Table of Contents Table of Contents
Previous Page  55 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 55 / 76 Next Page
Page Background

Rakennettu Ympäristö 3/16

55

Junasta laivaan

Vaikka laivat eivät ole ”rakennettua ympäristöä”, ei

Brunelista voi puhua mainitsematta häntä myös val-

tamerilaivasuunnittelijana, mikä kertoo miehen mo-

nipuolisuudesta.

Jo GWR-hankkeen alkaessa esiin nousi ajatus

reitin jatkamisesta New Yorkiin asti. Great Western

Steamship Company perustettiin, ja Brunelin ensim-

mäisen laivan,

Great Westernin

rakennustyöt aloitet-

tiin. Siitä tuli ensimmäinen säännöllisesti Atlantin yli

purjehtiva höyrylaiva.

Great Britain

rakennettiin edeltäjänsä tavoin Bris-

tolissa. Se oli ensimmäinen rautarunkoinen, potkuril-

la varustettu valtamerialus. Värikkäällä ja traagisella

uralla oli onnellinen loppu, sillä alus on säilynyt. Kun

se tuotiin 1970 Bristoliin, se alitti Cliftonin riippusil-

lan. Näiden kahden Brunelin luomuksen kohtaamista

oli todistamassa suuri väkijoukko.

Laiva palasi kirjaimellisesti syntysijoilleen, sillä se

on nykyäänmuseolaivana samalla Great Western -te-

lakalla, jossa se rakennettiin. Jotta aluksen vesirajan

alapuolinen runko, joka oli joutunut olemaan koske-

tuksissa meriveden kanssa yli 127 vuotta, ei ruostui-

si läpikotoisin, se on eristetty ilmatiivisti lasilevyillä.

Ilmankosteus pidetään kosteudenpoistajien avulla

mahdollisimman alhaisena. Syntyneitä vaurioita ei

ole pyrittykään peittämään.

Museolaivan naapurista löytyy Brunel Institute, ja

parin vuoden päästä telakalla avataan uusi, Bruneli-

sta kertova museo. Telakka-alueen sydän, vanha toi-

mistorakennus, tulee olemaan osa uutta museota.

Brunelin viimeinen alus,

Great Eastern

, raken-

nettiin Itä-Lontoossa. Yhteistyökumppanina hänellä

oli aikansa nerokkaimpana meri-insinöörinä pidetty

John Scott Russell

, joka pian päätyi hankalaksi tun-

netun Brunelin alaiseksi.

Ensimmäinen epäonnistunut ja yhden työnteki-

jän hengen vaatinut sivuttainen vesillelaskuyritys ta-

pahtui marraskuussa 1857. Lopulta laiva saatiin työn-

nettyä vesille tammikuun viimeisenä päivänä. Vesille-

laskurampin jäänteet on aidattu ja maisemoitu.

Teknisesti aikaansa edellä ollut

Great Eastern

oli

kokonsa vanki ja tuotti tappiota. Sille tuli vihdoin

käyttöä Atlantin ylittävän lennätinkaapelin lasku-

töissä, sillä se oli ainoa alus, johon koko kaapelimää-

rä mahtui. Ensimmäinen onnistunut lasku tapahtui

1866. Se toimi kaapelialuksena vuoteen 1874 asti.

211-metrinen

Great Eastern

piti hallussaanmaail-

man suurimman laivan titteliä lähes puoli vuosisataa.

Brunel siltainsinöörinä

Brunelin rataverkosto yhdisti Lontoon Etelä-Walesiin

ja Länsi-Englantiin.

Hänen uransa huomattavimpia hankkeita oli 1859

avattu Royal Albert Bridge. Saltashin ja Plymouthin

välinen, Tamarjoen ylittävä ainutlaatuinen rauta-

tiesilta yhdistää eri siltatyyppien, kuten kaarisillan

ja riippusillan, ominaisuuksia. Sen kahden ovaalin-

Tamarjoen ylittävät rautatiesilta Royal Albert Bridge ja

maantiesilta Tamar Bridge. Sillat kuvattu Plymouthin puolelta.

Kuva: Katriina Etholén