Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 76 Next Page
Page Background

54

Rakennettu Ympäristö 3/16

Yksi radan insinööritaidonnäytteistä on sadan

työntekijän hengen vaatinut lähes kolmikilometrinen

Box Tunnel. Radan valmistuttua yhtiön oli järjestettä-

vä vaihtoehtoinen kärryreitti matkustajille, jotka eivät

uskaltaneet matkustaa junassa tunnelin läpi. Myös

muut Brunelin radalle suunnittelemat tunnelit ovat

yhä jäljellä.

Thamesin yli radan vie Maidenheadin silta. Sen

tiiliholvikaarien pituuden ja korkeuden suhde oli

tuolloin ainutlaatuinen koko maailmassa. Vesiliiken-

teen esteettömän kulun takaamiseksi holvien piti olla

leveät ja kuitenkin matalat tasaisen rataprofiilin säi-

lyttämiseksi. Sillan ei uskottu kestävän, mutta yhä tä-

nään junat kulkevat sen yli.

Bristolin päässä vanha, Brunelin suunnittelema

osa Temple Meadsin asemasta on nykyään muussa

käytössä, mutta Lontoossa Brunelin yhdessä Wyattin

kanssa piirtämä ja Crystal Palacesta vaikutteita saanut

Paddington toimii yhä vilkkaana rautatieasemana.

Eri rataosuuksien erilaiset raideleveydet aiheut-

tivat ongelmia, ja vuoteen 1892 mennessä oli GWR

muuttanut viimeisimmätkin leveäraiteiset rataosuu-

tensa normaaliraiteisiksi. Rataan kuuluu monia suo-

jeltuja kohteita asemista tunneleiden portaaleihin.

Radalla nykyään liikennöivän First Groupin johtama

yritys vaihtoi vuosi sitten nimensä First Great Wester-

nistä historialliseen Great Western Railway -nimeen

Brunelin hengessä.

Isambard Kingdom Brunel katselee kättensä jälkeä Lontoon

Paddingtonin asemalla, jonka suunnittelusta hän vastasi

yhdessä arkkitehti Matthew Digby Wyattin kanssa.

Kuva: Katriina Etholén

S/S Great Britain on nykyään museolaivana. Jotta alus ei

ruostuisi enempää, on sen vesirajan alapuolinen runko

eristetty lasilevyillä ulkomaailmasta, ja kosteudenpoistajat

pitävät kosteuden mahdollisimman alhaisena.

Kuva: Katriina Etholén