

1 2
| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N
Y L L Ä P I T O J A D I G I TA L I S A AT I O
RATKAISEEKO
TIETOMALLI
YLLÄPIDON ONGELMAT?
L
assila & Tikanojan Head of NewBusiness,
Antti Toiva-
nen
, kokeilee 3D-virtuaalityökaluja yhtiön digitiimin ti-
loissa. Tämä tiimi kehittää siellä digityökaluja sekä asiak-
kaiden että työntekijöiden käyttöön. Kiinnostuksen koh-
teena ovat VR- ja AR-ratkaisut, koska niiden toivotaan
helpottavan kiinteistönhoitajan työtä tulevaisuudessa.
Rakennus- ja kiinteistöalalla tehdään nyt paljon työtä
digitalisaation eteen. Esimerkiksi Lassila & Tikanoja eli L & T on
parhaillaan mukana kiinteistö- ja toimitilasektorin yhteisprojek-
tissa, joka kulkee nimellä Virtuaalinen palveluympäristö-D (Vir-
pa-D). Sen tavoite on edistää laajemmin työn tuottavuutta, arjen
sujuvuutta ja hyvinvointia toimitiloissa digitalisaation avulla.
–Meidän päätavoite on yhdistää arjen tekeminen ja tieto niin, että
sitä kautta syntyy positiivinen asiakaskokemus, Toivanen sanoo.
TIETO EI SAA OLLA ITSEISARVO
Antti Toivanen puhuu paljon tiedolla johtamisesta ja siitä, että
tieto ei saa olla itseisarvo, vaan sitä pitää pystyä hyödyntämään.
– Tällä hetkellä tieto siirtyy tavattoman huonosti rakennus-
hankkeen vaiheesta toiseen, hän arvioi.
–Meillä ei ole L & T:ssä esimerkiksi meneillään yhtään kohdet-
ta, missä tieto siirtyisi digitaalisesti tietomallista huoltokirjaan.
Erilaisia järjestelmiä on paljon, tieto on hajanaista ja sitä on vai-
kea hyödyntää. Nyt tehdään satoja Excel-taulukoita, mutta kaik-
ki tietävät, että silloin syntyy virheitä.
Jos ajatellaan pelkästään kiinteistöliiketoiminnan ympäristöä,
se koostuu kiinteistötontista ja rakennuksesta, käyttäjästä, omis-
tajasta ja yhteiskunnasta. Niiden välillä on paljon erilaisia tieto-
virtoja. Lisäksi palveluntuottajat kuten Lassila & Tikanoja tuovat
omat ratkaisunsa, järjestelmät ja tietovirrat tähän kokonaisuuteen.
– Jos tietoa vietäisiin keskitetysti pilveen, voitaisiin luotetta-
vammin yhdistellä tietoa ja tehdä sen perusteella erilaisia analyyt-
tisiä johtopäätöksiä kiinteistöjohtamisen tueksi, Toivanen sanoo.
JOHTAMISKETJUA PITÄISI EHEYTTÄÄ
Perinteisiä kiinteistöjen tietolähteitä ovat energiatiedot, jäterapor-
tointi, rakennusautomaatio, kiinteistön olosuhdetieto, huoltokir-
jat, käyttöasteet ja erilaiset sisäilmamittaukset. Niistä luodaan
tyypillisesti erilaisia taulukoita, joilla raportoidaan asioita eteen-
päin. Sen jälkeen eri toimijat, kuten palveluntuottajat, omistajat
ja käyttäjät, hyödyntävät niitä omiin tarkoituksiinsa.
Ongelmia tuottaa Toivasenmukaan tiedon hajanaisuuden ohel-
la sekin, että käyttäjäkokemuksia on vaikea tuottaa.
– Jos ajattelee kiinteistösijoittajaa, hän tyypillisesti palkkaa as-
set managerin omaisuuden hallintaan ja tämä palkkaa property
managerin vastaamaan teknisestä kunnosta ja ylläpidosta. Proper-
ty manageri puolestaan palkkaa kiinteistöpalveluiden tuottajan,
joka palvelee käyttäjää, hän kuvailee toimijaketjua.
Tietomalleista toivotaan apua kiinteistönhoidossa vikatilanteiden hoitoon ja toiveissa
siintää koko rakennetun ympäristön digitaalinen kaksonen. Käytännössä tieto siirtyy
huonosti rakennusvaiheiden välillä eikä tietomalleista löydy juuri käytännön huoltotyössä
tarvittuja tietoja. Töitä digitaalisen ylläpidon eteen kuitenkin tehdään monella saralla.
TEKSTI: KAISA SALMINEN KUVAT: KAISA SALMINEN, L & T, 123RF JA SUVI VANTO, SENAATTI-KIINTEISTÖT