

46
RY Rakennettu Ympäristö 1/18
oon, että rakennus soveltuu paikalle ja sijoitetaan
niin, ettei sillä tarpeettomasti aiheuteta haittaa lä-
hellä sijaitseville tonteille tai vaikeuteta niiden sopi-
vaa rakentamista. Ensisijainen oikeusohje edellytti,
että rakennus sopeutuu asemakaavaan ja muihin
rakennusten rakentamista ja sisustamista koskeviin
määräyksiin.
Myöhempi sääntely ei ole enää puhunut kaune-
uden kohtuullisuudesta. Vuoden 1958 rakennus-
lainsäädäntö käytti rakennusasetuksessa (1959) il-
maisuja ”rakennus soveltuu paikalle” ja ”rakennus
on muodoltaan sopusuhtainen ja ympäristöön so-
peutuva”. Maankäyttö- ja rakennuslaki siirtyi jälleen
puhumaan kauneudesta. Lain 117 §:n 1 momentin
mukaan ”rakennuksen tulee soveltua rakennettuun
ympäristöön ja maisemaan sekä täyttää kauneuden
ja sopusuhtaisuuden vaatimukset”.
Harkinnasta
Maankäyttö- ja rakennuslain säätämiseen johtanees-
sa hallituksen esityksessä (HE 101/1998 vp) 117 §:n
1 momentin vaatimusta avataan ja konkretisoidaan.
Soveltumisella rakennettuun ympäristöön ja maise-
maan ei tarkoiteta rajata rakennussuunnittelua ym-
päröivän tyylisuunnan tai siihen mukautumisen ta-
voitteeseen. Ulkoasultaan yhtenäisen rakennusta-
van, materiaalin ja massoittelun rinnalla muutkin
rakennuksen suhdetta ympäröiviin rakennuksiin
koskevat arvosteluperusteet täyttäisivät hallituk-
sen esityksen mukaan soveltuvuuden vaatimukset.
”Niinpä vaihtelevuus ja jännitteisyyskin muihin ra-
kennuksiin nähden voisivat täyttää säännöksen tar-
koituksen. Rakennuksen soveltuvuus maisemaan
edellyttää maastomuotojen, puuston, maiseman
avonaisuuden ja sen muiden ominaisuuksien huo-
lellista arvioimista. Maisemaan soveltuminenkaan ei
tarkoittaisi, että rakennus ei saisi herättää ympäris-
tössään huomiota. Sen vaikutuksen maisemassa tu-
lisi kuitenkin olla luonteva.”
Kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimus ko-
rostaa rakennustaiteellista ulottuvuutta. Arvoste-
luperusteet ja vaatimukset ovat hallituksen esityk-
sen mukaan ”luonnollisesti kulttuurisidonnaisia ja
myös ajan myötä eri tavoin painottuvia”. Sopusuh-
taisuuden vaatimus koskee ”rakentamisen koko-
naisvaltaista hahmotusta ja sen kokemista esteetti-
sesti miellyttäväksi”.
MRL 117 §:n edellytysten täyttyminen arvioi-
daan oikeusharkinnan kautta (MRL 135, 136 ja 138
§). Kysymys on joustavasta normista, jonka arvioin-
ti ei aina ole yksinkertaista. Arviointi sisältää väistä-
mättä arvostuksenvaraisia elementtejä. On kuiten-
kin tärkeää huomata, ettei mikä tahansa rakennus
missä tahansa ympäristössä luvan edellytyksiä täy-
tä.
Kaupunki- ja ympäristökuva ovat myös suures-
sa määrin maankäytöllisiä kysymyksiä. Jos yksityis-
kohtaista kaavaa ei ole, jää soveltuvuuden ja kaune-
uden harkinnalle enemmän sijaa. Suunnittelutar-
veharkinnan osalta on normaalien rakennusluvan
edellytysten lisäksi edellytyksenä sopivuus maise-
malliselta kannalta (MRL 137 §). Myös suunnittelu-
tarveratkaisu tapahtuu oikeusharkintaisesti. Raken-
tamisen ohjauksen tavoitteena on kaiken kaikkiaan
edistää myös esteettisesti tasapainoisen elinympä-
ristön aikaansaamista (MRL 12 §:n 1 kohta).
Kuinka paljon rakennuslupaharkinnalle jää si-
jaa, jos asemakaava yksityiskohtia myöten on mää-
ritellyt kaupunkikuvaan vaikuttavat reunaehdot?
Keskustelua on aika ajoin käyty siitä, onko lupavi-
ranomaisella edes teoreettisia mahdollisuuksia hy-
lätä lähtökohtaisesti asemakaavamääräykset täyttä-
vää hanketta ympäristöön soveltuvuutta ja raken-
nuksen kauneutta koskevilla perusteilla.
Aikoinaan
Hannu Tapani Klami
kyseenalais-
ti 1980-luvulla käsityksen, jonka mukaan pelkkä
kaavanmukaisuus riittäisi rakennuslupaharkinnas-
sa. Klami toteaa muun muassa: ”Tietyissä tilanteis-
sa saattaa esiintyä tapauksia, joissa rakennuslauta-
kunta joutuu toteamaan, että vahvistettua kaavaa
ei voi toteuttaa loukkaamatta muita rakennusluvan
myöntämisen perusedellytyksiä”. Ja: ”Tämä (raken-
nuslupa) on viimeinen kontrollivaihe, jossa yhteis-
kunta pääsee vaikuttamaan ympäristöönsä”.
8
Klami
peräänkuulutti lupaviranomaisilta eräänlaista sivii-
lirohkeutta, jotta maa jatkossa välttyisi ”hengettö-
myyden tuotteilta”.
Tällä vuosituhannella keskustelua on käyty kaa-
vojen yksityiskohtaisuudesta. Tarkoilla asemakaa-
voilla on haluttu turvata kaupunki- ja ympäristö-
kuvallinen vähimmäistaso. Vastapainoksi on koet-
tu niiden suunnittelua jäykistävä vaikutus. Raken-
tamistapaohjeet täydentävät usein yksityiskohtaista
kaavoitusta. Rakentamistapaohjeen laatimisesta ei
lakiin sisälly säännöstä. Sen sijaan ympäristöminis-
teriön asemakaavamerkintöjä ja -määräyksiä koske-
va opasjulkaisu toteaa, ettei rakentamistapaohjeilla
ole välittömiä oikeudellisia vaikutuksia (Maankäyt-
tö- ja rakennuslaki -julkaisusarja Opas 12). Raken-
tamistapaohjeet kuvaavat ohjeen laatineen viran-
omaisen käsitystä siitä, minkälaisia vaatimuksia
rakentamista koskevat säännökset ja määräykset
rakentamiselle asettavat. Ohjeilla voidaan selkeäs-
ti ja havainnollisesti tuoda esille sellaisia kaavan ja
sen toteuttamisen keskeisiä periaatteita, joita kaa-
vateknisistä syistä on vaikea esittää itse kaavassa.
Ympäristöministeriön em. oppaassa todetaan, että
rakentamistapaohjeet voidaan liittää tontin luovu-
tussopimukseen. Kysymys on silloin ohjeiden yksi-
tyisoikeudellisesta sitovuudesta. Rakennuslupavi-
ranomainen ei ole ohjeisiin sidottu, vaan lupaviran-
omaisen harkinta perustuu maankäyttö- ja raken-
nuslainsäädännöstä ilmeneviin luvanmyöntämisen
edellytyksiin.