54
Rakennettu Ympäristö 3/16
Yksi radan insinööritaidonnäytteistä on sadan
työntekijän hengen vaatinut lähes kolmikilometrinen
Box Tunnel. Radan valmistuttua yhtiön oli järjestettä-
vä vaihtoehtoinen kärryreitti matkustajille, jotka eivät
uskaltaneet matkustaa junassa tunnelin läpi. Myös
muut Brunelin radalle suunnittelemat tunnelit ovat
yhä jäljellä.
Thamesin yli radan vie Maidenheadin silta. Sen
tiiliholvikaarien pituuden ja korkeuden suhde oli
tuolloin ainutlaatuinen koko maailmassa. Vesiliiken-
teen esteettömän kulun takaamiseksi holvien piti olla
leveät ja kuitenkin matalat tasaisen rataprofiilin säi-
lyttämiseksi. Sillan ei uskottu kestävän, mutta yhä tä-
nään junat kulkevat sen yli.
Bristolin päässä vanha, Brunelin suunnittelema
osa Temple Meadsin asemasta on nykyään muussa
käytössä, mutta Lontoossa Brunelin yhdessä Wyattin
kanssa piirtämä ja Crystal Palacesta vaikutteita saanut
Paddington toimii yhä vilkkaana rautatieasemana.
Eri rataosuuksien erilaiset raideleveydet aiheut-
tivat ongelmia, ja vuoteen 1892 mennessä oli GWR
muuttanut viimeisimmätkin leveäraiteiset rataosuu-
tensa normaaliraiteisiksi. Rataan kuuluu monia suo-
jeltuja kohteita asemista tunneleiden portaaleihin.
Radalla nykyään liikennöivän First Groupin johtama
yritys vaihtoi vuosi sitten nimensä First Great Wester-
nistä historialliseen Great Western Railway -nimeen
Brunelin hengessä.
Isambard Kingdom Brunel katselee kättensä jälkeä Lontoon
Paddingtonin asemalla, jonka suunnittelusta hän vastasi
yhdessä arkkitehti Matthew Digby Wyattin kanssa.
Kuva: Katriina Etholén
S/S Great Britain on nykyään museolaivana. Jotta alus ei
ruostuisi enempää, on sen vesirajan alapuolinen runko
eristetty lasilevyillä ulkomaailmasta, ja kosteudenpoistajat
pitävät kosteuden mahdollisimman alhaisena.
Kuva: Katriina Etholén