Table of Contents Table of Contents
Previous Page  62 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 76 Next Page
Page Background

62

Rakennettu Ympäristö 4/16

Hamina

Vehkalahti (nykyisin Hamina) tunnettiin vesireittien

varren vilkkaana kauppapaikkana jo vuonna 1336.

Vuonna 1653 perustettu Vehkalahden Uusikaupunki

tuhoutui Suuressa Pohjan sodassa vuonna 1712.

Vuonna 1723 Fredrikshamniksi nimetty kaupunki

sai tapulikaupunkioikeudet ja sen linnoitustyöt aloi-

tettiin ruotsalaiskenraali Axel von Löwenin johdolla.

Tarkoitus oli varautua Venäjän hyökkäykseen, mutta

linnoitustyö jäi kesken. Löwen ehti laatia kaupunkiin

renessanssin ihanteita noudattelevan ympyräasema-

kaavan. Tavoitteena oli saada kaupunki tähden muo-

toisen linnoituksen suojaamaksi.

1741–43 käydyssä Hattujen sodassa Ruotsi menetti

niin Fredrikshamnin kuin Lappeenrannan ja Savonlin-

nankin Venäjälle, johon kaupungit liitettiin vuonna

1742. Fredrikshamn poltettiin.

Ruotsin puolelle rajaa perustettiin Loviisan kau-

punki korvaamaan menetettyä linnoituskaupunkia.

Venäjän keisarinna Katariina II ja Ruotsin Kus-

taa III neuvottelivat Fredrikshamnissa vuonna 1783.

Ruotsi kävi sotaa Venäjää vastaan vuosina 1788–90.

Fredrikshamnin linnoituksen korjaustöistä vastasi

Aleksander Suvorov.

Venäjä taisteli vuonna 1805 Napoleonia vastaan ja

vuosina 1808–09 se kävi Suomen sotaa. Vuonna 1808

Viaporin ruotsalainen varuskunta antautui venäläisil-

le, rauhanneuvottelut käytiin Haminassa. Haminan

rauhassa vuonna 1809 koko Suomi liitettiin osaksi Ve-

näjää. Vuonna 1812 Hamina osana Vanhaa Suomea ja

muodostettua Viipurin lääniä liitettiin Suomen auto-

nomiseen suuriruhtinaskuntaan.

Vuonna 1812 Helsingistä tuli pääkaupunki, sama-

na vuonna perustettiin Haminan Kadettikoulu (ny-

kyisin Reserviupseerikoulu), jossa opetus aloitettiin

vuonna 1821. Toiminta jatkui vuoteen 1903, vuonna

1905 Suomen armeija lakkautettiin. Toiminta Reser-

viupseerikoulussa aloitettiin vuonna 1920.

Vuosina 1821 ja 1840 Haminan keskustan raken-

nuksista tuhoutui tulipaloissa valtava osa.

Väljennetty asemakaava vahvistettiin vuonna

1841. Vuonna 1843 valmistui arkkitehti C.L. Engelin

suunnittelema kirkko Raatihuoneentorille. Vuosina

1845–56 Haminan linnoitusrakenteita vahvistettiin

Krimin sodan vuoksi.

Vuonna 1888 Haminan asemakaavaa täydennettiin

linnoituksen ulkopuolen ruutukaava-alueella ja 1899

rakennettiin Haminan yksityinen rautatie Inkeroisista

Haminaan. Rautatieosuus jäi pois käytöstä 1984.

Sodan aikana 1939–44 tuhoutui yli 60 rakennus-

ta, joiden korvaamiseksi sodan jälkeen käynnistyi ra-

kennusten, teiden ja siltojen rakennusbuumi. Vuon-

na 1953 alueliitosten myötä Hamina kasvoi yli 9 000

asukkaan kokonaisuudeksi.

Vuonna 1964 professori Olli Kivinen laati asema-

kaavan, jolla oli tavoitteena turvata Haminan ympy-

räkeskustan historiallisen luonteen säilyminen.

Haminan linnoitusrakenteita ei sotien aikana yl-

läpidetty ja ne alkoivat rapistua. Museovirasto ja Ha-

minan työsiirtola aloittivat linnoituksen korjaustyöt

vuonna 1957. Keskusbastionin perustukset ja kasema-

tit restauroitiin 1970-luvulla. Vuonna 1998 valmistui

Keskusbastioniin arkkitehti Roy Mänttärin suunnitte-

lema, valmistumishetkellä Euroopan suurin kesäajan

telttakatos näyttämöineen ja katsomoineen. Nykyisin

telttakatoksen alla järjestetään touko-syyskuussa kym-

meniä erilaisia tapahtumia. Suurin yksittäinen koko

kaupungissa näkyvä tapahtuma on joka toinen vuosi

toteutettava sotilasmusiikkifestivaali Hamina Tattoo.

Haminan pinta-ala ja asukasmäärä kasvoivat vuo-

den 2003 alusta, jolloin Vehkalahti liitettiin osaksi

Haminaa. Loppuvuonna 2016 Haminassa on asukkaita

noin 21 000.

Haminan linnoitus ja Bastioni muodostavat vaikuttavan kokonaisuuden yhdessä Reserviupseerikoulun rakennusten kanssa.

Kuva: Markku Myllykangas