Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 51

ja jollaisen osalta myöhemmistä­
kään lain esitöistä ei soveltamis­
alakysymykseen ole saatavissa ni­
menomaista ohjetta.
Lain 161 §:n sanamuoto ei edel­
lytä, että kiinteistöä palvelevalla
sähköjohdolla siirrettäisiin sähköä
vain jakeluverkosta kiinteistöllä
asuvalle tai toimivalle sähkönkäyt­
täjälle. Se, että johdot palvelevat
ensisijaisesti sähkön siirtoa voi­
maloista sähköverkkoon, ei ole es­
teenä 161 §:n soveltamiselle. Tuu­
livoimaloita yhdistävät johdot on
tarkoitettu palvelemaan tuulivoi­
malakiinteistöjen käyttötarkoitus­
ta. Johtoja voidaan pitää kiinteistö­
jä palvelevina johtoina. Sitä vastoin
johtojen ei voida katsoa palvelevan
yhdyskuntaa sillä perusteella, että
tuulivoimatuotanto tuo tuloja yh­
dyskuntaan, eikä muullakaan pe­
rusteella.
Kunnan rakennusvalvontavi­
ranomainenonvoinutmäärätä joh­
tojen sijoittamisesta, eikä hakijan
ole ollut tarpeen hakea tarvittavia
käyttöoikeuksia kiinteän omaisuu­
den ja erityisten oikeuksien lunas­
tuksesta tai kiinteän omaisuuden
pakkolunastuksesta sähkölaitosta
varten annetun lain nojalla. Joh­
tojen sijoittamista koskeva päätös
voidaan sinänsä tehdä riippumat­
ta hankkeen edellyttämistä muista
luvista. Sijoittamista koskevan pää­
töksen tekemisen edellytykseksi ei
liioin ole asetettu sitä, että johto
tai laitos, jota se palvelee, on osoi­
tettu kaavassa. Ennen yleiskaavan
hyväksymistä ei kuitenkaan voida
arvioida tuulipuistohankkeen to­
teuttamisen edellytyksiä kaavoi­
tukselle aiheutuvan haitan kan­
nalta. Myöskään rakennuslupien
myöntämisen edellytyksiä taikka
tuulivoimaloiden alueiden sijaintia
kaavassa ei ole voitu vielä selvittää,
eikä suunniteltujen johtojen tarkka
sijaintikaan ole tiedossa. Hakemus­
ta on sen lisäksi sen vireillä ollessa
oleellisesti muutettu. Hakemus on
katsottava asian selvittämättömään
tilaan nähden ennenaikaiseksi.
Toimituksen huomautuksia
Oikeuskysymyksenä tapauksessa
oli erityisesti se, voidaanko ensi­
sijaisesti voimalakiinteistöjä pal­
velevia johtoja pitää MRL 161 §:n
tarkoittamina yhdyskuntaa palvele­
vina johtoina. Säännös on poikkeus
perustuslain takaamasta omaisuu­
densuojasta, minkä takia sitä tulee
lähtökohtaisesti tulkita suppeasti.
Näin on myös KHO päätökseensä
kirjannut.
Vakiintuneesti on katsottu, että
säännöksessä ”yhdyskunnalla” tar­
koitetaan saman kunnan alueella
olevaa kylää, lähiötä tms. Hallituk­
sen esityksessä 1/1981 vp, jonka
pohjalta vanhan rakennuslain vas­
taavaa säännöstä muutettiin (RakL
133), on edellytetty valtakunnallis­
ten ja seudullisten johtoverkosto­
jen jäävän säännöksen soveltamis­
alan ulkopuolelle. Tapauksessa
KHO 1995 A 39
katsottiin kuiten­
kin 45 kV:n sähköjohto yhdyskun­
taa palvelevaksi siitä huolimatta,
että se sijaitsi useamman kunnan
alueella ja sitä käytettiin ajoittain
jakelualueella olevien voimalaitos­
ten tuottaman sähkön siirtämiseen
valtakunnan kantaverkkoon.
Vaasan hallinto-oikeus asettui
Kristiinankaupungin lupaviran­
omaisen kanssa samalle kannalle
ja katsoi, etteivät johdot palvele
alueen yhdyskuntia säännökses­
sä tarkoitetulla tavalla. Johdot on
suunniteltu olemaan 20 tai 31,5
kV:n sähköjohtoja, jotka on tarkoi­
tus sijoittaa maakaapeleina ole­
massa olevan metsätien varteen
tiekunnan hallitsemalle alueelle.
Jos hakemusta ei hyväksytä, aihe­
uttaisi se yhtiölle 20-kertaiset kus­
tannukset, kun johdot vedettäisiin
kiertämällä hakemuksen kohteena
olevat kiinteistöt. Tuulivoimalat,
joita yhdistävien johtojen sijoit­
tamisesta on kysymys, sijoittuvat
Lappfjärdin tuulivoima-alueelle.
Alue sijaitsee Kristiinankaupungin
ja Isojoen kuntien alueilla.
Yhtiö vetosi myös siihen, että
tuulivoimapuisto palvelee yhdys­
kuntaa sitä kautta, että se tuo si­
jaintikunnalleen verotuloja ja työ­
paikkoja. Tämä perustelu ei luon­
nollisestikaan menestynyt.
Sen sijaan KHO katsoi, että
johtoja voidaan pitää kiinteistöjä
palvelevina johtoina. Johdot pal­
velevat tuulivoimalakiinteistöjen
käyttötarkoitusta. Kussakin tuu­
livoimalassa tuotettu sähkö on
tarkoitus johtaa muuntamon ja
syöttöjohdon kautta seudulliseen
ja valtakunnalliseen sähkönsiir­
toverkkoon kaupallisessa tarkoi­
tuksessa. MRL 161 §:n sanamuoto
ei edellytä, että johdolla siirrettäi­
siin sähköä vain jakeluverkostosta
kiinteistöllä asuvalle tai toimivalle
sähkönkäyttäjälle. Soveltamista ei
estä sekään, että voimaloilla on tar­
koitus tuottaa sähköä taloudellisen
hyödyn saamiseksi voimalat omis­
tavalle yhtiölle.
Lopputulos oli, että sijoittami­
sesta päättäminen kuuluu raken­
nusvalvontaviranomaisen toimi­
valtaan. KHO myös toteaa päätök­
sessään, ettei päätöksen tekemisen
edellytykseksi ole asetettu sitä, että
johto tai laitos, jota johto palve­
lee, on osoitettu kaavassa. Ennen
yleiskaavan hyväksymistä ei kui­
tenkaan voida arvioida tuulipuis­
tohankkeen toteuttamisen edelly­
tyksiä MRL 161 §:ssä tarkoitetun
kaavoitukselle aiheutuvan haitan
kannalta. Myöskään rakennuslu­
pien myöntämisen edellytyksiä
tai voimaloiden alueiden sijaintia
kaavassa ei ole voitu vielä selvittää.
Hakemusta johtojen sijoittamisen
osalta oli lisäksi sen vireillä ollessa
oleellisesti muutettu. Tästä kaikesta
seurasi, että hakemus oli katsotta­
va asian selvittämättömään tilaan
nähden ennenaikaiseksi.
Lauri Jääskeläinen
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook