpeelli­
suudesta kuuluu kunnalle. Kaava-­
alueen rajaukseen lienee mah­
dollista löytää maankäyttöönkin
liittyvät perusteet useimmissa ta­
pauksissa, vaikka tosiasiassa ainoa
syy rajaukseen olisi kunnan tavoite
suunnitella omistamiaan alueita.
Sillä seikalla, että kaava-alue olisi
tarkoituksenmukaisempi tai suun­
nitteluratkaisuna parempi toisella
tavalla rajattuna, ei ole merkitystä
lainmukaisuuden arvioinnin kan­
nalta.
Kaava-alueen rajauksen tar­
kastelussa keskeisenä lainmukai­
suuden arvioinnin tekijänä on se,
voiko kaava-alueen ulkopuolelle
rajattua aluetta suunnitella itsenäi­
senä kokonaisuutena yleiskaavassa
osoitettuun tarkoitukseen tulevas­
sa suunnittelussa. Maanomista­
jan kannalta mahdollisuus saada
alueensa asemakaavoitetuksi seu­
raavassa vaiheessa riippuu jälleen
kunnan kehityksestä ja asemakaa­
van laatimistarpeesta. Tässä Mänt­
sälän tapauksessa kunta perusteli
kaava-alueen rajausta myös sillä,
ettei kunta tavoitellut taajaman
leviämistä enää valittajien omista­
man kiinteistön suuntaan. Maan­
omistajien kannalta voi olla vaikea
hyväksyä kunnan perustelua, jon­
ka voi ymmärtää niin, ettei asema­
kaavoitusta lähiaikoina tulla jatka­
maan tällä yleiskaavan AP-alueella.
Kaavoitukselle luonteenomainen
tarkentuminen yleiskaavasta ase­
makaavavaiheeseen siirryttäessä
voisi tarkoittaa myös, että mahdol­
linen myöhemmin laadittava ase­
makaavaratkaisu ei mahdollistaisi
nyt valittajien omistaman kiinteis­
tön osalta asuinpientaloja.
Susanna Wähä
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 57,58,59,60
Powered by FlippingBook