

1 4
| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N
Y L L Ä P I T O J A D I G I TA L I S A AT I O
– Ei aina muisteta sitä, että käyttäjä maksaa tietyllä tavalla ko-
ko tämän ketjun palkan. Johtamisketju pitäisi saada eheämmäksi
ja käyttäjän ääni lähemmäksi omistajaa tai omaisuudenhoitajaa.
KÄYTTÄJÄOLOSUHTEITA KEHITETÄÄN
Hyvillä käyttäjäkokemuksilla Toivanen tarkoittaa paitsi viihtyi-
siä tiloja toimistopalveluineen, myös palveluita, jotka tarjoavat
mahdollisuuden hoitaa omiakin asioita työajalla.
– Työ on jo kauan pyrkinyt valumaan ihmisten vapaa-ajan
puolelle. Lienee viihtyvyyden ja tehokkuudenkin nimissä suo-
tavaa, että työ- ja vapaa- ajasta muodostuva kokonaisuus toimisi
mahdollisimman sujuvasti, hän pohtii.
Edellä mainittuja palveluita L & T aikoo tulevaisuudessa tuot-
taa jonkinlaisen palvelualustan kautta, yhteistyössä kumppanei-
den kanssa.
– Kiinteistöalan toimijat on nähty historian saatossa pakolli-
sena kulueränä, mutta jos pystytään luomaan sellaisia käyttäjä-
olosuhteita, että meillä on pitempiä vuokrasuhteita ja tyytyväi-
sempiä vuokralaisia, niin olisivatko he kenties valmiita maksa-
maan hieman enemmän?
MOBIILILIITTYMÄ TOIMINNANOHJAUKSEEN
Ensimmäinen askel tiedolla johtamiseen L & T:ssä ovat eri toimi-
alojen mobiililiittymät, joilla ohjataan tuotannon arkea. Samalla
kerätään tietoa suoritteiden toteumasta.
Esimerkiksi korjausrakentamisen puolella on alettu tehdä mo-
biililomakkeisiin perustuvaa työnseurantaa ja raportointia. Sen
avulla saadaan asiakkaalle asti ajantasainen tieto siitä, miten työ-
maa etenee ja mitä siellä tehdään.
Ylläpidossa L & T:llä on ollut vastaava järjestelmä pidempään
käytössä. Esimerkiksi kiinteistönhoitaja saa tiedot huoltokeikois-
ta kännykkäänsä kiireellisyysjärjestyksessä ja dokumentoi teh-
dyt huoltotoimenpiteet.
Toivanen kertoo, että jatkossa on tarkoitus luoda erilaisia yh-
teyksiä työsuoritteiden ja tuotettujen palveluiden tai olosuhteiden
välille. Juuri tämän kaltaisia asioita kehitetään VIRPA-D -hank-
keessa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
– Haluaisimme toimittaa huippulaatua toivovalle asiakkaalle
tietoa olosuhteiden pysyvyydestä, reagointiajoista tai käyttäjätyy-
tyväisyydestä. Olemme kiinnostuneet asentamaanmyös kiinteis-
töihin langattomia antureita, joilla voitaisiin mitata sisäolosuh-
detta. Meidän pitäisi pystyä kohdentamaan ja optimoimaan te-
keminen oikein; pelkkä kalenteritieto ei kerro huollon tarpeelli-
suudesta, hän korostaa.
Myös yhteistyö startupien kanssa kiinnostaa. Esimerkik-
si Fourdegin kanssa L & T toimittaa kiinteistöihin langattomia
älytermostaatteja, jotka oppivat ennakoimaan huoneen lämmi-
VIRTUAALINEN ETÄNEUVONTA KIINNOSTAA
VRAR-etäopastus 2018 -hankkeessa arvioitiin, että erilaiset
virtuaalisen etäneuvonnan ratkaisut ovat hyödyllisiä käytän-
nön asennus- ja kunnossapitotehtäviin. Toistaiseksi laitteis-
tot ja ohjelmistot ovat kuitenkin nopeassa kehitysvaiheessa
ja niiden rajoitukset etenkin käytettävyyden osalta tulee ot-
taa huomioon.
Hankkeen puitteissa kehitettiin esimerkiksi FAKE Pro-
duction Oy:n kanssa yhteistyössä kokeilujärjestelmä, jossa
asiantuntija voi virtuaalilasien (VR-lasien) avulla nähdä huol-
to- tai asennuskohteen ja opastaa kohteessa olevaa henkilöä
samaan tapaan kuin olisi itse paikalla.
Reaalimaailmaa ja virtuaalista maailmaa yhdistellään lisä-
tyn todellisuuden ratkaisuiksi pääasiassa kolmella eri tavalla:
1. Katsellaan VR-laseilla virtuaalimaailmaa, johon on lisätty
reaalimaailman malli
2. Katsellaan AR-laseilla, joista todellisuus näkyy läpi ja lisä-
tään siihen virtuaalista maailmaa hologrammeina
3. Katsellaan mobiililaitteen kamerasta näkymää, joka yhdis-
tää takanaan olevaan kuvaan virtuaalisia elementtejä
Lisätietoa:
www.sovelto.fi/vrar-hankeLassila & Tikanojan digitiimin tiloissa testataan uusia
3D-virtuaalityökaluja. Kuvassa vasemmalta Antti Toivanen,
yhtiön Head of New Business, Panu Keski-Pukkila,
digimentalisti ja Milla Mantere, digitalisti.