Rakennettu Ympäristö 6/2015 - page 30

30
Rakennettu Ympäristö 6/15


































































V
uonna 2004 rakennetusta autotallista halut-
tiin tehdä yhden perheen asuintalo Helsin-
gin Pukinmäessä. Kapearunkoinen raken-
nus sijaitsee tien varressa jättäen vanhan
rintamamiestalon pihan vapaaksi.
Ennen lohkomista autotalli ja päärakennus oli-
vat samalla tontilla. 1980-luvulta peräisin oleva ns.
kirvesvarsikaava mahdollistaa tonttien lohkomisen
ja uudisrakentamisen. Kadunvarsiosalla on 150 m
2
rakennusoikeutta. Siitä vuonna 2004 rakennettu,
nyt asunnoksi muutettu autotalli vie vain 55 m
2
.
Rakennusoikeutta päätettiin siis jättää käyttämättä
95 m
2
.
Valoa uusilla ikkuna-aukoilla
Pitkässä ja kapeassa (4 x 14 m) rakennuksessa oli
alunperin peräkkäin kylmä ja lämmin autotalli. Läm-
Vanhasta autotallista tehtiin perheelle asuintalo. Rakennukselle laadittiin
koerakentamisen seurantaohjelma ja sen energiankulutus ja sisäilman laatu
pääsivät tarkkaan valvontaan.
Autotallista asuinrakennukseksi
– koerakentamisella verrataan todellista
energiatehokkuuttaa laskennalliseen
pimän tallin päällä oli eristämätön parvi. Rakennuk-
sessa oli myös lämmin kellari ja katettu kesäterassi.
Muutos toteutettiin kokonaisuudessaan vanhan
rungon sisällä. Kylmä autotalli eristettiin selluvil-
lalla ja muutettiin avoimeksi tupakeittiöksi, keittiö-
osan päälle rakennettiin uusi makuuparvi. Raken-
nukseen avattiin runsaasti ikkunoita; osa kiintei-
tä lämpöikkunoita, osa avattavia. Autotallin nosto-
oven kohdalle rakennettiin ikkunoiden lisäksi uutta
seinää, liukuoven tilalle tuli ulko-ovi ja iso kiinteä
ikkuna. Korkeita ja kapeita ikkunoita avattiin myös
kadunpuoleiselle seinälle. Lopputulokseksi saatiin
toimiva keittiö sekä valoisa ja ilmava olohuone, jon-
ka vapaa korkeus on 4 metriä.
Lämmin talli lisäeristettiin ja muutettiin makuu-
huoneeksi, työhuoneeksi ja wc:ksi. Tähän osaan
rakennettiin myös kierreporras kellariin, jonne oli
alunperin yhteys vain ulkoa. Kellariin rakennettiin
aina lämpimällä kiukaalla varustettu sauna, tilava
pesuhuone, tekninen tila, kodinhoitohuone ja as-
karteluhuone. Vaikka kellarikerros on kokonaisuu-
dessaan maan alla, antaa kellarinoven tilalle vaih-
dettu lasiovi ja kierreportaikon kohdalla oleva iso
ikkuna tilaan runsaasti luonnonvaloa ja avaruutta.
Saunan ja pesuhuoneen lasiovet jakavat luonnon-
valoa kellarin perälle asti. Ulko-oven eteen raken-
nettiin katettu kuisti.
Rakenteiden osalta vaativin osa oli betoniväli-
pohjan uuden aukon suunnittelu kierreporrasta var-
ten. Käyttötarkoituksen muutos oli rakennusvalvon-
nan mukaan niin merkittävä, että hanke tulkittiin
uudisrakentamiseksi vanhan rungon sisällä. Tästä
aiheutui vaatimus uudisrakentamisen rakentamis-
määräysten noudattamisesta. Se taas olisi edellyttä-
nyt jo ennestään pienten sisätilojen ohenemista en-
tisestään. Rakennusvalvonnassa järjestetyn neuvot-
telun lopputuloksena päätettiin käyttää rakennus-
järjestyksen mahdollistamaa koerakentamista.
Rakennukselle laadittiin rakennuslupapäätök-
sen edellyttämä koerakentamisen seurantaohjelma.
TOMMI LINDH
Kuva: Tommi Lindh
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...60
Powered by FlippingBook