Table of Contents Table of Contents
Previous Page  51 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 3/16

51

pienet lasikatolliset terassit voidaan yleisesti raken-

taa toimenpideilmoituksella, keskikoon terassit toi-

menpideluvalla, ja hyvin suuret terassit rakennus-

luvalla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Helsingin

kaupungin uusi terassien ja parvekkeiden lasitusoh-

je

(http://www.hel.fi/static/rakvv/ohjeet/Parvekela-

situs.pdf ).

Suosituksemme on, että uudisrakentamisessa toi-

menpideilmoituksen piiriin kuuluisivat maksimis-

saan 10 m

2

:n lasikatolliset rivitaloterassit ja alle 15

m

2

:n lasikatolliset omakotiterassit. Toimenpidelu-

pamenettelyllä voitaisiin mielestämme tehdä 10–20

m

2

:n lasikatolliset rivitaloterassit ja 15–25 m

2

:n oma-

kotiterassit. Näitä suuremmat kohteet voitaisiin suo-

rittaa rakennuslupamenettelyllä. Olemassa olevilla

terasseilla lasituksien lisääminen tulisi olla mahdol-

lista tehdä toimenpideilmoituksella (terassin lasitta-

minen ei muuta terassin ulkotilan luonnetta).

Haastattelun tuloksissa oli havaittavissa, että oh-

jeistus parvekkeiden rakennusoikeuteen kuulumises-

ta vaihteli kuntakohtaisesti, vaikka asiasta on olemas-

sa ympäristöministeriön ohjeistus.

Ympäristöopas

72

määrittelee yksiselitteisesti, että ”parveketta ei lueta

kerrosalaan”. Lisäksi ohjeessa mainitaan, että ”parve-

ke voidaan suojata avattavilla rakenteilla, esimerkik-

si liukulaseilla, jos lasitus ei ole ulkoseinän omainen”.

Avautuvuutta arvioitaessa

Ympäristöopas

käyttää ra-

jana 30 %:n sääntöä, eli ”vähintään 30 % parvekkeen

pystysuorasta, ulkoilmaan rajoittuvasta osasta tulee

olla avattavissa”.

Viisi asiaa nousi esiin

Ohjeistuksessa on viisi huomionarvoista kohtaa:

1) Ympäristöopas ohjeistaa yksiselitteisesti,

että parveketta ei lasketa kerrosalaan

2) parveke voidaan aina lasittaa, jos lasitus

ei ole ulkoseinän omainen

3) ohjeessa oleva 30 %:n sääntö koskee vain

lasituksen avautuvuutta

4) prosenttiosuuteen lasketaan mukaan vain

ns. kylmät, ulkoilmaan rajoittuvat seinät

5) lasituksen ei tarvitse avautua kokonaan yhdellä

aukaisulla, vaan riittää että aukosta 30 % on

mahdollista avata. Tätä ohjeistusta olisi hyvä

noudattaa myös terassien kohdalla.

Kyselyyn vastanneet olivat sitämieltä, että palo-osas-

toinnin tarve tulee arvioida aina terassien lasittami-

sen yhteydessä. Tästä toimenpiteestä tekee vaativan

se, että rakentamismääräyksissä ei ole vaatimuksia

parvekkeiden osastoinnille (määräys koskee vain

parvekkeen kantavia rakenteita). Tutkimukset osoit-

tavat, että parvekkeen tai terassin lasittaminen ei ai-

nakaan heikennä tilan paloturvallisuutta.

Tutkimukset myös osoittavat, että lasitetulla par-

vekkeella palo-osastoinnin tehtävä on vain varmis-

taa, että palo ohjautuu haluttuun suuntaan eli ra-

kennuksesta poispäin. Tähän riittää EI15 palo-osas-

tointi, joka on jo tällä hetkellä hyvin yleinen käytäntö

uudisrakentamisessa. Nykyisistä parvekkeista suu-

rin osa (lähes 500 000 parveketta) on lasitettu ilman

palo-osastointia. Nämä parvekkeet ovat jo itsessään

vähentäneet parvekepalojen leviämistä naapuriosas-

toon

(http://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/tutki-

mus-ja-viestinta/parvekepalojen-ja-lasituksien-valil-

la-ei-yhteytta/).

Yleisimmin vaaditut lupa-asiakirjat ovat pääpii-

rustukset, julkisivupiirustukset ja leikkaukset. Lisäk-

si vaaditaan satunnaisesti myös muita asiakirjoja. Lu-

pateknisissä asioissa positiivisena uudistuksena alal-

la nähdään sähköinen lupamenettely (https://www.

lupapiste.fi/

). Kaikkia kuntia suositellaan siirtymään

sähköiseen lupamenettelyyn.

Diplomi-insinööri

Kimmo Hilliaho

.

Tohtorikoulutettava. Tampereen

teknillinen yliopisto.

Kuva: Lumon