64
Rakennettu Ympäristö 4/16
KHO:n päätöksiä
Poikkeaminen
Poikkeamispäätökseen liitetty ehto
Asemakaavan suojelumääräys
Kaupunkikuva
KHO 16.9.2016 taltio 3867
Vuosikirja KHO:2016:132
■
■
Helsingin kaupunkisuunnitte-
lulautakunta
myönsi (2.9.2014) As
Oy:lle luvan poiketa asemakaavan
määräyksistä viisi kerrosta korkean
asuinkerrostalon korottamiseksi
kahdella uudella asuinkerroksella.
Poikkeaminen myönnettiin ehdol-
la, että jatkosuunnittelussa kehite-
tään edelleen kadunpuoleisen ko-
rotuksen sovittamista rakennuksen
arvoihin ja kaupunkikuvaan sekä
huolehditaan, että pihanpuoleinen
korotus ei heikennä liikaa omien
eikä naapureiden pihojen valais-
tusolosuhteita.
Helsingin hallinto-oikeus
ku-
mosi (28.8.2015)
Uudenmaan ELY-
keskuksen
valituksesta kaupunki-
suunnittelulautakunnan päätöksen
ja hylkäsi As Oy:n hakemuksen.
Korkein hallinto-oikeus
hylkä-
si Helsingin kaupunginhallituksen
ja As Oy:n valituksen.
Toimituksen huomautuksia
Aluetta koskevan asemakaavan (v.
1977) mukaan rakennus sijaitsee
asuinkerrostalojen korttelialueel-
la (AK). Rakennuksen tai sen osan
kerrosluku on asemakaavassa kuusi
ja rakennuksen kerroskorkeudet on
määriteltävä siten, että rakennuk-
sen korkeus kaupunkikuvallisesti
sopeutuu naapurirakennusten kor-
keuteen. Kerrosala on 2 100 kem².
Rakennus on asemakaavassa luo-
kiteltu kaupunkikuvan säilymisen
kannalta arvokkaaksi. Rakennusta
tai sen osaa ei saa ilman pakottavaa
syytä hävittää eikä sen kadunpuo-
leista julkisivua tai vesikaton perus-
muotoa tyylillisesti muuttaa.
Nykytilanteessa v. 1915 valmis-
tunut rakennus (suunn. rkm H.
Sillanpää) on kadun puolella viisi-
kerroksinen ja sisäpihan puoleinen
siipirakennus on kolmesta kuuteen
kerrosta korkea. Rakennuksen ny-
kyinen kerrosala on 2 819 kem²
eli voimassa olevaa asemakaavaa
suurempi. Vuoden 1977 asema-
kaava edustaa niin sanottua kak-
sitasokaavoja, joita Helsinkiin laa-
dittiin 1970- ja 80-luvuilla. Ideana
oli määritellä uudessa asemakaa-
vassa pienempi sallittu kerrosala
kuin tontille oli jo toteutettu, millä
haluttiin poistaa kiinnostus arvok-
kaiden rakennusten purkamiseen.
Samalla kuitenkin näissä kantakau-
pungin kaksitasokaavoissa mah-
dollistettiin usein olemassa olevi-
en, liike- ja toimistokäyttöön luval-
lisesti muuttuneiden rakennusten
uudisrakentamiseen rinnastettava
korjaaminen ilman että olisi asetet-
tu velvoite saattaa rakennus vastaa-
maan uuden kaavan muuttuneita
mm. rakennusala-, autopaikka-,
enimmäiskorkeus- tai käyttötarkoi-
tusvaatimuksia. Nyt kysymyksessä
oleva tonttia koskeva asemakaava
on suojeleva. Kaavamääräyksen
mukaan, mikäli rakennuksessa on
aikaisemmin suoritettu kadunpuo-
leista julkisivua tai vesikaton pe-
rusmuotoa tyylillisesti muuttavia
toimenpiteitä, on rakennus kor-
jaus- ja muutostöiden yhteydessä
korjattava entistäen taikka muulla
rakennukseen ja ympäristöön hy-
vin soveltuvalla tavalla.
Hanke poikkesi asemakaavasta
sekä kerrosalan että suojelumäärä-
yksen osalta. Suhteessa voimassa
olevassa asemakaavassa sallittuun
kerrosalaan kerrosalan lisäys (546
kem²) on 26 % ja suhteessa ny-
kyiseen kerrosalaan 19 %. Raken-
nuksen korotus muuttaa kadun-
puoleista julkisivua ja vesikaton
perusmuotoa suojelumääräyksen
vastaisesti.
Hakemusta perusteltiin sillä, et-
tä rakennus on korttelijulkisivussa
viereisiä taloja selvästi matalampi.
Korottamisella korttelin kaupunki-
kuva eheytyisi ja samalla rakennuk-
sen piirteitä ja arvokkuutta voidaan
parantaa sekä kaupunkirakenne
tiivistyy. Korotuksen yhteydessä
parannetaan talon yhteisiä tiloja
siten, että piha-alueet ja kellaritilat
uusitaan sekä lisäksi rakennetaan
jätehuonerakennus, hissit, pesula,
kuivaushuone ja pyörävarasto.
Naapurikiinteistöjä kuultiin ei-
kä heiltä tullut muistutuksia.
Kaupunginmuseo
katsoi lau-
sunnossaan hankkeen rikkovan
purkamisineen ja korotuksineen
olennaisella tavalla asemakaavan
suojelumääräystä ja sen tavoitteita.
Kadunpuoleista julkisivua ja vesi-
kattoa muutettaisiin purkamalla
koko olemassa oleva ullakkoker-
ros kattoineen. Julkisivua venytet-
täisiin kahden kerroksen korotuk-
sella ja kokonaisuuteen lisättäisiin
joukko parvekkeita ja terasseja.
Ullakon katsoi museo sen sijaan
tarjoavan mahdollisuuksia lisära-
kentamiseen ullakkorakentamisen
alueellisen poikkeamispäätöksen
määräysten ja ohjeidenmukaisesti.
Kaupunkikuvaneuvottelukun-
ta
arvioi lausunnossaan ratkaisun
osoittavan, ettei tavoitteeksi ase-
tettu yhtenäisempi kaupunkikuva
kuitenkaan paranna kaupunkitilaa
ja sen ymmärrettävyyttä. Tilanne
on neuvottelukunnan mukaan ny-
kyisellään eloisuudessaan luonteva
ja arkkitehtuuri tukee ympäristön
historiallisen kehityksen luetta-
vuutta. Kaupunginmuseon tavoin
kaupunkikuvaneuvottelukunta
katsoi mahdolliseksi muuttaa ka-
dunpuoleinen osa ullakkoa asun-
noiksi sekä korottaa siihen liittyvä
pihasiipi.
Arkkitehdin luonnos korotukseksi.