68
Rakennettu Ympäristö 4/16
KHO:n päätöksiä
sijoitettaisiin nykyiset päiväkoti ja
ryhmäperhepäiväkoti.
Suunnitellulla koulutontilla oli
vuonna 2014 havaittu liito-oravan
elinympäristö. Liito-orava on luon-
todirektiivin 92/43/ETY liitteessä
IV (a) mainittu eläinlaji, jonka li-
sääntymis- ja levähdyspaikkojen
hävittäminen ja heikentäminen
on luonnonsuojelulain 49 §:n 1
momentin nojalla kielletty. ELY-
keskuksen myönteisen poikke-
usluvan perusteluissa katsottiin,
että poikkeusluvan myöntämisen
edellytykset olivat olemassa, sillä
hakemus liitteineen osoittaa, ettei
hankkeelle ole muuta tyydyttävää
ratkaisua. Uuden koulun rakenta-
minen vaikuttaa kaupunkiraken-
teeseen vuosikymmenien ajan.
Kaupunkirakenteen yhtenäisyyden
kannalta poikkeusluvan kohteena
oleva tontti vaikuttaa parhaalta
olemassa olevalta vaihtoehdolta.
Mahdollinen asemakaavamuutos
veisi vuosia, mikä ei ole kohtuullis-
ta Myllyojan koulun oppilaiden ja
henkilökunnan kannalta. Kunnan
velvollisuutena on tarjota koulun-
käyntiin turvalliset ja terveelliset
olosuhteet. ELY-keskus otti päätök-
sessään huomioonmyös hankkeen
vaikutukset lajin elinmahdollisuuk-
siin ja kokonaismäärään Suomessa.
ELY-keskuksen toiminta-alueella ja
Heinolan kaupungissa, poikkeami-
nen ei haittaa liito-oravan suotui-
san suojelutason säilyttämistä lajin
luontaisella levinneisyysalueella.
Poikkeamista hakiessa kaupunki
on lähtenyt rakennusalan suun-
nittelussa ja sijoittelussa siitä, että
koulurakennus ja liito-orava voi-
sivat sijaita samalla tonttialueella.
ELY-keskuksen lupapäätökseen
sisältyi useita ehtoja, jotka liittyi-
vät muun muassa puuston poistoa
koskeviin rajoituksiin ja riittäviin
suojapuustovaatimuksiin liito-ora-
vien käytössä olevien risupesien ja
kolopuiden ympärille.
Tapauksessa ei ollut kiistaa itse
hakemuksen mukaisen luonnon-
suojelulain tarkoittaman poikke-
usluvan tarpeesta, vaan poikke-
usluvan myöntämisedellytysten
täyttymisestä. Luontodirektiivin 16
artiklassa on säädetty perusteista,
joiden nojalla mm. liito-oravan
suojelusta voidaan yksittäisessä
tapauksessa poiketa. Direktiivin
poikkeuslupaa koskevat perusteet
on saatettu kansallisesti voimaan
luonnonsuojelulain 49 §:n 3 mo-
mentin viittauksella direktiiviin.
Lupa poiketa suojelusta voidaan
myöntää, jollei muuta tyydyttävää
ratkaisua ole ja jollei poikkeus hait-
taa kyseisten lajien kantojen suo-
tuisan suojelun tason säilyttämistä
tai muista erittäin tärkeän yleisen
edun kannalta pakottavista syistä.
Hallinto-oikeus oli hyväksynyt
luonnonsuojeluyhdistyksen vali-
tuksen ELY-keskuksen päätöksestä
ja kumonnut päätöksen. Hallinto-
oikeus perusteli päätöstään muun
ohella sillä, että luontodirektiivi
mahdollistaa suojelusta poikkea-
misen vain siinä tapauksessa, että
muuta tyydyttävää ratkaisua ei ole
olemassa. Lajikohtaisesta suoje-
lusta ei ole mahdollista poiketa
sen vuoksi, että halutaan toteut-
taa kunnan omassa valmistelussa
asetettujen valintakriteereiden
mukaan parhaaksi arvioitu vaih-
toehto. Hallinto-oikeus katsoi, että
vaihtoehtoisten sijaintipaikkojen
muutaman kilometrin etäisyys tai
kaavoitukselliset näkökohdat eivät
ole syitä, jotka estäisivät pitämästä
tarkasteltuja vaihtoehtoisia uuden
koulun sijoituspaikkoja luonto-
direktiivin tarkoittamalla tavalla
tyydyttävinä ratkaisuina. Hallinto-
oikeus oli kuitenkin ELY-keskuk-
sen kanssa samaa mieltä siitä, että
uuden koulun rakentamiselle oli
sinänsä erittäin tärkeän edun kan-
nalta pakottava syy, mutta kaupun-
gin hakemuksessa poikkeusluvan
tarpeen pakottavuus suhteessa lii-
to-oravan lisääntymis- ja levähdys-
paikan suojeluun oli osoittamatta.
Korkein hallinto-oikeus (KHO)
kumosi hallinto-oikeuden päätök-
sen ja saattoi ELY-keskuksenmyön-
teisen poikkeusluvan voimaan.
KHO:n päätöksessä on selkeästi
käsitelty erikseen kunkin poikke-
usluvan edellytyksen täyttymistä,
sillä luonnonsuojelulainmukaisen
poikkeusluvan edellytyksiä ei voida
arvioida kokonaisuutena eri int-
ressien täyttymisen kannalta. KHO
joutui näin ollen ratkaisussaan tar-
kastelemaan, onko poikkeamiselle
pakottava syy, onko hankkeelle
muuta tyydyttävää ratkaisua ja mi-
kä on rauhoituksesta poikkeamisen
vaikutus liito-oravan suotuisan
suojelutason säilyttämiseen lajin
luontaisella levinneisyysalueella.
Poikkeamisedellytysten tarkastelua
konkretisoi komission ohje, jon-
ka mukaan tärkeä yleinen etu voi
yleensä olla pakottava vain, jos sitä
voidaan pitää tärkeänä myös pit-
källä aikavälillä ja muu tyydyttävä
ratkaisu voi tarkoittaa esimerkiksi
vaihtoehtoisten sijaintipaikkojen
tarkastelua.
Pakottavan syyn olemassa olon
arvioinnissa otettiin huomioon
koulun toimiminen tilapäisraken-
nuksissa, koska edellinen koulu-
rakennus oli jouduttu purkamaan
homevaurioiden vuoksi sekä pysy-
vän koulukäyntialuetta palvelevan
koulun rakentamistarve.
KHO ei katsonut koulutontin
rakentamisen myöskään vaaran-
tavan liito-oravan suotuisan suo-
jelun tasoa. KHO:n ratkaisussa
todettiin, että vuonna 2015 laadi-
tussa Suomen nisäkkäiden uhan-
alaisuusarvioinnissa liito-oravan
luokka muutettiin vaarantuneesta
silmälläpidettäväksi, ja että liito-
oravakanta Heinolan ympäristössä
on suhteellisen vahva. Arvioinnissa
otettiin huomioon hakemuksessa
esitetty toteuttamistapa, ELY-kes-
kuksen poikkeusluvan ehdot sekä
se, että kysymys on vain yhtä tont-
tia koskevasta hankkeesta. KHO:n
päätöksessä ei numeerisesti ole
tarkasteltu liito-oravakannan vah-
vuutta, mutta ELY-keskuksen pää-
töksen liito-oravakantaa koskevat
tiedot konkretisoivat, miten suurta
liito-oravakantaa KHO piti vah-
vana. Vuonna 2006 valmistuneen
valtakunnallisen selvityksen mu-
kaan Suomessa arvioitiin olevan
noin 143 000 liito-oravanaarasta.
Päätöksen tekohetkellä Hämeen
ELY-keskuksen toimialueelta on
ympäristöhallinnon Hertta-eliöla-
jit tietojärjestelmään kirjattu lähes
1 700 liito-oravan havaintopaikkaa
ja Heinolan kaupungin alueella on
119 erillistä havaintopaikkaa, joissa