66
Rakennettu Ympäristö 4/16
KHO:n päätöksiä
Jätevesijärjestelmä
Toimenpideluvan tarve
Erityissuunnitelman luonne
KHO 19.8.2016 taltio 3408
Vuosikirja KHO:2016:118
■
■
Savonlinnan
rakennustarkas-
taja käsitteli (27.6.2013) lomara-
kennuskiinteistön talousjätevesiä
koskevan suunnitelman toimen-
pidelupahakemuksena ja hylkäsi
hakemuksen. Savonlinnan raken-
nus- ja ympäristölautakunta hylkä-
si (21.8.2013) rakennustarkastajan
päätöksestä tehdyn oikaisuvaati-
muksen.
Itä-Suomen hallinto-oikeus
(24.9.2015) kumosi rakennustar-
kastajan ja rakennus- ja ympäris-
tölautakunnan päätökset.
Korkein hallinto-oikeus
ei
muuttanut hallinto-oikeuden pää-
töksen lopputulosta.
Toimituksen huomautuksia
Rakennuslupa lomarakennuk-
sen rakentamiseen oli myönnetty
3.5.2013. Lupaan sisältyi muun
muassa ehto, jonkamukaan ennen
kunkin työvaiheen aloittamista on
rakennusvalvontaviranomaiselle
esitettävä rakennesuunnitelma,
ulkovärityssuunnitelma ja jäteve-
sisuunnitelma. Lisäksi rakennus-
luvan ehdoksi oli kirjattu, että
suunnitelma kiinteistön talousve-
sien kokoamisesta, käsittelystä ja
johtamisesta on toimitettava hy-
väksyttäväksi ympäristönsuojeluvi-
ranomaiselle. Jätevesisuunnitelma
jätevesijärjestelmän käsittelylait-
teiden rakentamiseksi toimitettiin
ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Ympäristöpäällikkö hylkäsi suun-
nitelman päätöksessään, jonka
mukaan rakennusvalvontaviran-
omainen tekee MRA 62 §:n mukai-
sen toimenpidelupapäätöksen, ja
että valitusoikeus on toimenpide-
lupapäätöksen yhteydessä.
Rakennustarkastajan hylkää-
vässä toimenpidelupapäätöksessä
viitattiin ympäristöpäällikön pää-
tökseen.
Hallinto-oikeus
kiinnitti huo-
miota hakijan kuulematta jättämi-
seen vaiheessa, jossa jätevesisuun-
nitelma siirrettiin rakennusvalvon-
taan, vaikka toimenpidelupaa jä-
tevesijärjestelmälle ei ollut haettu.
Hakijaa (valittajaa) ei myöskään
ollut kuultu ympäristöpäällikön
kielteisestä yleispäätöksestä, joka
oli oikeastaan lausunto ja joka oli
hylkäävän päätöksen perusteena.
Hallinto-oikeus piti kuulematta jät-
tämistämenettelyvirheenä ja kumo-
si päätökset. Lausunnon antaminen
muista valitusperusteista raukesi.
Korkein hallinto-oikeus
otti
kantaa luvan tarpeeseen. Valittaja
ei ollut hakenut toimenpidelupaa
jätevesijärjestelmälle, vaan ainoas-
taan toimittanut jätevesisuunnitel-
man ympäristönsuojeluviranomai-
selle rakennusluvassa edellytetyllä
tavalla. Toimitetussa jätevesisuun-
nitelmassa ei ollut esitetty muu-
toksia niihin jätevesien johtamista
koskeviin perusratkaisuihin, jotka
alkuperäisessä rakennuslupahake-
muksessa sekä sittemmin hyväksy-
tyissä pääpiirustuksissa oli esitetty.
Kysymys on ollut ainoastaan tar-
kempien suunnitelmien esittämi-
sestä rakennusluvan mukaiseen
hankkeeseen liittyen.
Kiinteistökohtaisen jätevesijär-
jestelmän rakentaminen tai muut-
taminen tuli toimenpideluvanva-
raisuuden piiriin v. 2005. Nykyään
luvanvaraisuus sisältyy MRL 126 a
§:n säännökseen, sen 1 momen-
tin 1 kohtaan (958/2012). Uutta
taloa rakennettaessa jätevesiasia
suunnitellaan ja ratkaistaan osana
rakennuslupaa, jolloin erillistä toi-
menpidelupaa ei tarvita.
Tapauksessa oli kysymys uudis-
hankkeellemyönnetystä rakennus-
luvasta. Rakennusluvan yhteydessä
oli esitetty ratkaisu, mihin kyseisen
uuden lomarakennuksen jätevedet
johdetaan. Ratkaisu oli esitetty ase-
mapiirroksessa, joka oli hyväksytty.
Luvan voimassaoloaikana oli voi-
massa Suomen rakentamismää-
räyskokoelman osa A2 Rakennuk-
sen suunnittelijat ja suunnitelmat.
Määräyskohdan 5.2.3 mukaan tuli
asemapiirroksessa esittää tiedot ta-
lousvesikaivon ja jätevesien käsitte-
lylaitteiden sijainnista sekä puhdis-
tettujen jätevesien purkupaikasta,
kun rakennuspaikka sijaitsee ve-
sihuoltolaitoksen verkoston ulko-
puolisella alueella. Nykyään vas-
taavansisältöinen säännös sisältyy
ympäristöministeriön asetukseen
rakentamista koskevista suunni-
telmista ja selvityksistä 12.3.2015.
Lisäyksenä on vaatimus imeytys-
kenttien sijainnin esittämisestä.
Ratkaisusta on selkeästi luetta-
vissa, kuinka uudiskohteessa jäte-
vesijärjestelmä on lähtökohtaisesti
kiinteä osa rakennushanketta ja
jätevesijärjestelmän lupa-asia hoi-
detaan yhdessä koko rakennus-
hankkeen lupa-asioiden kanssa
(ks. myös ympäristöministeriön
Ympäristöopas 2011, s. 62). Jäteve-
sijärjestelmän perusperiaatteet rat-
kaistaan rakennuslupavaiheessa.
Erityissuunnitelmien toimitta-
misesta säädetään nykyään MRL
134 a §:ssä (41/2014). Aiemmin vas-
taavia säännöksiä sisältyi MRL134
§:ään ja MRA 49 §:ään sekä Rak-
MK A2:een. Erityissuunnitelman
laatimisesta ja toimittamisesta
voidaan määrätä rakennusluvassa,
aloituskokouksessa tai erityisestä
syystä rakennustyön aikana. Jos
rakennusvalvontaviranomainen
on määrännyt toimitettavaksi eri-
tyissuunnitelman, rakennushank-
keeseen ryhtyvän on huolehdittava
siitä, että suunnitelma toimitetaan
rakennusvalvontaviranomaiselle
ennen kuin ryhdytään työvaihee-
seen, jota suunnitelma koskee
(MRL 134 a §:n 2 mom.).