58
Rakennettu Ympäristö 3/16
Facts not opinions
150 vuotta sitten Kirkaldy’s Testing and Experimenting Works aloitti
toimintansa Lontoossa. Kivenheiton päässä Tate Modernista sijaitseva
ainutlaatuinen kokonaisuus on nyt museona.
S
kotlantilainen
David Kirkaldy
(1820–1897)
aloitti oppipoikana Glasgow’ssa laivanraken-
taja
Robert Napierin
Vulcan Foundryssa. Kir-
kaldyn taidot teknisenä piirtäjänä ja tietojen
kerääjänä huomattiin, ja hän yleni nopeasti. Kirkal-
dy suunnitteli erääseen tilaukseen tarvittavan mate-
riaalin testausta varten laitteen, jolla tehdyt testauk-
set tehtiin hänen alaisuudessaan.
Viktoriaaninen aika oli insinööritaidon nousu-
kautta; uusia rakennusmateriaaleja kehitettiin ja tun-
nettuja materiaaleja alettiin käyttää uusin tavoin. Kir-
kaldy lähti Napierin perheyrityksestä ja alkoi pereh-
tyä entistä tarkemmin materiaalien ominaisuuksiin
ja niiden testaukseen. Hänen teoksensa
Results of
an Experimental Inquiry into the Comparative Ten-
sile Strength and other properties of various kinds of
Wrought-Iron and Steel
lujitti Kirkaldyn mainetta.
Kirkaldy suunnitteli yleisen testauslaitteen (Uni-
versal Testing Machine), jolle hän sai patentin 1863.
Sen kotipaikaksi tuli Lontoo, ja kaupallinen toiminta
alkoi vuoden 1866 alussa. Kirkaldy’s Testing and Ex-
perimentingWorks saavutti nopeasti mainetta luotet-
tavana toimijana, ja näytteitä lähetettiin testattavaksi
maailman eri puolilta. Kone oli suuri, sillä tuohon ai-
kaan katsottiin parhaimmaksi testata kokonaisia me-
tallipalkkeja pienten näytteiden sijaan. Tämä oli en-
simmäinen itsenäinen, kaupallinen tämän alan yrit-
täjä koko maailmassa. Asiakkaiden joukossa oli mm.
Krupps ja Borsig Saksasta ja Motala Ruotsista. Siel-
lä testattiin myös St. Louisiin rakennettavassa Eads
Bridgessä käytettävä terässeos; olihan laajamittainen
teräksen käyttö suuressa siltahankkeessa vielä uutta.
Toiminnan laajentuessa yritys rakennutti koneelleen
uuden rakennuksen osoitteeseen Southwark Street
99, jossa se yhä on.
David Kirkaldyn pojan tullessa mukaan toimin-
taan nimeksi tuli David Kirkaldy & Son. Tuo nimi säi-
lyi vuoteen 1965, jolloin firmamyytiin. Toiminta päät-
tyi lopullisesti 1974.
Koneen ainutlaatuisuus – Kirkaldy oli toimittanut
Belgiaan vastaavanlaisen koneen, mutta se ei enää
ole olemassa – ymmärrettiin. David Kirkaldyn pojan-
poika,
David W. H. Kirkaldy
, oli innostunut museo-
suunnitelmista, ja hänen lahjoittamallaan summalla
toiminta pääsi alkuun. Paikka avautui yleisölle 1984.
Muutama vuosi sitten uusi vuokraisäntä suunnit-
teli ravintolan perustamista testauskoneen ympärille,
mikä olisi tuhonnut autenttisen ja ainutlaatuisen ym-
päristön. Kaksi vuotta sitten jo aiemmin arkkitehto-
nisten ja kaupunkikuvallisten ominaisuuksien vuoksi
suojellun rakennuksen suojeluluokitus nostettiin toi-
seksi ylimmälle (II*) tasolle, mikä estää em. kaltaiset
suunnitelmat. Nyt rakennus ja kone nähdään erotta-
mattomana kokonaisuutena. Toiveena olisi kuitenkin
saada kohteelle ylin suojeluluokitus.
Koska museota pyöritetään vapaaehtoisvoimin,
on se yleensä auki vain kahtena päivänä kuussa. Ta-
voitteena on vapaaehtoisien määrän kasvattaminen,
jolloin aukiolopäivien määrää voitaisiin nostaa kas-
vattaen samalla kävijämäärää. Universal Testing Ma-
chine on toimintakuntoinen ja näytöksiä on museon
aukioloaikana sekä ryhmille. Museossa onmyös koko
joukko pienempiä, lähinnä muualta tulleita koneita.
Yhdellä näistä vierailijoilla on mahdollisuus itse tes-
tata pakettinarujen kestävyyttä.
Museon kotisivuilla
www.testingmuseum.org.ukon runsaasti tietoa myös näytteillä olevista muista
laitteista sekä tiedot avoinnaolopäivistä. Museo löy-
tyy myös Facebookista ja Twitteristä.
■
Filosofian maisteri
Katriina Etholén
.
Freelance-toimittaja.
KATRIINA ETHOLÉN
David Kirkaldyn suunnittelema 14,5 metrin pituinen Universal
Testing Machine valtaa katutason kerroksen kokonaan.
Kuva: Katriina Etholén