

KO R J A U S R A K E N TA M I N E N
|
1 5
tyksen tarpeen. Tietomallejakin haluttaisiin hyödyntää ylläpi-
dossa, mutta niihin ei nyt saada päivitettyä tietoa huolto-, kor-
jaus- ja kustannushistoriasta.
VIKAKORJAUKSIIN KAIVATAAN TIETOA
Kiinteistöjen ylläpidon digitalisaatio kiinnostaa myös tilaajatahoa.
Asiaa on tutkinut esimerkiksi Senaatti-kiinteistöjen digitalisaa-
tioasiantuntija
Esa Halmetoja
väitöstyössään, jota hän työstää
parhaillaan Aalto-yliopistolle.
Väitöskirjaansa varten Halmetoja teki kesällä 2018 kyselytut-
kimuksen, missä kiinteistönhoitajat vastasivat kyselyyn kiinteis-
tönhoidossa tarvittavasta tiedosta. Heiltä kysyttiin esimerkiksi,
mikä on tärkein tehtäväsi kentällä, tai mitä tietoja haluaisit kat-
sella, jos tietomalli olisi käytettävissäsi.
Kyselyyn vastasi 161 kiinteistönhoitajaa.
– Selvästi tärkeimmäksi tehtäväksi kiinteistönhoitajat koki-
vat vikakorjaukset. Vastausten perusteella tietoa vikakorjauksia
varten oli heikosti saatavilla, mutta kiinteistönhoitajat toivoivat
tietomallin tuovan apua siihen, Halmetoja kertoo.
Hän kävi vielä läpi ison määrän Senaatin tietomalleja selvit-
tääkseen, löytyisikö niistä vikakorjauksissa tarvittavaa tietoa.
– Eipä juuri löytynyt. Tietomalliin kohdistetaan suuria toivei-
ta, mutta sieltä on melko vaikea löytää käytännön työssä tarvit-
tavaa tietoa.
VISUAALISUUS AUTTAA HAHMOTTAMAAN
Tietomallit antavat Esa Halmetojan mukaan kiinteistönhoitajil-
le lähinnä suuntaa-antavaa visuaalista tietoa. Sekin on tärkeää,
koska he voivat visuaalisen tiedon perusteella hahmottaa tieto-
mallista vaikkapa vikatilanteen.
"Johtamisketju pitäisi saada
eheämmäksi ja käyttäjän ääni lähemmäksi
omistajaa tai omaisuudenhoitajaa."