Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 44 Next Page
Page Background

1 4

| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

Y L L Ä P I T O J A D I G I TA L I S A AT I O

– Ei aina muisteta sitä, että käyttäjä maksaa tietyllä tavalla ko-

ko tämän ketjun palkan. Johtamisketju pitäisi saada eheämmäksi

ja käyttäjän ääni lähemmäksi omistajaa tai omaisuudenhoitajaa.

KÄYTTÄJÄOLOSUHTEITA KEHITETÄÄN

Hyvillä käyttäjäkokemuksilla Toivanen tarkoittaa paitsi viihtyi-

siä tiloja toimistopalveluineen, myös palveluita, jotka tarjoavat

mahdollisuuden hoitaa omiakin asioita työajalla.

– Työ on jo kauan pyrkinyt valumaan ihmisten vapaa-ajan

puolelle. Lienee viihtyvyyden ja tehokkuudenkin nimissä suo-

tavaa, että työ- ja vapaa- ajasta muodostuva kokonaisuus toimisi

mahdollisimman sujuvasti, hän pohtii.

Edellä mainittuja palveluita L & T aikoo tulevaisuudessa tuot-

taa jonkinlaisen palvelualustan kautta, yhteistyössä kumppanei-

den kanssa.

– Kiinteistöalan toimijat on nähty historian saatossa pakolli-

sena kulueränä, mutta jos pystytään luomaan sellaisia käyttäjä-

olosuhteita, että meillä on pitempiä vuokrasuhteita ja tyytyväi-

sempiä vuokralaisia, niin olisivatko he kenties valmiita maksa-

maan hieman enemmän?

MOBIILILIITTYMÄ TOIMINNANOHJAUKSEEN

Ensimmäinen askel tiedolla johtamiseen L & T:ssä ovat eri toimi-

alojen mobiililiittymät, joilla ohjataan tuotannon arkea. Samalla

kerätään tietoa suoritteiden toteumasta.

Esimerkiksi korjausrakentamisen puolella on alettu tehdä mo-

biililomakkeisiin perustuvaa työnseurantaa ja raportointia. Sen

avulla saadaan asiakkaalle asti ajantasainen tieto siitä, miten työ-

maa etenee ja mitä siellä tehdään.

Ylläpidossa L & T:llä on ollut vastaava järjestelmä pidempään

käytössä. Esimerkiksi kiinteistönhoitaja saa tiedot huoltokeikois-

ta kännykkäänsä kiireellisyysjärjestyksessä ja dokumentoi teh-

dyt huoltotoimenpiteet.

Toivanen kertoo, että jatkossa on tarkoitus luoda erilaisia yh-

teyksiä työsuoritteiden ja tuotettujen palveluiden tai olosuhteiden

välille. Juuri tämän kaltaisia asioita kehitetään VIRPA-D -hank-

keessa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.

– Haluaisimme toimittaa huippulaatua toivovalle asiakkaalle

tietoa olosuhteiden pysyvyydestä, reagointiajoista tai käyttäjätyy-

tyväisyydestä. Olemme kiinnostuneet asentamaanmyös kiinteis-

töihin langattomia antureita, joilla voitaisiin mitata sisäolosuh-

detta. Meidän pitäisi pystyä kohdentamaan ja optimoimaan te-

keminen oikein; pelkkä kalenteritieto ei kerro huollon tarpeelli-

suudesta, hän korostaa.

Myös yhteistyö startupien kanssa kiinnostaa. Esimerkik-

si Fourdegin kanssa L & T toimittaa kiinteistöihin langattomia

älytermostaatteja, jotka oppivat ennakoimaan huoneen lämmi-

VIRTUAALINEN ETÄNEUVONTA KIINNOSTAA

VRAR-etäopastus 2018 -hankkeessa arvioitiin, että erilaiset

virtuaalisen etäneuvonnan ratkaisut ovat hyödyllisiä käytän-

nön asennus- ja kunnossapitotehtäviin. Toistaiseksi laitteis-

tot ja ohjelmistot ovat kuitenkin nopeassa kehitysvaiheessa

ja niiden rajoitukset etenkin käytettävyyden osalta tulee ot-

taa huomioon.

Hankkeen puitteissa kehitettiin esimerkiksi FAKE Pro-

duction Oy:n kanssa yhteistyössä kokeilujärjestelmä, jossa

asiantuntija voi virtuaalilasien (VR-lasien) avulla nähdä huol-

to- tai asennuskohteen ja opastaa kohteessa olevaa henkilöä

samaan tapaan kuin olisi itse paikalla.

Reaalimaailmaa ja virtuaalista maailmaa yhdistellään lisä-

tyn todellisuuden ratkaisuiksi pääasiassa kolmella eri tavalla:

1. Katsellaan VR-laseilla virtuaalimaailmaa, johon on lisätty

reaalimaailman malli

2. Katsellaan AR-laseilla, joista todellisuus näkyy läpi ja lisä-

tään siihen virtuaalista maailmaa hologrammeina

3. Katsellaan mobiililaitteen kamerasta näkymää, joka yhdis-

tää takanaan olevaan kuvaan virtuaalisia elementtejä

Lisätietoa:

www.sovelto.fi/vrar-hanke

Lassila & Tikanojan digitiimin tiloissa testataan uusia

3D-virtuaalityökaluja. Kuvassa vasemmalta Antti Toivanen,

yhtiön Head of New Business, Panu Keski-Pukkila,

digimentalisti ja Milla Mantere, digitalisti.