24
Rakennettu Ympäristö 6/15
Valaistut penkit
Penkit ja muut istuskeluun soveltuvat rakenteet vai-
kuttavat olevan suomalaisessa julkisessa tilassa on-
gelma. Usein penkeillä tuntuu istuvan ”väärää” eli
juopunutta, äänekästä tai nuorta väkeä.
Tästä näkemyksestä huolimatta esitimme torille
interaktiivista valoteosta, valokaivoa, jonka sisuksis-
sa on veden sijasta valoa ja jonka graniittireunalla voi
istua. Valokaivolle olisi helppo sopia tre t ja se voi-
si olla pienimuotoinen esiintymislava. Valokaivon la-
sikannelle astuva käynnistää lasin alla veden liikettä
imitoivan valon liikkeen. Kaivon yläpuolella on va-
laisin vesisankoa muistuttavassa kuoressa, valaisinta
kannatteleva pylväsvarsi on puolestaan saanut innoi-
tuksensa vinttikaivon rakenteista. Päivänvalossa kai-
vonkannen alla voi nähdä Lahden kylän kartan torin
kohdalta vanhoine talon- ja kaivonpaikkoineen.
Torin itä- ja länsisivuille ehdotimme kiinteitä,
valaistuja penkkejä torin laajaa aukiota rajaamaan.
Torivalaistussuunnittelun ohjausryhmä ihas-
tui valokaivoideaan, kaivo ja ehdotetut penkit
päätettiin toteuttaa. Penkkien rakenne muuttui kil-
pailuvaiheen massiivigraniitista toteutuksessa te-
räs- ja komposiittirakenteeksi yhteistyössä Lahdes-
sa toimivan UPM Biocompositesin ja muotoilija
Ari
Nurmisen
kanssa.
Alatori
Kun kauppatorin rakenteiden ja valaistuksen uu-
distukset valmistuivat juuri ennen vappua keväällä
2015, oli torin länsipuolinen pikkuaukio, Alatori, vie-
lä hiekkaisena työmaana pysäköintilaitoksen kaivu-
ja rakennustöiden jäljiltä.
Alatorin imagoa oli vuosikauden rasittanut mai-
ne ”sippipuistona”, jossa laitapuolen kulkijat pitivät
äänekästä hoviaan. Lahden kaupunki oli päättänyt
muuttaa tilanteen ympäristörakenteiden keinoilla:
vuonna 2014 kaupunki järjesti kutsukilpailun, jolla
haettiin toiminnallisia ja taiteellisia ideoita herättä-
mään pikkuaukio uuteen elämään.
Kilpailun voitti taiteilija
Jan-Erik Andersson
.
Anderssonin ehdotuksen mukaisesti aukion kes-
kelle rakennettiin suuri pergola, jonka lävitse voi
kävellä viittä sakaramaista pergolakäytävää pit-
kin. Pergolan keskelle pystytettiin
Sakari Tohkan
Marjatta-
veistos. Pergolan ympärille istutettiin vä-
rikkäitä kasveja ja rakennusmateriaalina käytettiin
mm. graniittia, joka oli ollut osa aikaisemman Ala-
torin rakenteita. Pergolan yläosaa kannattelee viisi-
kymmentä valkoista terävän lyijykynän muotoista
pilaria, joista jokaista valaisee kaksi pientä lediva-
laisinta. Valaistus korostaa teoksen keveää sadun-
omaisuutta, jota aukion muussakin valaistuksessa
on haluttu tukea. Suunnittelin Alatorin valaistuk-
sen yhdessä taiteilija Anderssonin ja valaistuksen
toteuttajan, Lahti Energian kanssa.
Aukiolle asennettiin erilaisia inspiroivia liikun-
talaitteita kuten trampoliineja ja telineitä, joiden
käyttö on erityisesti lapsille ja nuorille sallittua, jopa
suositeltavaa. Taide ja liikunta ovat Alatorilla tulleet
helposti keskelle ihmisten arkipäivää, aivan kuten
Andersson toivoi.
Valokaivo kauppatorilla ja pergola Alatorilla
muodostavat parin, joka hyödyntää pimeää aikaa
mielestäni parhaalla tavalla: teokset tuovat valon
hyväntuulisella tavalla näkyväksi osaksi kaupunki-
laisten keskeistä kulkureittiä.
■
Alaosastaan valaistut penkit antavat pienen mittakaavan rajauksen
suurelle torialueelle.
Alatori ja sen pergolateos valmistuivat syyskuussa 2015 taitelija Jan-Erik
Anderssonin suunnitelman mukaan. Uuden pergolan keskellä on kuvanveistäjä
Sakari Tohkan vanha Marjatta-veistos, joka siirrettiin uudelle paikalleen
kaupungintalon puistosta.
Kuva: Juha Tanhua/Lahden kaupunki.
Kuva: Jan-Erik Andersson.
Arkkitehti SAFA
Marjut Kauppinen
.
Arkkitehtitoimisto Marjut Kauppinen Oy.