38
Rakennettu Ympäristö 6/15
vain viisimetrisinä. Kiinnostavuus koskee myös
kävelyreittiä parkkipaikalta esimerkiksi jäähalli-
en tai konserttisalien yleisötapahtumiin. Kiinnos-
tavassa ympäristössä tulee huomaamatta kuljettua
pidempikin matka.
Ja entäpä jos liikennevalojen vihreä linja olisikin
suunniteltu kävelijöille?
Käveltävyyden parantamiseksi Speck painottaa
vielä paikallisten vahvuuksien tunnistamista. On oi-
vallettava, miksi ja missä ihmiset kussakin kaupun-
gissa kävelevät.
Autottomien asemaa eli palveluiden saavutetta-
vuutta tasa-arvon kannalta Speck ei kävelyn ilosa-
nomaa levittäessään juurikaan pohdi.
Kaupunkikeskustat ovat Suomessa alkaneet
houkutella yhä enemmän lapsiperheitä, mutta
myös vanhuksia. Jos palvelut ovat kävelyetäisyydel-
lä ja esteettömästi saavutettavissa, vanhuskin ehkä
selviää pidempään omatoimisena. Pyöräily ei siksi
ole ratkaisu kaikille.
Jos koulu ja harrastukset olisivat kävelymatkan
päässä, ei vanhempien tarvitsisi istua ruuhkassa
kuskatakseen jälkeläistään kouluun ja harrastuk-
siin. Samalla tenava saisi pakollista liikuntaa. Näin
pienennettäisiin myös nuorten liikalihavuuden ai-
heuttamia sairauskuluja. Paikallisen kysynnän kas-
vattamisen lisäksi Speck esittää kirjassaan runsaas-
ti laskelmia kävelyn myönteisistä vaikutuksista kan-
santerveyteen.
Paikallistalous luontoarvojen rinnalle
– Ajatus käveltävyydestä sekä tavoitteena, keino-
na että mittarina alueiden suunnittelussa on aika
hyvä. Käveltävyydeltään hyvässä ympäristössä toi-
minnot ja toimijat ovat lähellä toisiaan. Se synnyt-
tää kohtaamisia, uusia ideoita ja palveluita eli ym-
päristöä, jossa ihmiset haluavat oleskella ja elää. Pai-
kallistalouden syntyminen on tekijä, jota meillä ei
suunnitelmissa arvoteta samalla tavalla kuin esi-
merkiksi autoliikenteen sujuvuutta, pysäköintiä,
joukkoliikenneyhteyksiä tai vaikkapa luontoarvoja,
Eveliina Harsia summaa.
■
Yhdysvaltalainen kaupunkisuunnittelija Jeff Speck uskoo
kaupunkielämän arvostuksen nousuun. Edellytyksenä on,
että kaupungissa on miellyttävää liikkua myös kävellen.
Speck vieraili Suomessa viime keväänä.
Käveltävyydestä innostunut Eveliina Harsia pyrkii edistämään
monipuolista kaupunkitilaa ja kohtaamisia tuomalla
aluesuunnitteluun ideoita vanhojen kaupunkien katuverkosta.
Kuva: Katri Isotalo
Valtiotieteen maisteri Katri Isotalo.
Toimittaja. Viestintä Isotalo Oy.
Je Speck: Walkable city – how downtown can save
America one step at a time. North Point Press, New York.
2012. ISBN: 978-0-86547-772-8.
Kuva: Katri Isotalo