Rakennettu Ympäristö 3/16
55
Junasta laivaan
Vaikka laivat eivät ole ”rakennettua ympäristöä”, ei
Brunelista voi puhua mainitsematta häntä myös val-
tamerilaivasuunnittelijana, mikä kertoo miehen mo-
nipuolisuudesta.
Jo GWR-hankkeen alkaessa esiin nousi ajatus
reitin jatkamisesta New Yorkiin asti. Great Western
Steamship Company perustettiin, ja Brunelin ensim-
mäisen laivan,
Great Westernin
rakennustyöt aloitet-
tiin. Siitä tuli ensimmäinen säännöllisesti Atlantin yli
purjehtiva höyrylaiva.
Great Britain
rakennettiin edeltäjänsä tavoin Bris-
tolissa. Se oli ensimmäinen rautarunkoinen, potkuril-
la varustettu valtamerialus. Värikkäällä ja traagisella
uralla oli onnellinen loppu, sillä alus on säilynyt. Kun
se tuotiin 1970 Bristoliin, se alitti Cliftonin riippusil-
lan. Näiden kahden Brunelin luomuksen kohtaamista
oli todistamassa suuri väkijoukko.
Laiva palasi kirjaimellisesti syntysijoilleen, sillä se
on nykyäänmuseolaivana samalla Great Western -te-
lakalla, jossa se rakennettiin. Jotta aluksen vesirajan
alapuolinen runko, joka oli joutunut olemaan koske-
tuksissa meriveden kanssa yli 127 vuotta, ei ruostui-
si läpikotoisin, se on eristetty ilmatiivisti lasilevyillä.
Ilmankosteus pidetään kosteudenpoistajien avulla
mahdollisimman alhaisena. Syntyneitä vaurioita ei
ole pyrittykään peittämään.
Museolaivan naapurista löytyy Brunel Institute, ja
parin vuoden päästä telakalla avataan uusi, Bruneli-
sta kertova museo. Telakka-alueen sydän, vanha toi-
mistorakennus, tulee olemaan osa uutta museota.
Brunelin viimeinen alus,
Great Eastern
, raken-
nettiin Itä-Lontoossa. Yhteistyökumppanina hänellä
oli aikansa nerokkaimpana meri-insinöörinä pidetty
John Scott Russell
, joka pian päätyi hankalaksi tun-
netun Brunelin alaiseksi.
Ensimmäinen epäonnistunut ja yhden työnteki-
jän hengen vaatinut sivuttainen vesillelaskuyritys ta-
pahtui marraskuussa 1857. Lopulta laiva saatiin työn-
nettyä vesille tammikuun viimeisenä päivänä. Vesille-
laskurampin jäänteet on aidattu ja maisemoitu.
Teknisesti aikaansa edellä ollut
Great Eastern
oli
kokonsa vanki ja tuotti tappiota. Sille tuli vihdoin
käyttöä Atlantin ylittävän lennätinkaapelin lasku-
töissä, sillä se oli ainoa alus, johon koko kaapelimää-
rä mahtui. Ensimmäinen onnistunut lasku tapahtui
1866. Se toimi kaapelialuksena vuoteen 1874 asti.
211-metrinen
Great Eastern
piti hallussaanmaail-
man suurimman laivan titteliä lähes puoli vuosisataa.
Brunel siltainsinöörinä
Brunelin rataverkosto yhdisti Lontoon Etelä-Walesiin
ja Länsi-Englantiin.
Hänen uransa huomattavimpia hankkeita oli 1859
avattu Royal Albert Bridge. Saltashin ja Plymouthin
välinen, Tamarjoen ylittävä ainutlaatuinen rauta-
tiesilta yhdistää eri siltatyyppien, kuten kaarisillan
ja riippusillan, ominaisuuksia. Sen kahden ovaalin-
Tamarjoen ylittävät rautatiesilta Royal Albert Bridge ja
maantiesilta Tamar Bridge. Sillat kuvattu Plymouthin puolelta.
Kuva: Katriina Etholén