

6
RY Rakennettu Ympäristö 2/18
Rakennussuojelusta nyt –
poimintoja Museoviraston
näkökulmasta
Nykyaikainen rakennussuojelu on meillä nuorta. Sen kehitys sotien jälkeen
liittyi laajempaan eurooppalaiseen kehykseen. Suomessa oli idulla uusia lin-
jauksiaaiemminkin, kutenasemakaavalaki 1931,mutta sota ja jälleenrakennus
katkaisivat kehityksen. Rakennussuojelulaki 1964 oli sekin alaltaan rajallinen.
E
linympäristön raju muutos etenkin kaupun-
geissa oli shokkihoitoa rakennetulle ympä-
ristölle. Muutospaineita aiheuttivat liiken-
ne, asuinolojen kohentaminen, maaltapako
sekä kaupunkikeskustojen uudistaminen. Samat il-
miöt näkyvät ajassamme myös tänään.
Taustalla kestävyyden tavoitteet
Rakennussuojelusta tuli 1970–1980-lukujen lapsi.
Lähtökohdaksi muodostui Rakennussuojelukomite-
an mietintö 1974, jonka ajatukset kantoivat niin ra-
kennussuojelu-uudistukseen 1985 kuin maankäyt-
tö- ja rakennuslakiin vuosituhannen vaihteessa. Ko-
mitea määritteli rakennussuojelun kohteet, toimin-
ta-alueen ja aseman yhteiskunnassa. Kaupunki- ja
yhdyskuntasuunnittelun merkitys kasvoi. Alan hal-
linto, ympäristöhallinto ja museolaitos, luotiin nekin
1970–90-luvuilla.
Komitea toi kestävyyden tavoitteen suojelupoli-
tiikkaan. Rakennettu ympäristö nähtiin kansallisva-
rallisuutena. Komitea korosti rakennusten jatkuvaa
kunnossapitoa sekä voimavarojen suuntaamista
olemassa olevaan rakennettuun ympäristöön. Nä-
kemykset ovat yhä ajankohtaisia, kestävyyteen liit-
tyen tärkeämpiä kuin koskaan aiemmin.
Kuluva vuosituhat on ollut osin edellä todetun
tulosten haastamista. Rakennusperintölakia uudis-
tettiin kyllä myönteisesti. Valtionhallinnon raken-
teita on uusittu ja uusitaan, valtion ohjausta ja puut-
tumista on vähennetty. En pidä muutosta huonona,
sujuvoittaminen ja mm. uusien käyttöjen helpotta-
minen ovat paikallaan. Kehitys ei myöskään saa joh-
taa rakentamisen ohjauksen ja maankäytön sisältö-
jen liialliseen ohentamiseen, saati kansalaisten vai-
kutusmahdollisuuksien kaventamiseen entisestään.
Maankäyttö- ja rakennuslain vireillä oleva uudista-
minen on keskeinen asia myös rakennussuojelun
tulevaisuudelle.
MIKKO HÄRÖ
Eduskuntatalo on harvoja valtion rakennuksia, joista ei tiu-
kassakaan paikassa luovuttaisi. Sen äskettäin valmistunut
korjaus ja uudistaminen, hienoine konservointioperaatioi-
neenkin, ei ollut aivan halpa rakennushanke, mutta kohde oli
vaivan ja panostensa arvoinen. Suojelu ei olennaisesti nos-
tanut kustannuksia, uudet tilat ja tekniset uudistukset veivät
rahasta suuren osan.
Kuva: Mikko Härö