RY Rakennettu Ympäristö 2/18
7
Kuva: Mikko Härö
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet
Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet ovat uudis-
tuneet. Aiemmat päätökset ovat muodostaneet tiu-
kan ja kattavan paketin. Uudet, 1. huhtikuuta 2018
voimaan tulleet tavoitteet valmisteltiin tiukassa po-
liittisessa ohjauksessa. Prosessin alussa tavoitteita
haluttiin selkeyttää ja konkretisoida, mikä ei kuiten-
kaan toteutunut.
Poliitikkojen intressinä näyttää olleen tavoittei-
den sisältöön sinänsä liittymätön halu olla puuttu-
matta kunnalliseen itsehallintoon. Tässä itsehallin-
non luonne on kyllä ymmärretty väärin. Kunnilla on
kaavoitusvallan haltijoina ollut ja on entistä enem-
män vapaus ratkoa itse miten ne tavoitteita toteut-
tavat. Ajatus siitä, ettei maankäytössä olisi kuntiakin
ohjaavaa valtakunnallista, vastuullista kokonaisnä-
kemystä, on melkeinpä pelottava.
Tavoitteet ovat supistuneet tuntuvasti, hyvä niin.
Aiemmin mentiin yksityiskohtiin ja tavoitteet olivat
sisäisesti ristiriitaisia. Aiemmasta jaosta yleis- ja
erityistavoitteisiin on luovuttu. Jälkimmäiset olivat
kaikkia kaavatasoja sitoneita ja koskivat myös kes-
keistä kulttuuriperintöä. Nyt päätöksen ohjaus- ja
oikeusvaikutukset ovat auki ja muodostunevat tuo-
mioistuimissa MRL:n sisältötavoitteiden pohjalta.
Museovirasto seurasi valmistelua varsin etääl-
tä. Oma huoleni oli, jäisivätkö kulttuuriympäris-
tötavoitteet kokonaan pois. Näin ei onneksi käy-
nyt. Päätös edellyttää aiempaan tapaan että valta-
kunnallisesti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen ja
luonnonperinnön arvot, kohteiden alueellinen mo-
nimuotoisuus ja ajallinen kerroksisuus turvataan.
Itse tavoite on kulttuuriympäristön osalta kirjat-
tu sinänsä niukasti: Huolehditaan valtakunnallises-
ti arvokkaiden kulttuuriympäristöjen ja luonnonpe-
rinnön arvojen turvaamisesta.
Päätöksen mukaan suomalaisen kulttuuriympä-
ristön kokonaisuus perustuu viranomaisten laati-
miin valtakunnallisiin inventointeihin, jotka koske-
vat valtakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita,
valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuu-
riympäristöjä (RKY) ja valtakunnallisesti merkittä-
viä arkeologisia kohteita. On kiusallista, että ympä-
ristöhallinnossa pitkään valmisteltu maisema-alu-
eiden päivitysinventointi on jo pitkään ollut juut-
tuneena ympäristöministeriöön. Syy on poliittinen
– inventoinnin tullessa julkisuuteen sitä vastaan
kampanjoitiin jopa sosialisoinnin peikolla.
Valtion puuttumisen ja ohjauksen johdonmukainen vähen-
täminen korostaa kansalaisten ja yhdistysten, niin kolman-
nen kuin ns. neljännenkin sektorin merkitystä. Niitä tar-
vitaan myös suojelussa kuntien usein suppeiden piirien pää-
töksenteon vastapainoksi. Kuvassa kirjauksia Suomen kan-
sallismuseoon kootuista kirjauksista kun ihmisiltä kysyttiin,
mitä he pitävät kansallisaarteina.
Wileniuksen telakka Porvoossa on yksi harvoista säilyneistä
perinteisistä veneveistämöistä ja telakoista, puuveneen-
omistajien paratiisi. Porvoon kaupunki tunkee telakkaa ah-
taalle, samaan aikaan nouseva vesi kertoo kuinka ilmas-
tonmuutoskin osaltaan uhanalaistaa rakennusperintöä.
Kuva: Mikko Härö




