Rakennettu Ympäristö 4/2015 - page 55

Rakennettu Ympäristö 4/15
55
KHO:n päätöksiä
kaava-alueen ulkopuolelle ei ollut
lainvastaista.
Hallinto-oikeuden ratkaisu
Valittajat A ja B ovat valituksessaan
hallinto-oikeuteen vaatineet, että
kunnanvaltuuston asemakaavan
hyväksymistä koskeva päätös ku­
motaan, koska valittajien omis­
tamaa kiinteistöä ei sisällytetty
asemakaavaan. Valittajat ovat kat­
soneet, ettei heitä kohdella maan­
omistajina tasavertaisena, jos
kiinteistöä ei kaavoiteta osittain
tai kokonaan. Valittajien mukaan
myös kulku kiinteistölle hankaloi­
tuu yksityistien sulkemisen myötä
ja kiinteistölle tulee asemakaavan
johdosta 40 naapuria, mikä aiheut­
taa haittaa olemassa olevalle asu­
tukselle.
Valituksenalaisella päätöksellä
on kaavoitettu kiinteistö RN:o 3:80
kokonaisuudessaan. Kaavoitetta­
van alueen pinta-ala on noin 8,7
hehtaaria ja kaava-alue sijaitsee
Etelä-Mäntsälässä Hyökännum­
mella Tuusulan kunnan rajan lä­
heisyydessä. Nykytilanteessa alue
on pääosin rakentamatonta met­
sämaastoa, joka on hakkuiden jäl­
jiltä nuorta vesakkoa. Alue rajau­
tuu etelässä pientaloasutukseen.
Muilta osin ympäröivät alueet ovat
viljelyskäytössä olevia peltoja. Kaa­
vaselostuksen mukaan asemakaa­
vallamuodostuu rakennusoikeutta
yhteensä 11 820 kerrosneliömetriä
ja kaava-alueelle osoitetaan 45
ohjeellista erillispientalotonttia.
Asemakaava-alueella on voimas­
sa 2005 hyväksytty osayleiskaava,
jossa alue on osoitettu pääosin
uudeksi tai olennaisesti muuttu­
vaksi alueeksi, joka on tarkoitettu
asemakaavoitettavaksi tai jonka
asemakaavaa on tarkoitus muut­
taa. Alueen maankäyttömuodoksi
on tältä osin osayleiskaavassamer­
kitty pientalovaltainen asuntoalue
(AP) ja osaksi lähivirkistysaluetta
(VL). Valittajien kiinteistö sijaitsee
osayleiskaavan AP-alueella, joka on
nykyisellään varvikkoa.
Helsingin hallinto-oikeus hy­
väksyi valituksen ja kumosi kun­
nanvaltuuston päätöksen. Pää­
töstään hallinto-oikeus perusteli
muun ohella sillä, että maanomis­
tajien yhdenvertaisen kohtelun
vaatimus huomioon ottaen tietyn
alueen sisällyttäminen asema­
kaavoitettavaan alueeseen tai sen
jättäminen alueen ulkopuolelle ei
voi perustua yksinomaan siihen,
että alueen omistaa tietty maan­
omistaja. Kaava-alueen rajaus ei
voi myöskään perustua pelkästään
siihen, että kunnan periaatteena
on asemakaavoittaa vain omista­
miaan maita. Hallinto-oikeuden
mukaan Mäntsälän kunta on sekä
vastineissaan asemakaavaehdo­
tuksesta tehtyihin muistutuksiin,
kaavaselostuksessa että hallinto-
oikeudelle antamassaan lausun­
nossa vedonnut kaava-alueen ra­
jauksen osalta noudattamaansa
periaatteeseen, ettei ensimmäistä
asemakaavaa laadita yksityiselle
maalle. Hallinto-oikeus katsoi, ettei
tämä ole hyväksyttävämaankäytöl­
linen syy kaava-alueen rajaukselle.
Mäntsälän kunnanvaltuuston pää­
tös loukkaa siten maanomistajien
yhdenvertaisen kohtelun vaati­
musta ja kunnanvaltuusto on ylit­
tänyt harkintavaltansa hyväksyes­
sään asemakaavan kaava-aluetta
koskevan rajauksen.
Korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisu
Kunta on valituksessaan korkeim­
malle hallinto-oikeudelle (KHO)
vaatinut, että hallinto-oikeuden
päätös kumotaan. Kunta on va­
lituksessaan KHO:lle todennut,
että alueella voimassa olevassa
Hyökännummen osayleiskaavassa
on valituksenalaisella päätöksellä
asemakaavoitetun asuinalueen ja
osayleiskaavaan merkityn maata­
lousalueen välissä kapea maakais­
tale. Tällä alueella sijaitsee kolmen
eri maanomistajan omistamia
kiinteistöjä, joista yksi on hallinto-
oikeuteen valittaneiden omakoti­
kiinteistö. Asemakaavoitustyössä
kunnan tavoitteena on ollut saada
omistamalleen alueelle noin 40–50
uutta rakennuspaikkaa.
Kunnan mukaan asemakaava-
alueen rajauksesta päätettäessä
työn alkuvaiheessa ei katsottu tar­
peelliseksi asemakaavan laajuu­
den tai yhdyskuntarakenteen ke­
hittymisen kannalta ottaa mukaan
edellä mainittuja pellon ja kunnan
alueen väliin jääviä alueita, koska
ne eivät olisi tuoneet mukanaan
merkittävää lisäarvoa alueen suun­
nittelun kannalta. Taajaman kasvu
tapahtuu pääasiassa taajaman ete­
läosassa koulun ympärillä ja taa­
jaman sisällä. Tämänkään vuoksi
valittajien omistaman alueen sisäl­
lyttämisellä asemakaavoitettavaan
alueeseen ei esimerkiksi taajama­
rakenteen tiivistämisen tai tulevan
kasvun kannalta ole merkitystä.
Kunta on todennut, että valit­
tajat ovat kirjeessään kunnalle ja
myös valituksessaan esittäneet,
että heidän tonttinsa jaettaisiin
kaavatyön yhteydessä 2–3 tonttiin,
huolimatta siitä, että valittajat ovat
perustelleet valitustaan myös 40
uuden naapurin tuomalla häiriöllä.
Kunta on todennut, että valittajien
kiinteistön ja uusien tonttien vä­
liin on merkitty kahdeksan metriä
leveä istutusvyöhyke.
KHO on päätöksessään toden­
nut, että kunnalla on velvollisuus
alueen asemakaavoittamiseen, jos
maankäyttö- ja rakennuslain 51
§:ssä säädetyt edellytykset täytty­
vät. Mainitun lainkohdan perus­
teella yksittäisellämaanomistajalla
ei toisaalta ole oikeutta saada aluet­
taan kaavoitetuksi, vaan kaavan
laatimisen tarpeellisuus kuuluu
kunnan ratkaistavaksi. Yleiskaaval­
la ei ole maankäyttö- ja rakennus­
lain perusteella sellaista ohjausvai­
kutusta asemakaavoitukseen, että
yleiskaavan tietyn aluevarauksen
sisältämä alue tulisi välttämät­
tä kokonaisuudessaan sisällyttää
samaan asemakaava-alueeseen.
Valituksenalainen asemakaava
muodostaa sellaisenaan riittävän
maankäytöllisen kokonaisuuden.
Asiassa on kuitenkin riidatonta,
että kaava-alueen rajaukseen on
vaikuttanut se, että kunta on pyrki­
nyt kohdistamaan uusien asema­
kaavojen laatimisen omistamilleen
maa-alueille.
KHO on todennut, että kun­
nalla on kaavoitusmonopolinsa
mukaisesti ja osana maapolitiik­
kaansa oikeus laatia haluamansa
1...,45,46,47,48,49,50,51,52,53,54 56,57,58,59,60
Powered by FlippingBook