Rakennettu Ympäristö 2/16
67
KHO:n päätöksiä
valituksesta asemakaavan siltä osin
kuin se koskee voimassa olevan
asemakaavan suojelumerkinnällä
osoitettua Englannin makasiinin
aluetta. Kantakaupungin yleiskaa-
van lähtökohtana on Länsisatamaa
koskevan sk/3-merkinnän perus-
teella katsottava olevan makasiinin
ja kyseisten rakennelmien säilyttä-
minen, vaikkakin niistä ainoastaan
osa aallonmurtajaa on yleiskaavalla
erikseen suojeltu. Hallinto-oikeu-
den mukaan asemakaavaratkaisu,
joka mahdollistaa niiden purkami-
sen, vaikkakin kaavassa onmuutoin
suojeltumuun ohella Länsisataman
arvokkaana pidetty Voimakasiini,
ei lähtökohtaisesti täytä maankäyt-
tö- ja rakennuslain 54 §:ssä asema-
kaavan laatimiselle asetettua vaati-
musta rakennetun ympäristön säi-
lyttämisestä, ei ota riittävällä tavalla
huomioon yleiskaavan Länsisata-
maan kohdistuvia suojelumääräyk-
siä eikä valtakunnallisten alueiden-
käyttötavoitteiden kulttuuriperintöä
koskevaa erityistavoitetta.
Hangon kaupunginvaltuusto
valitti hallinto-oikeuden kaavan
osittaisesta kumoamisesta. Korkein
hallinto-oikeus katsoi oikeudellisen
kysymyksen liittyvän siihen, onko
Hangon Länsisataman asemakaa-
van hyväksymistä ja asemakaavan
muutosta koskeva päätös lainvas-
tainen siltä osin kuin asemakaavas-
sa ei enää ole Englanninmakasiinia
koskevaa suojelumerkintää.
Tapauksessa ei kyseenalaistettu
Englannin makasiinin rakennet-
tuun ympäristöön liittyviä arvoja.
KHO totesi erikseen, että Englan-
nin makasiinilla on selvityksistä
ilmenevällä tavalla kiistatta maan-
käyttö- ja rakennuslain 54 §:n 2
momentissa tarkoitettuja rakennet-
tuun ympäristöön liittyviä arvoja.
Arvot liittyvät erityisesti varhaiseen
paikalla valetun betonin käyttöön ja
rakennuksen merkitykseen osana
maisemakuvaa sekä lisäksi sataman
toiminnan historiaan. Makasiini
edustaa saadun selvityksenmukaan
pelkistettyä klassista arkkitehtuuria.
Makasiinin korjauskelpoisuudesta
KHO yhtyi selvityksessä esitettyyn
näkemykseen, jonka mukaan ma-
kasiini on huonossa kunnossa, mut-
ta lähtökohtaisesti korjattavissa.
Kaavahierarkiasta tässä tapauk-
sessa on tärkeää huomata, että alu-
eella oli voimassa maakuntakaavan
lisäksi oikeusvaikutuksen yleiskaa-
va. Ja uusi yleiskaava tuli voimaan
vasta asemakaavan hyväksymisen
jälkeen, vaiheessa, jolloin oikaisuke-
hotusmenettely oli vireillä kaavasta.
Vasta asemakaavan hyväksymisen
jälkeen voimaan tullutta yleiskaa-
vaa ei voida pitää oikeudellisesti
velvoittavana, yleiskaavan oikeus-
vaikutusten tarkoittamana ohjeena
asemakaavoitukselle. Sen sijaan
yleiskaavan sisältö on voitu ottaa
tosiasiaselvityksenä huomioon.
KHO totesi, että RKY-kuvauk-
sessa alueen rakennushistorialli-
set arvot liittyvät paitsi yksittäisiin
rakennuksiin myös laajemmin ra-
kennushistoriallisten arvojen yh-
teyteen alueella yhä jatkuvaan sa-
tamatoimintaan. Rakennuksella ei
ole käyttöä satamatoiminnassa, ei-
kä sen liittymää satamatoimintaan
voida siten varmistaa jatkossa, vaik-
ka rakennus säilytettäisiin. Ratkai-
su, joka edellyttää makasiinin säi-
lyttämistä, saattaa asiassa saadun
selvityksen mukaan vaarantaa sa-
tamatoiminnan jatkumisen talou-
dellisesti kannattavana alueella.
Valtakunnallisten alueidenkäyt-
tötavoitteiden kohdan 4.5 toimivia
yhteysverkostoja ja energiahuoltoa
koskevissa erityistavoitteissa on
lausuttu valtakunnallisesti merkit-
tävien satamien kehittämismah-
dollisuuksien turvaamisesta. Kysei-
nen tavoite koskee myös Hangon
Länsisatamaa. Sataman kehittä-
minen taloudellisesti kannattavana
edellyttää laitureiden käytön tehos-
tamista ja satama-alueen laajenta-
mista. KHO arvioi ratkaisussaan
kokonaisuutena
Englannin maka-
siiniin liittyviä suojeluarvoja ja sa-
taman kehittämiseen liittyviä näkö-
kohtia ja katsoi, että suojeluarvoja
ei ole pidettävä niin merkittävinä,
että niitä olisi muut näkökohdat
sivuuttaen ollut kaavaratkaisussa
ehdottomasti painotettava enem-
män kuin sataman kehittämiseen
liittyviä näkökohtia. KHO teki sa-
tama-alueellamyös katselmuksen.
Katselmuksessa saatujen ja asiakir-
joissa olevan selvityksen perusteel-
la KHO katsoi, että Länsisataman
kehittäminen Englannin makasii-
nin suojelun turvaavalla tavalla ei
mahdollistaisi sen varmistamista,
ettämakasiinin suojelu ei vaaranna
sataman kehittämistä. KHO kumo-
si hallinto-oikeuden päätöksen ja
Hangon kaupungin asemakaavan
hyväksymistä koskeva päätös jäi
kokonaisuudessaan voimaan.
Vaikka Englannin makasiinin
suojelemista puoltavat rakennetun
ympäristön suojeluun liittyvät näkö-
kohdat ovat sinänsä painavia, kyse
on kuitenkin tavoitteiden yhteenso-
vittamista. Tapauksen argumenteis-
sa jää pohtimaan kaavan tarkoituk-
sen merkitystä, joka tässä tapauk-
sessa oli selkeästi ilmaistu. Kaavan
tarkoituksena oli satamatoimintojen
kehittäminen. Riittävien selvitysten
arvioiminen meni tässä tapaukses-
sa vielä vanhan 9 §:n perusteella,
mutta muuten sanamuodon perus-
teella voisi olettaa, että vastaavassa
tilanteessa kaavan tehtävä ja tarkoi-
tus nousivat keskeisemmin esille
oikeudellisessa arvioinnissa. KHO
teki päätöksessään intressivertailua
kahden valtakunnallisten alueiden-
käyttötavoitteissa mainitun erityis-
tavoitteen kautta. VAT:ien vertailus-
ta ja ratkaisun lopputuloksesta lie-
nee helppo olla samaamieltä, mutta
asemakaavan sisältövaatimusten
näkökulmasta kiinnittyy huomio
siihen, että kaavan lainmukaisuu-
den arviointi tapahtui viime kädes-
sä VAT:eiden välisessä punninnassa.
Asemakaavan sisältövaatimukset 54
§:ssä sisältää ne asiat ja arvot, jotka
suunnittelussa on otettava huomi-
oon, mitä pitää vaalia ja mille luoda
edellytykset. Rakennetun ympäris-
tön vaalimisvelvollisuus ja hävittä-
miskielto löytyy säädöksestä, mutta
elinkeinoelämän toimintaedellytyk-
set eivät. Ne on ilmaistu yleiskaavan
sisältövaatimuksissa ja tässä tapauk-
sessa oikeudellisesti sitovaa yleis-
kaava ei ollut, jolloin tapauksessa
jouduttiin asemakaavan sisältövaa-
timuspykälän rakenteesta johtuen
vertailemaan valtioneuvoston pää-
töksessä ilmaistuja tavoitteita.
Susanna Wähä