Table of Contents Table of Contents
Previous Page  66 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 76 Next Page
Page Background

66

Rakennettu Ympäristö 4/16

KHO:n päätöksiä

Jätevesijärjestelmä

Toimenpideluvan tarve

Erityissuunnitelman luonne

KHO 19.8.2016 taltio 3408

Vuosikirja KHO:2016:118

Savonlinnan

rakennustarkas-

taja käsitteli (27.6.2013) lomara-

kennuskiinteistön talousjätevesiä

koskevan suunnitelman toimen-

pidelupahakemuksena ja hylkäsi

hakemuksen. Savonlinnan raken-

nus- ja ympäristölautakunta hylkä-

si (21.8.2013) rakennustarkastajan

päätöksestä tehdyn oikaisuvaati-

muksen.

Itä-Suomen hallinto-oikeus

(24.9.2015) kumosi rakennustar-

kastajan ja rakennus- ja ympäris-

tölautakunnan päätökset.

Korkein hallinto-oikeus

ei

muuttanut hallinto-oikeuden pää-

töksen lopputulosta.

Toimituksen huomautuksia

Rakennuslupa lomarakennuk-

sen rakentamiseen oli myönnetty

3.5.2013. Lupaan sisältyi muun

muassa ehto, jonkamukaan ennen

kunkin työvaiheen aloittamista on

rakennusvalvontaviranomaiselle

esitettävä rakennesuunnitelma,

ulkovärityssuunnitelma ja jäteve-

sisuunnitelma. Lisäksi rakennus-

luvan ehdoksi oli kirjattu, että

suunnitelma kiinteistön talousve-

sien kokoamisesta, käsittelystä ja

johtamisesta on toimitettava hy-

väksyttäväksi ympäristönsuojeluvi-

ranomaiselle. Jätevesisuunnitelma

jätevesijärjestelmän käsittelylait-

teiden rakentamiseksi toimitettiin

ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Ympäristöpäällikkö hylkäsi suun-

nitelman päätöksessään, jonka

mukaan rakennusvalvontaviran-

omainen tekee MRA 62 §:n mukai-

sen toimenpidelupapäätöksen, ja

että valitusoikeus on toimenpide-

lupapäätöksen yhteydessä.

Rakennustarkastajan hylkää-

vässä toimenpidelupapäätöksessä

viitattiin ympäristöpäällikön pää-

tökseen.

Hallinto-oikeus

kiinnitti huo-

miota hakijan kuulematta jättämi-

seen vaiheessa, jossa jätevesisuun-

nitelma siirrettiin rakennusvalvon-

taan, vaikka toimenpidelupaa jä-

tevesijärjestelmälle ei ollut haettu.

Hakijaa (valittajaa) ei myöskään

ollut kuultu ympäristöpäällikön

kielteisestä yleispäätöksestä, joka

oli oikeastaan lausunto ja joka oli

hylkäävän päätöksen perusteena.

Hallinto-oikeus piti kuulematta jät-

tämistämenettelyvirheenä ja kumo-

si päätökset. Lausunnon antaminen

muista valitusperusteista raukesi.

Korkein hallinto-oikeus

otti

kantaa luvan tarpeeseen. Valittaja

ei ollut hakenut toimenpidelupaa

jätevesijärjestelmälle, vaan ainoas-

taan toimittanut jätevesisuunnitel-

man ympäristönsuojeluviranomai-

selle rakennusluvassa edellytetyllä

tavalla. Toimitetussa jätevesisuun-

nitelmassa ei ollut esitetty muu-

toksia niihin jätevesien johtamista

koskeviin perusratkaisuihin, jotka

alkuperäisessä rakennuslupahake-

muksessa sekä sittemmin hyväksy-

tyissä pääpiirustuksissa oli esitetty.

Kysymys on ollut ainoastaan tar-

kempien suunnitelmien esittämi-

sestä rakennusluvan mukaiseen

hankkeeseen liittyen.

Kiinteistökohtaisen jätevesijär-

jestelmän rakentaminen tai muut-

taminen tuli toimenpideluvanva-

raisuuden piiriin v. 2005. Nykyään

luvanvaraisuus sisältyy MRL 126 a

§:n säännökseen, sen 1 momen-

tin 1 kohtaan (958/2012). Uutta

taloa rakennettaessa jätevesiasia

suunnitellaan ja ratkaistaan osana

rakennuslupaa, jolloin erillistä toi-

menpidelupaa ei tarvita.

Tapauksessa oli kysymys uudis-

hankkeellemyönnetystä rakennus-

luvasta. Rakennusluvan yhteydessä

oli esitetty ratkaisu, mihin kyseisen

uuden lomarakennuksen jätevedet

johdetaan. Ratkaisu oli esitetty ase-

mapiirroksessa, joka oli hyväksytty.

Luvan voimassaoloaikana oli voi-

massa Suomen rakentamismää-

räyskokoelman osa A2 Rakennuk-

sen suunnittelijat ja suunnitelmat.

Määräyskohdan 5.2.3 mukaan tuli

asemapiirroksessa esittää tiedot ta-

lousvesikaivon ja jätevesien käsitte-

lylaitteiden sijainnista sekä puhdis-

tettujen jätevesien purkupaikasta,

kun rakennuspaikka sijaitsee ve-

sihuoltolaitoksen verkoston ulko-

puolisella alueella. Nykyään vas-

taavansisältöinen säännös sisältyy

ympäristöministeriön asetukseen

rakentamista koskevista suunni-

telmista ja selvityksistä 12.3.2015.

Lisäyksenä on vaatimus imeytys-

kenttien sijainnin esittämisestä.

Ratkaisusta on selkeästi luetta-

vissa, kuinka uudiskohteessa jäte-

vesijärjestelmä on lähtökohtaisesti

kiinteä osa rakennushanketta ja

jätevesijärjestelmän lupa-asia hoi-

detaan yhdessä koko rakennus-

hankkeen lupa-asioiden kanssa

(ks. myös ympäristöministeriön

Ympäristöopas 2011, s. 62). Jäteve-

sijärjestelmän perusperiaatteet rat-

kaistaan rakennuslupavaiheessa.

Erityissuunnitelmien toimitta-

misesta säädetään nykyään MRL

134 a §:ssä (41/2014). Aiemmin vas-

taavia säännöksiä sisältyi MRL134

§:ään ja MRA 49 §:ään sekä Rak-

MK A2:een. Erityissuunnitelman

laatimisesta ja toimittamisesta

voidaan määrätä rakennusluvassa,

aloituskokouksessa tai erityisestä

syystä rakennustyön aikana. Jos

rakennusvalvontaviranomainen

on määrännyt toimitettavaksi eri-

tyissuunnitelman, rakennushank-

keeseen ryhtyvän on huolehdittava

siitä, että suunnitelma toimitetaan

rakennusvalvontaviranomaiselle

ennen kuin ryhdytään työvaihee-

seen, jota suunnitelma koskee

(MRL 134 a §:n 2 mom.).