

1 6
| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N
Y L L Ä P I T O J A D I G I TA L I S A AT I O
– Jos jossain rakennuksen osassa ilma ei vaihdu, katsomal-
la ilmanvaihdon tietomallia kiinteistönhoitaja voi päätellä, min-
kälaisia komponentteja kanavassa on tai onko pelti räpsähtänyt
kiinni. Näitä komponentteja ei kuitenkaan välttämättä esitetä tie-
tomallissa kovin tarkasti, hän kertoo.
Ensimmäinen ongelma, mihin kiinteistönhoitaja Halmetojan
mukaan tietomallia tarkastellessaan tyypillisesti törmää on se,
että IV-koneen vaikutusaluetta – eli mille alueelle se tuottaa il-
maa – ei ole merkitty malliin. Syynä on, että sitä ei ole alun pe-
rin pyydettykään.
Joutuuko kiinteistönhoitaja siis menemään paikan päälle sel-
vittämään asiaa?
– Mallista on työlästä päätellä, mikä IV-kone vaikuttaa mi-
hinkin alueeseen, mitä kanavaa pitkin ilma tulee ja mistä kom-
ponentista johtuu, ettei ilma liiku. Kiinteistönhoitaja joutuu siis
menemään paikan päälle toteamaan ongelman todellisen syyn,
Halmetoja vastaa.
Korjaus on joka tapauksessa tehtävä paikan päällä, mutta jos
kiinteistönhoitaja voisi selvittää mallista esimerkiksi vaihdetta-
van laitteen tai komponentin mallin, hän saattaisi välttyä yli-
määräiseltä matkalta.
MILLOIN YHDISTELMÄMALLI KANNATTAA TEHDÄ?
Yhtenä haasteena Halmetoja pitää sitäkin, että yhdistelmämalleja
on tehty melko vähän. Esimerkiksi Senaatti-kiinteistöillä arkki-
tehdit, LVI- ja sähkösuunnittelijat ovat tehneet tietomalleja omil-
la ohjelmillaan, mutta niitä ei ole yhdistetty siten, että ne kaikki
olisivat luettavissa yhdessä tiedostossa.
– Vasta yhdistelmämalli tuottaa kiinteistönhoidolle todellista
lisäarvoa, hän korostaa.
Yhdistelmämallin tuottaminen vaatii kuitenkin lisätyötä. On-
ko se vaivan arvoista – eli kannattaako yhdistelmämalleja teh-
dä ja milloin?
– Sellaisessa kohteessa, mistä kaikki tarvittavat tietomallit
löytyvät valmiina ja niitä on ylläpidetty digitaalisessa muodos-
sa, yhdistelmämalli kannattaa tehdä, Halmetoja sanoo.
On kuitenkin paljon kiinteistöjä, missä esimerkiksi taloteknii-
kanmallit kattavat vain osan rakennusta tai niitä ei ole lainkaan.
– Siinä tapauksessa talotekniikanmalleja ei kannata lähteä te-
kemään nollasta, koska se edellyttäisi, että talossa asutaan muu-
tama viikko ja selvitetään, missä putket, sähköhyllyt ja kanavat
kulkevat. Tavalliset 2D-piirustukset ovat aina ohjeellisia – esi-
merkiksi kanavien tai putkien paikat saattavat heittää metrillä
tai parilla, joten niihin ei voi varauksetta luottaa.
KOHTI DIGITAALISTA KAKSOSTA
Senaatti-kiinteistöjen visiona on Halmetojan mukaan tuottaa ra-
kennushankkeesta tai peruskorjauksesta sen valmistuessa as built
-mallit – eli mallit, jotka kuvaavat kohdetta siinä tilassa, kun se
luovutetaan käyttöön. Näillä malleilla ei ole vielä kovinkaan pal-
jon tekemistä kiinteistönhoidon tai huollon kanssa. Vasta kun as
built -malleja yhdistellään ja rikastetaan ylläpidon tarvitsemalla
tiedolla, voidaan alkaa puhua ylläpidon mallista.
Ja kun ylläpitomallin päälle aletaan lisätä dynaamista tietoa
TIETOMALLISOVELLUS
Markkinoilta löytyy jo sovellus, jota pystyy käyttämään kah-
densuuntaiseen keskusteluun tietomallin kanssa. Sen on
kehittänyt Granlund Oy. Sovelluksen toimintaperiaatteita on
tutkittu esimerkiksi Senaatti-kiinteistöillä – tarkennukseksi
kerrottakoon, että sovellus ei ole heillä käytössä.
Samalla kun suunnittelija mallintaa esimerkiksi ilmanvaih-
tokonetta, hän kirjaa koneeseen liittyvät tekniset yksityis-
kohdat sovelluksen tietokantaan. Tässä syntyy linkki tieto-
mallin ja laitetietokannan laitetietojen välille. Mallin kautta
voi myöhemmin kysyä tietokannassa olevia tietoja ja niitä
voi päivittää kumpaan tahansa.
– Tämä helpottaa huomattavasti laitetietojen ylläpitoa,
kun tiedot ovat ajan tasalla eikä itse malliin tarvitsee teh-
dä muutoksia. Suunnittelija joutuu aluksi näkemään hieman
enemmän vaivaa ja opettelemaan sovelluksen käytön, mut-
ta lopulta kyse on vain työtapojen uudistamisesta. Aikaa ei
mene sen enempää kuin perinteiseen mallintamiseenkaan,
Esa Halmetoja Senaatti-kiinteistöiltä arvioi.
L & T:n kiinteistönhoitaja saa tiedot huoltokeikoista kännykkäänsä
kiireellisyysjärjestyksessä ja dokumentoi tehdyt huoltotoimenpiteet.
"Meidän pitää kyetä osoittamaan
tapahtumat ennen nykyhetkeä ja katsoa
myös tulevaisuuteen."