Table of Contents Table of Contents
Previous Page  63 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 63 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 2/16

63

KHO:n päätöksiä

ton rakentamista. Muuhun johto-

päätökseen lienee vaikea päätyä,

käyttäähän kaavamääräys nimen-

omaan tässä yhteydessä termiä

”huonetila”. Ja tontti kuuluu kaa-

van mukaan asuin-, liike- ja käsi-

teollisuusrakennusten korttelialu-

eeseen. Kaavan ”sisustaminen”

viittaa KHO:n ratkaisun mukaan

kuitenkin siihen, etteivät suoritet-

tavat rakennustoimenpiteet saa

muuttaa rakennuksen keskeisiä

piirteitä, kuten katon asemaa ja

ikkunajaotusta. Asemakaavasta it-

sestään tai muistakaan noudatetta-

vista säännöksistä tai määräyksistä

ei sen sijaan johdu, että sisustami-

nen merkitsisi ainoastaan ullakon

osittaista

käyttöönottoa tai että sen

edellytyksenä olisi rakennuksen si-

säinen yhteys ullakon alapuolella

olevaan huoneistoon.

Korkein hallinto-oikeus tekee

johtopäätöksen, että poikkeamis-

hakemuksessa tarkoitettuja ra-

kentamistoimenpiteitä ullakolla

on pidettävä kaavamääräyksessä

nimenomaan sallittuna huonetilo-

jen sisustamisena. Huonetiloja saa

kaavamääräyksen mukaan sisus-

taa merkityn rakennusoikeuden ja

kerrosluvun sitä estämättä. Poik-

keaminen asemakaavassa osoite-

tusta tonttikohtaisesta kokonais-

rakennusoikeudesta ei siten ollut

tarpeen. Myöskään sillä seikalla,

olisiko rakennusta pidettävä muu-

tosten jälkeen kaksikerroksisena,

ei ole merkitystä poikkeamisen

tarpeen arvioinnissa. Asiassa ei ol-

lut tullut ilmi muutakaan seikkaa,

jonka vuoksi MRL 171 §:ssä tarkoi-

tettu poikkeaminen olisi hankkeen

toteuttamiseksi tarpeen. Yhtiön ha-

kemus oli tarpeeton.

Maankäyttö- ja rakennuslain

muutos (196/2016) on siirtänyt

poikkeamistoimivallan kokonaan

kunnille. Lainmuutos on tullut voi-

maan 1.4.2016. Näin ollen jatkossa

myös rakennuksen suojelua koske-

vasta kaavamääräyksestä poikkea-

minen ratkaistaan kunnan sisällä.

Kunnissa tehtävät poikkeamispää-

tökset tulee edelleen toimittaa tie-

doksi ELY-keskukselle (MRL 174.4 §

ja MRA 88 §). ELY-keskuksille kuu-

luu kunnissa tehtäviin poikkeamis-

päätöksiin toistaiseksi valitusoike-

us (MRL 193 §).

RY-lehdessä on Vanhan Rau-

man erityisluonnetta käsiteltymuu-

taman kerran, muun muassa nyt-

temmin eläkkeelle siirtyneen Van-

han Rauman neuvonta-arkkitehdin

Kalle Saarisen toimesta (RY 2/2006

s. 18–21 ja RY 3/2014 s. 43–45).

Lauri Jääskeläinen

Kaksoisrangaistavuuden kielto

Ne bis in idem ja uhkasakko

KHO 17.6.2016 taltio 2678

Vuosikirja KHO:2016:96

Kesäkuussa saatiin kaivattu

korkeimman hallinto-oikeuden

vuosikirjaratkaisu

ne bis in idem

-prinsiipistä (”ei kahdesti samas-

sa asiassa”) uhkasakkomenette-

lyn yhteydessä. Periaate on viime

vuosina noussut esiin muun mu-

assa verorikosten yhteydessä. Suo-

men valtiota koskevassa Euroo-

pan ihmisoikeustuomioistuimen

ratkaisussa (16.6.2009) katsottiin

tulliviranomaisen määräämä kol-

minkertainen maksu alemman ve-

roluokan polttoaineen luvattomas-

ta käytöstä rangaistusluonteiseksi ja

ne bis in idem

-kiellon vastaiseksi,

kun henkilö oli jo samasta asias-

ta tuomittu sakkorangaistukseen.

Korkein oikeus joutui pohtimaan

kaksoisrangaistavuuden kieltoa rat-

kaisussaan

KKO 2011:17

, jossa oli

kysymys ilman tarvittavaa ympäris-

tölupaa harjoitetusta toiminnasta.

Ympäristölautakunnan asettamista

kielloista piittaamatta toimintaa oli

jatkettu, ja ympäristölautakunta oli

tuominnut asetettuja uhkasakkoja

maksuun. Korkein oikeus pysytti

(äänin 3–2) yritykselle aiemmissa

asteissa (käräjäoikeus, hovioikeus)

tuomitun yhteisösakon (tosin sen

määrää alentaen) rangaistuksena

ympäristön turmelemisesta, vaik-

ka samainen yritys oli jo tuomittu

maksamaan uhkasakkoja. Uhkasak-

ko ja rikosasia kohdistuivat tosin eri

ajanjaksoille, mikä on aiheuttanut

spekulaatiota siltä osin, olisiko rat-

kaisun lopputulos ollut toinen, mi-

käli ajanjaksoeroa ei olisi ollut (mm.

Seita Romppanen: Lakimies 2011 s.

1037–1046 ja Leila Suvantola: Ym-

päristöjuridiikka 4/2012 s. 10–36).

Korkeimman hallinto-oikeuden

kesäkuussa 2016 antamassa vuosi-

kirjaratkaisussa oli Kosken Tl ym-

päristönsuojeluviranomainenmaa-

liskuussa 2012 tekemällään lainvoi-

maisella päätöksellä jätelain nojal-

la määrännyt yhtiön siivoamaan

yhtiön hallitseman kiinteistön ja

asettanut tehosteeksi 80 000 euron

uhkasakon. Yhtiön laiminlyötyä

siivoamismääräyksen oli ympäris-

tönsuojeluviranomainen elokuussa

2014 tuominnut uhkasakosta mak-

settavaksi 56 000 euroa ja asettanut

uudenuhkasakon. Kesäkuussa 2013

yhtiön toimitusjohtaja oli tuomittu

rangaistukseen ympäristön turme-

lemisesta. Yhtiö oli samalla tuomit-

tu menettämään valtiolle rikoksen

tuottamana taloudellisena hyötynä

98 814 euroa. Syyksilukeminen pe-

rustui osaksi samoihin tarkastuk-

sessa havaittuihin seikkoihin kuin

siivoamismääräyksen perusteena

ollut jätelain roskaamiskiellon vas-

tainen toiminta.

Korkein hallinto-oikeus linjaa

vuosikirjaratkaisussaan, kuinka

uhkasakkomenettelyä ei ole tar-