Rakennettu Ympäristö 4/16
71
Julkaisuja
Bauhausin jäljillä
– teollinen rakentaminen
Neuvostoliitossa
S
talinin kuoleman jälkeen valtaan noussut
Hruštšov käynnisti maailman suurimman ra-
kentamisohjelman puheellaan rakennusalan
kongressissa joulukuussa 1954. Tiiliarkkiteh-
tuuri vaihtui kertaheitolla järjestelmärakentamisek-
si, missä betonielementillä oli keskeinen rooli. Ark-
kitehti
Philipp Meuser
(s. 1969) selvittää 700-sivui-
sessa suurteoksessaan
Die Ästhetik der Platte
tämän
lajissaan ainutlaatuisen rakentamisohjelman lähtö-
kohdat ja tulokset Neuvostoliiton hajoamiseen saak-
ka 1991. Saksalaiset tutkijat ovat dokumentoineet tar-
kasti sekä itäisen että läntisen Saksan vastaavan ajan-
kohdan elementtirakentamista, mutta systemaattista
rakennustypologista ja arkkitehtuurihistoriallista tut-
kimusta aiheesta on vähän. Moskovan, Leningradin ja
Tashkentin tapausesimerkit ovat Berliinissä ja Zü-
richissä opiskelleen Meuserin mukaan yleistettävissä
myös eurooppalaisiin yhteyksiin aikavälillä 1955–1991.
Tutkimuksen tarve on ilmeinen, kun teollisen ra-
kentamisen aikakauden rakennuksia korjataan. Uu-
delleen käytettävää massaa riittää erityisesti Venä-
jällä. Saksalaisella tehokkuudella on jo 90 % entisen
Itä-Saksan jäljellä olevista elementtirakennuksista
saneerattu.
Ensin Englanti, sitten Ranska, Saksa ja Amerik-
ka ja lopulta Le Corbusier muokkasivat rakennuk-
sillaan ja teorioillaan pohjaa teollisen rakentami-
sen läpimurrolle. CIAM:n rooli on laajalti tutkittu.
Amsterdamissa kokeiltiin esivalmisteisilla betoni-
elementeillä rakentamista vuodesta 1923 lähtien.
Saksassa keskeinen henkilö oli Frankfurt am Mai-
nin kaavoitusta johtanut arkkitehti Ernst May. May
oli eräs niistä kolmesta ulkomaisesta avainhenkilös-
tä, joiden asiantuntemusta Neuvostoliitto hyödynsi
elementtirakentamisen kehitystyössänsä, olkoon-
kin, että 30-luvun lopulla May ei enää ollut
politby-
roon
suosiossa. Kaksi muuta olivat Camus-element-
tijärjestelmän kehittänyt ranskalainen Raymond
Camus ja amerikkalainen, Preussissa syntynyt Al-
bert Kahn. Kaikkien kolmen osuus Neuvostoliiton
mittavissa rakennushankkeissa käydään Meuserin
teoksessa perusteellisesti läpi.
Walter Gropiuksen 1919 perustama Weima-
rin Bauhaus loi kulttuurista perustaa systeemira-
kentamiselle erityisesti saksankielisellä kielialueel-
la. Natsi-Saksan suljettua Bauhausin 1933 siirtyivät
sen silloiset johtohenkilöt kuten Mies van der Rohe
USA:aan. Taiteiden rajat ylittävä systeemiajattelu sai
vain lisää kantovoimaa kun kielialue laajeni. Sveit-
Philipp Meuser: Die
Ästhetik der Platte.
Wohnungsbau in der
Sowjetunion zwischen
Stalin und Glasnost.
DOM publishers,
Berlin. 2015. 728 p.
siläisen arkkitehtuuriteoreetikon Hans Schmidtin
osuus DDR:n 1950-luvun teollisen rakentamisen
kehitystyössä on mielenkiintoinen. Schmidt oli
oleskellut Neuvostoliitossa 1930-luvulla ja hänellä
oli suhteita kommunistijohtoon sekä venäjän kielen
taito. Schmidt toimi tärkeänä kulttuurisena välittä-
jänä Stalinin jälkeisen Neuvostoliiton ja DDR:n sa-
manaikaisissa rakennustypologioiden kehitystyössä.
Meuserin kohteiksensa valitsemat Moskova ja
Leningrad ovat luonnollisia valintoja niiden valta-
van volyymin takia. Tashkent on valikoitunut tut-
kimuskohteeksi suuren osan kaupunkia 26.4.1966
tuhonneen maanjäristyksen vuoksi. Raunioitunut
kaupunki mahdollisti uuden sosialistisen ihanne-
kaupungin suunnittelun.
Meuser konstruoi teoksessaan kymmenosaisen
typologian maailmanhistorian toistaiseksi suurim-
masta tyyppirakennusohjelmasta. Parametreinä hän
käyttää muun muassa suunnittelun ja rakentamisen
eri organisointitapoja, rakentamissarjojen eri nor-
meja, ilmasto-oloja, kerroslukua, kuljetuksia ja asen-
nusmenetelmiä sekä eri valmisosien valikoimaa.
Moskovan ja Leningradin rakennuskombinaatit
kilpailivat keskenään täyttääkseen viisivuotissuun-
nitelmissa asetetut tavoitteet. Asuntokysymys oli
Hruštšovin suurimpia haasteita, varsinkin kun mil-
joonille gulageista vapautuneille piti löytää kiireel-
lisesti edes välttäviä asumuksia. Systeemirakentami-
nen johti runsaassa kolmessakymmenessä vuodes-
sa monien historiallisten kaupunkien täydelliseen
muodonmuutokseen. Monissa Neuvostoliiton suur-
kaupungeissa muodostui vuoteen 1991 mennessä ra-
kennuskannasta jopa 75 % teollisesta rakentamisesta.
Vaikka totaalisen ohjelman tuloksia on kritisoi-
tu ja syytetty monotonisuudesta, niin Meuser pystyy
osoittamaan asuntotypologioiden taakse kätkeyty-
vän vaihtelevuuden. Tashkent on mielenkiintoinen
erityistapaus, jossa Keski-Aasian kulttuurivaikutteita
on tietoisesti hyödynnetty julkisivuarkkitehtuurissa.
Teoksessa on satoja valokuvia, piirroksia ja kaa-
vioita, höystettynä aikakautta valottavalla muulla vi-
suaalisella, arkistojen kätköistä esiin kaivetulla ai-
neistolla. Teoksen aikaansaaminen on vienyt Meus-
erilta 12 vuotta. Teoksen kääntäminen englanniksi
moninkertaistaisi epäilemättä sen lukijakunnan.
Lauri Jääskeläinen