

48
RY Rakennettu Ympäristö 1/18
on joutunut ottamaan kantaa lähinnä julkisivutoi-
menpiteiden kaupunkikuvalliseen tai kaavalliseen
sallittavuuteen. Niistä mainittakoon RY-lehdessä-
kin selostetut vuosikirjapäätökset
KHO:2001:17
,
KHO:2011:83
ja
KHO:2012:30
.
12
Tapauksessa
KHO:2015:144
oli kysymys asemakaavan suojelu-
määräykseen haetusta poikkeamisesta kattoikkunoil-
le.
13
Tapaus
KHO:2016:132
koski poikkeamispäätös-
tä asemakaavan suojelumääräyksestä asuinkerrosta-
lon korottamiseksi kahdella uudella asuinkerroksel-
la.
14
Julkaisemattomia tapauksia on enemmän.
15
Miten kauneutta voi arvioida?
Rakentamiselle MRL 117 §:ssä asetettu vaatimus ym-
päristöön ja maisemaan soveltuvuudesta sekä kau-
neudesta ja sopusuhtaisuudesta ei olemielipidekysy-
mys. Vaatimus on juridisesti samassa asemassa kuin
MRL 117 a – g §:n olennaiset tekniset vaatimukset. Se
että olennaisista teknisistä vaatimuksista on annettu
tarkempia säännöksiä valtioneuvoston tai ympäris-
töministeriön asetuksina, ei tilannetta muuksi muu-
ta. Myösmonet teknisiä vaatimuksia koskevat määrä-
ykset ovat joustavia ja tulkinnanvaraisia.
Rakennussäännön myötä kaupunkikunnissa
1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla kehittymään
lähtenyt katselmusmiehistö on ollut keino tukea
päätöksentekoa, kun arvioitavana on ollut rakenta-
misen teknisten ja kaupunkikuvallisten edellytys-
ten täyttyminen. Rakennusvalvontaviranomaista
koskeva MRA 4 § kannustaa osallistamaan kunnan
muita viranomaisia rakennussuunnitelmien kau-
punkikuvalliseen ja tekniseen tarkastukseen säätä-
mällä siitä johtosäännöllä (nykyään hallintosään-
nöllä). Kaupunkikuvatoimikuntia ja vastaavia on-
kin 2000-luvulla perustettu lukuisiin kaupunkeihin.
Usein pontimena niiden perustamiseen on ollut
kaupungin oma arkkitehtuuripoliittinen ohjelma.
Näin kävi muun muassa Tampereella, jossa vuon-
na 2010 aloitti kaupunkikuvatoimikunta viidentois-
ta vuoden tauon jälkeen.
16
Erinimisten toimielinten
kokoonpano vaihtelee. Useimmissa on mukana ul-
kopuolisia määräajaksi valittavia asiantuntijajäse-
niä ja myös poliitikkoja.
Kaupunkikuvalliset ja rakennusteknilliset toi-
mikunnat ja työryhmät toimivat lausunnonantaji-
na, eivät päättäjinä. Niissä käsitellään merkittäviä ja
periaatteellisesti tärkeitä hankkeita, toisinaan myös
kaavaehdotuksia. Toimintatavat vaihtelevat eri kun-
tien välillä. Vuosien varrella monet kaupunkikuva-
toimikunnat ovat myös olleet kritiikin kohteina. Toi-
minnan on väitetty hidastavan prosesseja ja olevan
jopa mielivaltaista. Lainsäädäntö asettaa oikeudel-
liset edellytykset seikoille, joita toimikunnissa käsi-
tellään. Tarkastelu kollegiona on pikemminkin omi-
aan johtamaan tasavertaisempaan kohteluun kuin
puhtaasti yhden viranhaltijan toimesta tapahtuva
päätöksenteko, tai esittely ilman edeltävää lausun-
toa suoraan luottamuselimelle.
Rakennetun ympäristön taso on kirjavaa. Ei ehkä
voi väittää, että pelkästään normittamalla voidaan
taata myös esteettisesti korkealaatuinen ympäristö.
Mutta samoin kuin turvallisuudelle ja terveellisyy-
delle asetetaan yhteiskunnan toimesta vähimmäis-
vaatimuksia, on yhtä perusteltua vaatia visuaalista
kelvollisuutta. Arviointiin löytyy objektiivisia kritee-
reitä. Voidaan tietoisesti esimerkiksi suosia yhtenäi-
syyttä tai vaihtelevuutta, värikkyyttä tai tasasävyttei-
syyttä, yksinkertaista muotokieltä tai monimuotoi-
suutta jne. Samoin kuin turvallisuus ja terveellisyys
voidaan saavuttaa eri tavoin, niin yhtä lailla hyvä
arkkitehtuuri ilmentyy eri aikakausina eri muodoin.
Maankäyttö- ja rakennuslain käynnissä olevan
kokonaisuudistuksen yhteydessä tulee harkittavak-
si, miten rakentamisen arkkitehtoninen vaatimus-
taso määritellään. Nykylain vaatimus samanaikai-
sesta kauneudesta ja sopusuhtaisuudesta voitaisiin
purkaa osiin. Rakennus voi olla sopusuhtainenmut-
ta ei välttämättä kaunis, sekä päinvastoin. Rakennus
voi olla arkkitehtuuriltaan korkeatasoinen olematta
sen enempää kaunis kuin sopusuhtainen. Mielestä-
ni riittävää olisi, että aina vähintään yksi näistä kri-
teereistä – kauneus, sopusuhtaisuus tai arkkitehto-
ninen korkeatasoisuus – täyttyisi. Tämäntapainen
määrittely saattaisi innostaa luomaan entistä vivah-
teikkaampaa arkkitehtuuria. Yhteiskuntamme on
sen arvoista.
■
Lauri Jääskeläinen
Viitteet:
1
Marja Heikkilä-Kauppinen: Saanko luvan? s. 24. Porvoo 2012.
2
Heikkilä-Kauppinen, s. 26-28.
3
Heikkilä-Kauppinen, s. 193.
4
Lauri Jääskeläinen: Voiko kaupunkikuvaa reguloida? RY 3/2004
s. 50–55 ja Vilhelm Helander: Kaupunkikuvaneuvottelukunta
Helsingissä – historiallista perspektiiviä ja kokemuksia. RY 2/2016
s. 6–10.
5
Leena Rossi: AU 5/2016 s. 3 ja 10/2017 s. 14.
6
Kaupunkikuvatyöryhmä asetettiin kansliapäällikön päätöksellä
15.11.2017. Ryhmään kutsutaan myös kaksi kaupungin ulkopuolista
asiantuntijaa.
7
Ari Ekroos: Kauneus ja rumuus ympäristöoikeudessa s. 258–260.
Vammala 1995.
8
Hannu Tapani Klami: Rakennuslupa, kaava ja yleiset oikeus-
periaatteet. Rakennusvalvontauutiset 4/85 s. 14–23.
9
RakL 34 §:n mukaan asemakaavan piti tyydyttää mm. kauneuden
vaatimukset.
10
Tapaus on selostettu RY-lehden numerossa 4/2013 s. 62–64.
11
Tapaus on selostettu RY-lehden numerossa 3/2004 s. 82–83.
12
RY 3/2001 s. 72–76; RY 4/2011 s. 75–77; RY 3/12 s. 75.
13
RY 5/15 s. 53–56.
14
RY 4/16 s. 64–65 ja RY 1/17 s. 71–73.
15
Hallberg – Haapanala – Koljonen – Ranta – Reinikainen:
Maankäyttö- ja rakennuslaki, s. 740–744. Helsinki 2015.
16
Staffan Lodenius: Kaupunkikuva – iloinen ja yhteinen asia. RY 3/14
s. 10–13.