Table of Contents Table of Contents
Previous Page  53 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 3/16

53

P

uiset maasillat on purettu, Etelä-Walesissa

junat kulkevat Merthyr Tydfiliin Brunelin

rautatielinjaa pitkin, mutta asemarakennuk-

sen paikalla on Tescon liikerakennus. Palosta

säästyneet Crystal Palacen vesitornit hävitettiin

sodan aikana, jotta ne eivät toimisi maamerkkeinä

vihollisen koneille, ja Lontoon Hungerfordin kävely-

silta purettiin jo 1860.

Opiskeltuaan jonkin aikaa Ranskassa Isambard

Kingdom Brunel (1806–1859) palasi Englantiin

1822 aloittaen työskentelyn insinööri-isänsä

Marc

Brunelin

toimistossa. Brunelin ura alkoi Thamesin

alittavalla tunnelityömaalla, isänsä merkittävim-

mässä hankkeessa. Tunneli avattiin jalankulkijoil-

le 1843, mutta jo 1865 se myytiin East London Rail-

way Companylle. Nykyään tunneli on osa London

Overground -linjaa.

Nuorempi Brunel joutui tunnelityömaalla vaka-

vaan onnettomuuteen, ja hänet lähetettiin toipumaan

Bristoliin. Siellä hän kuuli Cliftonin ja Leigh Woodsin

välille rakennettavan sillan suunnittelukilpailusta.

Brunel voitti kilpailunmoninaisten vaiheiden jälkeen,

mutta syvän Avonin rotkon ja sen pohjalla virtaavan

Avonjoen ylittävä Cliftonin riippusilta valmistui vasta

1864. Kilpailun vaiheista ja sillasta kerrotaan sillan lä-

heisyydessä olevassa vierailijakeskuksessa.

Great Western Railway

Brunelin uran varsinainen käännekohta oli kuitenkin

Bristolista Lontooseen kulkevan Great Western Rail-

wayn suunnittelu. Alle kolmekymppisellä insinööril-

lä ei ollut aikaisempaa kokemusta rautatien rakenta-

misesta. Brunelin laskelmienmukaan tasaisimman ja

nopeimman kulun takaisi leveäraiteinen rata. Niinpä

radan leveydeksi tuli lopulta 2140 mm 1435 mm:n si-

jaan. Ensimmäisen osuus avattiin 1838.

Tavoistaan poiketen Brunel jätti vastuun vetureis-

ta ja niiden suunnittelusta nuorelle

Daniel Goochille

.

Juuri Gooch ehdotti myös Swindonia GWR:n konepa-

jan sijaintipaikaksi. Konepajan työntekijöille raken-

nettiin Brunelin yhdessä arkkitehti

Matthew Digby

Wyattin

kanssa luoma 300 talon Railway Village, joka

on yhä jäljellä ja asuttuna. Siellä sijaitsee myös alu-

eesta kertova museo. GWR:n historiaan puolestaan

voi tutustua STEAM-museossa, joka sijaitsee vanhal-

la konepaja-alueella.

Temple Meadsin vanhan, Brunelin suunnitteleman asemarakennuksen julkisivu Bristolissa.

Isambard Kingdom Brunelin syntymästä on kulunut 210 vuotta. Suhteellisen

lyhyeen uraan mahtui paljon. Paljon on kadonnut. Mutta paljon tämän yhden

aikansa maineikkaimman insinöörin töistä on yhä jokapäiväisessä käytössä, ja

Brunelin nimi ja perintö elää vahvana Britanniassa.

Kuva: Katriina Etholén