Table of Contents Table of Contents
Previous Page  22 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 44 Next Page
Page Background

2 2

| KO R J A U S R A K E N TA M I N E N

tiapinnan alapuolella, Malmivaara havainnollistaa.

Aina rakenteita ei pääse lainkaan tutkimaan ja silloin tarkas-

taja yleensä suosittelee tekemään jatkotutkimuksia. Esimerkiksi

talvella kattorakenteita voi olla mahdotonta käydä tarkastamas-

sa. Malmivaara on törmännyt sellaiseenkin tilanteeseen, ettei tar-

kastajaa ole päästetty tutkimaan jotain tilaa.

VALESOKKELEISSA PALJON VAURIOITA

Kuntotarkastaja tekee kierroksen myös rakennuksen sisäpuolel-

la. Jos esimerkiksi rännit purkavat vettä johonkin kulmaan, sii-

hen kiinnitetään huomiota sisälläkin. Samoin vesipisteelliset tilat

ja mahdolliset riskitekijät – valesokkelit, kattoikkunat, värimuu-

tokset rakenteen pinnassa – tarkastetaan huolellisesti.

Malmivaara arvioi, että noin 60 prosentissa valesokkeliraken-

teita on kosteusvaurioita. Etenkin 1960- ja 70-luvun asunnoissa

käytettiin paljon valesokkeleita. Niiden aiheuttamaa korjausvel-

kaa ei yleensä huomioida asunnon myyntihinnassa.

– Ihmisille tulee usein yllätyksenä myös kuntotarkastuksen

rajallisuus ja pintapuolisuus.

Eniten asuntokauppariitoja aiheuttavat Malmivaaranmukaan

piilovirheet, joita ei ole havaittu kuntotarkastuksessa, sekä väärin

tulkitut tarkastusraportit. Esimerkiksi kosteusmittaukset ovat

haastavia, koska niitä tehdään lähinnä pintakosteusmittarilla,

joka ei kerro mistä kohtaa rakennekerros on kostunut.

– Yksi suuri huoli on se, että meidän tehtävänä insinöörei-

nä olisi kirjoittaa kuntotarkastuksen loppuraportti ymmärret-

tävään muotoon, mutta onnistutaanko siinä? Mielestäni näin ei

aina tapahdu.

SUORITUSOHJETTA EI NOUDATETA

Isoimpana kipupisteenä Malmivaara pitää kuitenkin sitä, että

kuntotarkastajan suoritusohjetta ei juurikaan noudateta, eikä

sitä myöskään valvota.

– On hassua, että kuntoarviopuolelle tehtyä suoritusohjetta

noudatetaan aika hyvin, mutta kuntotarkastuksessa näin ei ta-

pahdu. Se johtuu ehkä siitä, että kuntoarvioita tekevät ammat-

tilaiset ammattilaisille ja kuntotarkastuksia voi tehdä kuka ta-

hansa, hän vertaa.

Kuntotarkastajan suoritusohje ei ole Malmivaaran mielestä

myöskään ajan tasalla. Se on päivitetty viimeksi vuonna 2007,

mutta etenkin sisäilma-asioiden tutkimisessa on tapahtunut ke-

hitystä tämän jälkeen.

– Kuntotarkastajat löytävät usein esimerkiksi maanvastaisista

betonirakenteista merkittäviä epätiiveyskohtia. Rakenteiden vuo-

tokohdat olisi hyvä tutkia sen vuoksi merkkisavulla.

– Myös paine-erot tulisi mitata, mutta sitäkään ei nykyisen

suoritusohjeen mukaan tarvitse tehdä. Korvausilman saanti on

monta kertaa liian vähäistä, eikä korvausilmaa johdeta hallitus-

ti korvausilmalaitteiden kautta sisälle.

ENNAKKOKORJAUKSET YLEISTYVÄT

Kuntotarkastuksen lopputulos Malmivaaran mukaan vain har-

voin tyydyttää asuntokaupan osapuolia, koska tarkastuksissa tulee

vastaan erinäisiä asioita, joilla voi olla vaikutusta kauppahintaan.

– Kun tulin alalle oli tyypillistä, että kuntotarkastus tehtiin

tiistaina ja kaupat keskiviikkona. Jos löytyi jokin vika, sitä tuskin

oli otettu huomioon hinnoittelussa ja muussa prosessissa. Tänä

päivänä vähän yli puolet omakotitalon omistajista tekee onneksi

etukäteen kuntotarkastuksia, hän arvioi.

– On hienoa, että on herätty tekemään ennakkoon korjauk-

sia. En nyt tarkoita vain pintaremonttia, vaan sellaisia korjauk-

sia, että kaikki on oikeasti kunnossa, kun laitetaan hintalappu

rakennukseen. Miksei rakennuksiltakin voisi vaatia autojen ta-

paan myös määräaikaishuoltoja?

Savumittausten avulla voidaan tutkia ilmanvaihdon toimivuutta.

Sadevedet on johdettu omalle tontille niin sanotun sivuheiton avulla.

K U N T O TA R K A S T U K S E T