36
Rakennettu Ympäristö 6/15
K
un keskiluokkainen amerikkalaisperhe käyt-
ti 1960-luvulla 10 prosenttia tuloistaan liik-
kumiseen, tällä hetkellä autoiluun kuluu tu-
loista jo viidennes. Alemmalla keskiluokalla
osuus on vieläkin suurempi. Syynä ei ole polttoai-
neen kallistuminen vaan yhä kauempana palveluista
sijaitsevat asunnot. Ajetut kilometrit taas korreloivat
täysin käänteisesti osavaltion taloudelliseen menes-
tykseen.
Isoissa kaupungeissa kolmannes ruuhkista joh-
tuu autoista, jotka etsivät edullista parkkipaikkaa
kadun varresta. Pahimmillaan parkkipaikan etsijöi-
den osuus on ruuhkatunteina jopa 96 prosenttia.
Yhdysvaltalaisen kaupunkisuunnittelijan
Jeff
Speckin
kirja
Walkable city
tarjoaa toinen toistaan
häkellyttävämpiä esimerkkejä autoilun ylivallasta.
Walkable city – how downtown can save America one
step at a time
on ollut yksi kaupunkisuunnittelun
eniten myytyjä kirjoja viime aikoina.
Kirjailija itse tunnustaa kuitenkin pitävänsä au-
toista ja suhtautuvansa epäilevästi esimerkiksi
Käveltävä kaupunki säästää aikaa ja rahaa, väittää amerikkalainen
kaupunkisuunnittelija Jeff Speck. Paikallistalouden merkitystä voisi meilläkin
korostaa.
Kävely kannattaa
KATRI ISOTALO
kävelykatuihin. Speckille käveltävä kaupunki ei tar-
koitakaan autojen sulkemista pois keskustoista vaan
kaupunkielämälle välttämättömien kävelyn ja pyö-
räilyn lisäämistä. Kävelijät ja pyöräilijät käyttävät
enemmän aikaa keskustassa ja poikkeavat ostoksille
ja kahviloihin autoilijaa useammin. Syntyy kohtaa-
misia ja Suomessakin niin kovasti kaivattua yhteisöl-
lisyyttä.
Kun Yhdysvaltojen Oregonissa sijaitseva Port-
landin kaupunki lisäsi kävely- ja pyöräilymahdol-
lisuuksia, portlandilaisten autoiluun käyttämä aika
kutistui 10 minuuttia päivässä. Autoilusta säästetty
aika ja raha alkoivat pian näkyä paikallisten palve-
luiden kysynnän lisääntymisenä.
Eurooppalaisilla kaupungeilla on hyvä luusto
Je Speck vieraili Suomessa ensimmäistä kertaa vii-
me keväänä Aalto-yliopiston, Lahden kaupungin ja
Päijät-Hämeen liiton kutsumana.
Erityisesti Lahdessa pidetyssä luennossa koros-
tuivat liikenneratkaisut, jotka ovat pohdituttaneet
Kuvat Katri Isotalo