Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 49

Rakennettu Ympäristö 4/15
49
KHO:n päätöksiä
huomioon ottamisen kannalta van­
hentuneena eikä asian selvittämi­
nen ja ratkaiseminen asemakaava­
muutoksella käynnisty. Erityisenä
syynä voidaan pitää myös kaavoi­
tuksen viivästymistä joko kunnan
ottaman kannan tai kaavoituksen
resurssien vuoksi niin, että raken­
nuksen purkaminen tai ajan kulu­
misesta johtuva kunnon rappeutu­
minen uhkaavat. (HE 101/2009 vp
s. 25).
Purkamisluvasta valittanut yh­
distys Nurkkakivi ry on v. 1996 pe­
rustettu lapualainen kotiseutu- ja
kulttuuriyhdistys. Purkamisluvista
valitusoikeus kuuluu mm. kaikille
kunnan jäsenille (MRL 192.2 §:n 2
kohta). Kunnan jäseniä ovat vuo­
rostaan mm. yhteisöt, joiden ko­
tipaikka on ao. kunnassa. Purka­
misluvan rakennuslupaa laajempi
valitusoikeus ei koske niitä purka­
mistilanteita, joissa purkaminen
ratkaistaan osana rakennuslupaa.
Viimeksi mainituissa tapauksissa
valitusoikeus on kuitenkin sää­
detty ulottumaan ELY-keskuksille
(MRL 192.3 §). Nyt oli kysymykses­
sä itsenäinen purkamislupa, jolloin
lapualaiselle yhdistykselle kuului
valitusoikeus.
Asiassa oli jo käyty
rakennussuojeluprosessi
Nurkkakivi ry teki marraskuussa
2008 silloiselle Länsi-Suomen ym­
päristökeskukselle linja-autoase­
maa koskevan suojeluesityksen
ja pyysi asettamaan rakennuksen
toimenpidekieltoon. Kaupunki oli
kesäkuussa 2006 tehnyt esisopi­
muksen linja-autoaseman tontin
ja asemarakennuksen myynnistä
markettihanketta varten. Market­
tia vastustaneet kuntalaiset veivät
esisopimuksen tuomioistuimeen,
ja KHO hylkäsi valituksen marras­
kuussa 2008. Asia tunnetaan ”La­
puan markettikapinana”.
Asemarakennus asetettiin toi­
menpidekieltoon helmikuussa
2009. Pian tämän jälkeen ympä­
ristökeskus päätti olla rakennusta
suojelematta. Yhdistys valitti ym­
päristöministeriöön. Joulukuussa
2009 antamassaan lausunnossa
Museovirasto totesi, että rakennus
ansaitsee tulla huomioiduksi myös
valtakunnallisella tasolla 1960-lu­
vun pienimittakaavaisen tasokkaan
liikennearkkitehtuurin edustajana.
Vähäeleinen, arkkitehti
Ahti Kor-
hosen
suunnittelema rakennus
sopeutuu erinomaisesti ympäris­
töönsä, jota dominoi monumen­
taalinen kaupungintalo. Aikansa
korkealuokkaisena edustajana
linja-autoasema on Museoviras­
ton lausunnon mukaan maakun­
nallisesti ainutlaatuinen ja sillä on
kulttuurihistoriallista merkitystä
rakennustaiteen, rakennusteknii­
kan, erityisten ympäristöarvojen
ja rakennuksen käytön kannalta.
Lokakuussa 2010 ympäristömi­
nisteriö hylkäsi yhdistyksen va­
lituksen ja päätti olla rakennusta
suojelematta. Ministeriö perusteli
kantaansa sillä, että rakennuksen
säilyttäminen ja suojelu voidaan
selvittää asemakaavalla.
Nurkkakivi ry painotti, kuinka
rakennuksen kulttuurihistorialli­
nen arvostus on vuosien kuluessa
kasvanut. Asemakaavamuutosta
laadittaessa ja sitä koskeneessa
valitusprosessissa ei ollut käytet­
tävissä Museoviraston ja ympäris­
töministeriön myöhemmin esittä­
miä kannanottoja, joiden mukaan
linja-autoasemarakennusta voi­
daan pitää kulttuurihistoriallisen
merkityksensä vuoksi kansallisen
kulttuuriperinnön säilyttämisek­
si suojeltavana kohteena. Alueen
asemakaavaa yhdistys piti vanhen­
tuneena. Ympäristöministeriön ja
Kuntaliiton julkaisussa
Ajankoh-
taista kaavoituksessa
sivulla 2mai­
nitaan, että asemakaavan vanhen­
tuminen voi johtua suojelumäärä­
ysten puuttumisesta tai suojelun
tavoitteiden muuttumisesta.
Asemakaavan ajanmukaisuu­
desta ja arvioinnista säädetään
MRL 60 ja 61 §:issä. Täydentäviä
säännöksiä annetaan MRA 68
§:ssä. Lain 60 §:n 1 momentti an­
taa yleisen oikeusohjeen ja jatku­
van velvoitteen kunnalle seurata
asemakaavojen ajanmukaisuutta
ja tarvittaessa ryhtyä toimenpi­
teisiin vanhentuneiden asema­
kaavojen uudistamiseksi. Saman
pykälän 2–5 momentit koskevat
asemakaavan ajanmukaisuuden
arviointia erityistilanteessa. Eri­
tyistä ajanmukaisuuden arviointia
koskeva säännöstö on toisinaan
virheellisesti mielletty asemakaa­
vojen kolmentoista vuoden van­
hentumissäännöksi. Asemakaavat
eivät Suomessa automaattisesti
vanhene eivätkä ne sisällä viimeistä
käyttöpäivää.
Asemakaavan ajanmukaisuu­
den erityisarviointi voi aktualisoi­
tua tilanteessa, jossa haetaan ra­
kennuslupaa uuden rakennuksen
rakentamiseksi. Paitsi että asema­
kaavalle on laissa säädetty 13 vuo­
den aikaraja, tulee asemakaavan
olla merkittävältä osalta edelleen
toteuttamatta, jotta säännöksen
soveltamista on harkittava. Lisäksi
rakennuslupahakemuksen tulee
koskea sellaisen uuden rakennuk­
sen rakentamista, jolla on alueiden
käytön tai ympäristökuvan kannal­
ta olennaista merkitystä. Muitakin
reunaehtoja jamenettelyä koskevia
sääntöjä on sekä laissa että asetuk­
sessa annettu.
Käsillä olevassa tapauksessa
ei ollut kysymys uuden rakennuk­
sen rakentamisesta, vaan olemas­
sa olevan purkamisesta. Jo siitä
seuraa, ettei erityisarvioinnin so­
veltamista tullut lähtökohtaisesti
harkita. Purkamisen tarkoituksena
on kuitenkin ollut vapauttaa tontti
asemakaavan mukaisen vähittäis­
kaupan suuryksikön rakentami­
seen. Marketin rakentamisella on
eittämättä ympäristökuvan kannal­
ta olennaista merkitystä. Hallinto-
oikeus on ikään kuin ”varmuuden
vuoksi” sisällyttänyt päätökseensä
toteamuksen, ettei asemakaavan
ajanmukaisuuden arviointi MRL
60.2 §:n tarkoittamalla tavalla ole
ollut tarpeen.
Asia on viime kädessä ratken­
nut kohteen rakennushistorial­
lisen ja -perinteen merkityksen
arvioinnin kautta. Maankäyttö- ja
rakennuslain 139 §:ssä säädetty­
jen purkamisluvan myöntämisen
edellytysten on katsottu täyttyneen.
Purkamislupa on tullut myöntää.
Purkamislupien harkinta on
kaiken kaikkiaan monitahoista ja
siinä tulee ottaa huomioon kunkin
1...,39,40,41,42,43,44,45,46,47,48 50,51,52,53,54,55,56,57,58,59,...60
Powered by FlippingBook