

RY Rakennettu Ympäristö 1/18
41
na oli tuottaa myös käytännöllisiä toimintamalleja.
Hankehakemusta arvioinut ryhmä pyysi konkreet-
tista kuvausta siihen, miten rakennustyöntekijöiden
peruskoulutusta ja osaamista kehitetään.
AVATER-hankkeen aikataulu oli melko tiukka
ja resurssit rajalliset, joten kehitystyön tavoitteeksi
otettiin koulutuksen alustava valmistelu, jonka jat-
kamista pidettiin tärkeänä vielä hankkeen päätty-
essäkin. Luonnollisena ja tarpeellisena jatkumona
oli pilottikoulutusten järjestäminen, joiden toteut-
tamista rahoitti ympäristöministeriö. Rajallisten re-
surssien vuoksi työryhmän jäsenet osallistuivat ko-
kouksiin omalla työajallaan ilman kokouspalkkioita,
joten myös heidän edustamansa yritykset ovat käy-
tännössä osallistuneet hankkeen rahoittamiseen.
Hyviä kokemuksia pilottikoulutuksista
Hankkeen positiivinen vire jatkui joulukuussa 2017
pidetyissä pilottikoulutuksissa, joihin osallistuneet
pitivät koulutusta tarpeellisena ja tärkeänä. Osallistu-
jia pyydettiin täyttämään palautekyselylomake ja ar-
vioimaan siinä esitettyjä väittämiä asteikolla yhdestä
viiteen niin, että arvosana 1 kuvasi negatiivista koke-
musta ja 5 tarkoitti positiivista palautetta. Palauteky-
sely oli jaettu koulutuksen eri osioiden mukaisesti ja
koulutusosion tärkeyttä pyydettiin arvioimaan osi-
oista 1) johdanto ja esimerkkejä, 2) rakennusfysiikan
perusteet, 3) työmaan kosteudenhallinta ja 5) esi-
merkkejä todellisista kohteista. Eri osioiden yhdistet-
ty keskiarvo kaikkien vastanneiden (n=26) kesken oli
4,68. Palautekyselyn tuloksia esitellään tarkemmin
Sisäilmastoseminaarissa 15.3.2018.
Pilottikoulutukset järjestettiin joulukuussa 2017
kahdelle erilliselle ryhmälle. Molemmat ryhmät ko-
kivat tärkeimmäksi osion 3:
Työmaan kosteuden-
hallinta ja rakenteiden vaurioituminen
. Muita osi-
oita koskeneissa vastauksissa ryhmien välillä esiin-
tyi vaihtelua, mikä vaikuttaisi olevan yhteydessä
siihen, paljonko kuhunkin osioon käytettiin aikaa.
Koulutusmateriaali antaa kouluttajalle mahdolli-
suuden painottaa eri osa-alueita osallistujien taus-
toihin sopivaksi. Kouluttajan tulee tuntea koulutus-
materiaali hyvin ja siksi heille järjestetään erilliset
koulutustilaisuudet.
Tyypillinen osallistuja kummassakin pilotti-
koulutusryhmässä oli työnjohtotehtävissä toimi-
nut henkilö ja keskimäärin ryhmien ennakkotiedot
aiheesta olivat paremmat kuin kokemattoman ra-
Huono puhtaudenhallinta kulkee välillä käsikkäin huonon kosteudenhallinnan kanssa. Molemmilla voi olla vaikutusta
rakennuksen sisäilmaan.
Eri aihealueiden koettu tärkeys. Vaaka-akselilla koulutuksen
ja palautekyselyn pääryhmät: 1) johdanto, 2) rakennusfysiikan
perusteet, 3) työmaan kosteudenhallinta ja 5) käytännön
esimerkkejä. n=26
Kuva: KHK-työryhmä
Kuva: KHK-työryhmä