Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 44 Next Page
Page Background

KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

|

1 5

tyksen tarpeen. Tietomallejakin haluttaisiin hyödyntää ylläpi-

dossa, mutta niihin ei nyt saada päivitettyä tietoa huolto-, kor-

jaus- ja kustannushistoriasta.

VIKAKORJAUKSIIN KAIVATAAN TIETOA

Kiinteistöjen ylläpidon digitalisaatio kiinnostaa myös tilaajatahoa.

Asiaa on tutkinut esimerkiksi Senaatti-kiinteistöjen digitalisaa-

tioasiantuntija

Esa Halmetoja

väitöstyössään, jota hän työstää

parhaillaan Aalto-yliopistolle.

Väitöskirjaansa varten Halmetoja teki kesällä 2018 kyselytut-

kimuksen, missä kiinteistönhoitajat vastasivat kyselyyn kiinteis-

tönhoidossa tarvittavasta tiedosta. Heiltä kysyttiin esimerkiksi,

mikä on tärkein tehtäväsi kentällä, tai mitä tietoja haluaisit kat-

sella, jos tietomalli olisi käytettävissäsi.

Kyselyyn vastasi 161 kiinteistönhoitajaa.

– Selvästi tärkeimmäksi tehtäväksi kiinteistönhoitajat koki-

vat vikakorjaukset. Vastausten perusteella tietoa vikakorjauksia

varten oli heikosti saatavilla, mutta kiinteistönhoitajat toivoivat

tietomallin tuovan apua siihen, Halmetoja kertoo.

Hän kävi vielä läpi ison määrän Senaatin tietomalleja selvit-

tääkseen, löytyisikö niistä vikakorjauksissa tarvittavaa tietoa.

– Eipä juuri löytynyt. Tietomalliin kohdistetaan suuria toivei-

ta, mutta sieltä on melko vaikea löytää käytännön työssä tarvit-

tavaa tietoa.

VISUAALISUUS AUTTAA HAHMOTTAMAAN

Tietomallit antavat Esa Halmetojan mukaan kiinteistönhoitajil-

le lähinnä suuntaa-antavaa visuaalista tietoa. Sekin on tärkeää,

koska he voivat visuaalisen tiedon perusteella hahmottaa tieto-

mallista vaikkapa vikatilanteen.

"Johtamisketju pitäisi saada

eheämmäksi ja käyttäjän ääni lähemmäksi

omistajaa tai omaisuudenhoitajaa."