Table of Contents Table of Contents
Previous Page  64 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 76 Next Page
Page Background

64

Rakennettu Ympäristö 2/16

KHO:n päätöksiä

koitettu rangaistusluonteiseksi

seuraamukseksi, vaan sen tavoit-

teena on varmistaa päävelvoitteen

noudattaminen. Koska siivoamis-

velvoitteen tehosteeksi asetettu

uhkasakko ei ollut rangaistusluon-

teinen seuraamus, uhkasakon tuo-

mitseminen ja uuden uhkasakon

asettaminen eivät olleet vastoin

ne

bis in idem

-kieltoa.

Korkein hallinto-oikeus myös

toteaa, ettei rikoksen tuottaman ta-

loudellisen hyödyn tuomitseminen

valtiolle menetetyksi merkitse ran-

gaistusta tai siihen rinnastuvaa seu-

raamusta (ks. myös

KKO 2014:76

).

Taloudellisen hyödyn tuomitse-

minen valtiolle menetetyksi ei ole

uhkasakkolain 10 §:ssä tarkoitettu

peruste luopua uhkasakon tuomit-

semisesta maksettavaksi.

Nyt annettu ratkaisu on sel-

keä ja lopettaa ainakin toistaiseksi

epäselvyydet siltä osin, voidaanko

maankäyttö- ja rakennuslain rik-

komus- tai laiminlyöntitilanteissa

käyttää uhkasakkoa, vaikka sama

peruste olisi ollut aiheena ran-

gaistukseen johtavana toisaalla.

Kysymystä sivuttiin viimeksi maa-

liskuussa Rakennustarkastuspäi-

villä Tampereella. Silloin oli myös

esillä, voidaanko rangaistuksesta

riippumatta soveltaaMRL 145 §:n 2

momentin sisältämää korotetun vi-

ranomaismaksun mahdollisuutta,

silloin kun korotetun maksun pe-

rusteista kunnan rakennusvalvon-

tataksassa määrätään. Vastaus on

eittämättä, että voidaan. Korotettu

maksu on vielä vähemmän tarkoi-

tettu rangaistukseksi. Korotetun

maksun periminen perustuu aina

suoritetuista toimista kunnalle ai-

heutuneisiin kuluihin. Jos tällaisia

ylimääräisiä kuluja ei rikkomus- tai

laiminlyöntitilanteissa ole tosiasi-

allisesti aiheutunut, ei korotettua

maksuakaan voi periä, kuten vuosi-

kirjaratkaisusta

KHO:2010:34

hy-

vin ilmenee (tapaus selostettu RY-

lehdennumerossa 3/2010 s. 69–70).

Lauri Jääskeläinen

Luvattomat rakennukset

Ajan kuluminen

Uhkasakko

Velvoitteen yksilöinti

Kuolinpesä

KHO 10.6.2016 taltio 2574

Vuosikirja KHO:2016:91

Vesilahden rakennus- ja

ympäristölautakunta

velvoitti

(30.9.2014) kuolinpesän poista-

maan luvattomat rakennukset sekä

siistimään alueen 5 000 euron sa-

kon uhalla. Toimenpidemäärättiin

suoritettavaksi kuuden kuukauden

kuluessa päätöksen lainvoimaisek-

si tulosta.

Hämeenlinnan hallinto-oi-

keus

(9.6.2015) kumosi rakennus-

ja ympäristölautakunnan päätök-

sen.

Korkein hallinto-oikeus

ku-

mosi Hämeenlinnan hallinto-

oikeuden päätöksen ja saattoi

voimaan Vesilahden rakennus- ja

ympäristölautakunnan päätöksen.

Toimituksen huomautuksia

Kysymyksessä on pieni, 200 m²:n

suuruinen saari. Pyhäjärvellä sijait-

sevissa saarissa on ollut runsaasti

luvattomia rakennuksia, ja poliisi

tutki asiaa 1970- ja 1980-luvuilla.

A rakensi vuoden 1989 kuuluste-

lupöytäkirjan mukaan 1950-luvun

alussa saareen kevytrakenteisen

huvilan, joka paloi muutaman vuo-

den kuluttua. A oli saanut suullisen

luvan rakentamiselle sillä ehdolla,

että hän maksaa veroa kunnalle.

Tämän suostumuksen perusteella

A oli vuosina 1970–75 rakentanut

kolme rakennelmaa. A:n kuole-

man jälkeen rakennusten hallinta

oli siirtynyt kuolinpesän osakkaille.

Toimitusinsinööri oli 2011 päät-

tänyt, että saari kuuluu yhteiseen

vesialueeseen niin kutsuttuna vä-

häisenä saarena ja saaren omistaa

Säijän osakaskunta (kalastuskun-

ta). Saari on varattu rantayleiskaa-

vassamaa- jametsätalousalueeksi,

jolla on ulkoilun ohjaamistarvetta

tai ympäristöarvoja (MU). Alu-

eella on voimassa vuoden 1958

rakennuslain 124 a §:ssä tarkoi-

tettu toimenpidekielto ja alueella

rakentaminen on rakennuslain 31

§:n nojalla kielletty.

Säijän osakaskunnan valituk-

sesta KHO otti kantaa, oliko A:n

kuolinpesä voitu velvoittaa pois-

tamaan rakennukset. Sen sijaan

asiassa ei ollut ratkaistavana kysy-

mystä alueen hallinnasta.

Ajan kuluminen ja sille annetta-

vamerkitys velvoitetyyppisissä asi-

oissa on ollut harvakseltaan esillä

KHO:n oikeuskäytännössä. Vuoden

1958 rakennuslaki tunsi käsitteen

vähäinen virhe

. Rakennuslain 144

§:nmukaanmilloin virhe oli vähäi-

nen, voitiin erityisestä syystä olla

ryhtymättä hallintopakkomenet-

telyyn. Mutta muutoin oli säännös

kirjoitettu ehdottomaan muotoon:

niskoittelija oli pakotettava täyttä-

mään velvollisuutensa.

Maankäyttö- ja rakennuslain

182 § antaa yleisesti viranomaisel-

le harkintavaltaa siltä osin, milloin

uhkasakkoa ja teettämisuhkaa käy-

tetään (

… viranomainen… voi vel-