Rakennettu Ympäristö 6/2015 - page 33

Rakennettu Ympäristö 6/15
33
O
len viime vuodet osallistunut tutkimus-
työhön, joka on tuottanut uusia työkalu-
ja kaupunkien analysointiin ja suunnitte-
luun. Seurantatutkimukset, puitekaaviot,
uusi terminologia ja muut tutkimusaineistot on nyt
yhdistetty kokonaisteoriaksi, ja esitelemme sen artik-
kelissa
eory of Urban Fabrics
, jonka Town Planning
Review on hyväksynyt julkaistavaksi (Newman, Ko-
sonen ja Kenworthy, 2015). Se on myös kirjassa
e
End of Automobile Dependence (Newman ja Ken-
worthy, 2015).
Uusi teoria yhdistää kaksi tutkimuslinjaa
Olemme yhdistäneet kaksi tutkimuslinjaa, joista toi-
nen on tutkinut
kaupunkityyppejä (city types)
, ja toi-
nen kaupunkien sisäisiä
kaupunkikudoksia (urban
fabrics)
. Teorian perustana on laaja tutkimusaineis-
to suurkaupunkien kehityksestä (Newman ja Ken-
worthy, 1989; 1999; 2015), jossa tutkijat ovat tun-
nistaneet kolme kaupunkityyppiä:
jalankulkukau-
pungin, joukkoliikennekaupungin ja autokaupun-
gin
. Kaupunkikudosten tunnistaminen puolestaan
pohjautuu suurelta osin Kuopion malliin sekä Urban
Fabrics -projektiin.
Teoria osoittaa, että kaupungit koostuvat kol-
mesta kaupunkikudoksesta, jotka ovat rakentuneet
toistensa päälle ja ympärille. Kaupunkikudokset:
jalankulkukaupungin kudos
(walking urban fabric),
joukkoliikennekaupungin kudos
(transit urban fab-
ric) ja
autokaupungin kudos
(auto urban fabric) se-
littävät kaupunkityyppien olemassaolon ja muun-
tumisen. Kaupunkikudokset puolestaan selitty-
vät toisaalta ihmisten käyttäytymiseen kuuluvalla
päivittäisellä noin tunnin mittaisella matka-aika-
budjetilla (universal travel time budget), toisaalta
eri liikkumisjärjestelmien mahdollistamilla kulku-
nopeuksilla.
Kuopion mallista Kolmen kaupunkikudoksen
malliin
Kuopion malli
,
jonka kehitin 1990-luvun alku-
vuosina yleiskaavoituksen työvälineeksi, tunnis-
Kaupunkikudosten
tunnistamisesta
ti kaupunkikudokset ja antoi puitteet Kuopion kau-
punkisuunnittelulle. Se tuotti useita jalankulku-
ja joukkoliikennekaupungin uudistuksia, kuten
kävelykeskustan pysäköintilaitoksineen, jalankulku-
kaupungin kortteleita, kujia ja katuverkostoa, jouk-
koliikennekaupungin uudistuksia ja täydennysra-
kentamista kuten bussisiltaan tukeutuvan Särkilah-
den sekä Saaristokadun ja siihen tukeutuvat joukko-
liikenne- ja autokaupungin alueet. (Kosonen 2007;
2015).
Urban Fabrics -projektissa
(Kosonen 2013), jos-
sa toimin SYKE:n tutkijana, mallia testattiin ja kehi-
tettiin ensin kansallisella tasolla ja sitten myös kan-
sainvälisellä tasolla, kun työskentelin vierailevana
tutkijana Australian Perthissä. Uusi ajattelu on luo-
nut uutta termistöä, ja tämän teorian keskeisin ter-
mi on ”kaupunkikudos”, josta työn aiemmissa vai-
heissa käytetiin nimitystä ”kaupunkijärjestelmä”.
Uusi ajattelutapa tuottaa uutta tietoa
Kehittyvät kaupungit tukeutuvat lisääntyvässä mää-
rin joukkoliikenteeseen ja jalankulkuun ja tämä aset-
taa haasteita muille kaupungeille. Autokaupungin
kudoksen kasvu on muuttunut rasitteeksi, jolle hae-
taan kestävämpiä vaihtoehtoja.
Uusi tilanne vaatii uutta ajattelua ja uusia työka-
luja, joten teoriamme on ajan hermolla. Perinteinen
ajattelutapa on muutoksessa tehoton, koska se tu-
keutuu konsepteihin, joiden puitteissa uusi ajatte-
lu hukkuu autokaupungin kehittämistarpeisiin. Par-
haat mallit ja teoriat keskittyvät rajattuihin kohtei-
siin kuten kävelykeskustoihin, pyöräilyverkostoon
tai asemakaupunginosiin, mutta niidenkin vaikut-
tavuutta heikentää se, että kaikkia kaupunkikudok-
sia ei useinkaan osata ottaa huomioon.
Kaupunkikudoksia ei ole aiemmin tutkittu, jo-
ten tältä osin lähdeaineistomme on hajanaista.
Käyttökelpoisin lähde on ollut International Sour-
cebook (Kenworthy, Laube ja Newman 1989; New-
man ja Kenworthy 1999). Lisäksi on joukko tutki-
muksia, joista on voinut poimia kaupunkikudok-
sia koskevia tietoja. Lähteiden puute on kuitenkin
LEO KOSONEN
Kaupunkien asukkaat liikkuvat usein omilla henkilöautoillaan, vaikka
”houkuttelevasta joukkoliikennekaupungista” on puhuttu pitkään. Asiaa voi
selvittää sukeltamalla kaupunkikudosten rakenteisiin.
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,...60
Powered by FlippingBook