Table of Contents Table of Contents
Previous Page  41 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 76 Next Page
Page Background

RY Rakennettu Ympäristö 1/18

41

na oli tuottaa myös käytännöllisiä toimintamalleja.

Hankehakemusta arvioinut ryhmä pyysi konkreet-

tista kuvausta siihen, miten rakennustyöntekijöiden

peruskoulutusta ja osaamista kehitetään.

AVATER-hankkeen aikataulu oli melko tiukka

ja resurssit rajalliset, joten kehitystyön tavoitteeksi

otettiin koulutuksen alustava valmistelu, jonka jat-

kamista pidettiin tärkeänä vielä hankkeen päätty-

essäkin. Luonnollisena ja tarpeellisena jatkumona

oli pilottikoulutusten järjestäminen, joiden toteut-

tamista rahoitti ympäristöministeriö. Rajallisten re-

surssien vuoksi työryhmän jäsenet osallistuivat ko-

kouksiin omalla työajallaan ilman kokouspalkkioita,

joten myös heidän edustamansa yritykset ovat käy-

tännössä osallistuneet hankkeen rahoittamiseen.

Hyviä kokemuksia pilottikoulutuksista

Hankkeen positiivinen vire jatkui joulukuussa 2017

pidetyissä pilottikoulutuksissa, joihin osallistuneet

pitivät koulutusta tarpeellisena ja tärkeänä. Osallistu-

jia pyydettiin täyttämään palautekyselylomake ja ar-

vioimaan siinä esitettyjä väittämiä asteikolla yhdestä

viiteen niin, että arvosana 1 kuvasi negatiivista koke-

musta ja 5 tarkoitti positiivista palautetta. Palauteky-

sely oli jaettu koulutuksen eri osioiden mukaisesti ja

koulutusosion tärkeyttä pyydettiin arvioimaan osi-

oista 1) johdanto ja esimerkkejä, 2) rakennusfysiikan

perusteet, 3) työmaan kosteudenhallinta ja 5) esi-

merkkejä todellisista kohteista. Eri osioiden yhdistet-

ty keskiarvo kaikkien vastanneiden (n=26) kesken oli

4,68. Palautekyselyn tuloksia esitellään tarkemmin

Sisäilmastoseminaarissa 15.3.2018.

Pilottikoulutukset järjestettiin joulukuussa 2017

kahdelle erilliselle ryhmälle. Molemmat ryhmät ko-

kivat tärkeimmäksi osion 3:

Työmaan kosteuden-

hallinta ja rakenteiden vaurioituminen

. Muita osi-

oita koskeneissa vastauksissa ryhmien välillä esiin-

tyi vaihtelua, mikä vaikuttaisi olevan yhteydessä

siihen, paljonko kuhunkin osioon käytettiin aikaa.

Koulutusmateriaali antaa kouluttajalle mahdolli-

suuden painottaa eri osa-alueita osallistujien taus-

toihin sopivaksi. Kouluttajan tulee tuntea koulutus-

materiaali hyvin ja siksi heille järjestetään erilliset

koulutustilaisuudet.

Tyypillinen osallistuja kummassakin pilotti-

koulutusryhmässä oli työnjohtotehtävissä toimi-

nut henkilö ja keskimäärin ryhmien ennakkotiedot

aiheesta olivat paremmat kuin kokemattoman ra-

Huono puhtaudenhallinta kulkee välillä käsikkäin huonon kosteudenhallinnan kanssa. Molemmilla voi olla vaikutusta

rakennuksen sisäilmaan.

Eri aihealueiden koettu tärkeys. Vaaka-akselilla koulutuksen

ja palautekyselyn pääryhmät: 1) johdanto, 2) rakennusfysiikan

perusteet, 3) työmaan kosteudenhallinta ja 5) käytännön

esimerkkejä. n=26

Kuva: KHK-työryhmä

Kuva: KHK-työryhmä