

RY Rakennettu Ympäristö 1/18
53
saavutettavuus kaikilla liikennemuodoilla kaupan
edellytysten varmistamiseksi korostui. Organisointi
vaihteli, mutta tyypillisesti haettiin syvällistä yhteis-
työtä kauppiaiden, kiinteistönomistajien, keskusta-
asukkaiden sekä kunnallisen toiminnan, kuten kaa-
voituksen kesken public-private -periaatteen mu-
kaisesti. Keskustojen ulkopuolelle nousevat kaupan
suuryksiköt, monesti niin sanotut peltomarketit,
haastoivat vanhoja kaupunkien ytimiä kaupallisesti.
Lähes heti EKK:n perustamisen jälkeen nähtiin
hyväksi nostaa keskustahankkeiden profiilia kilpai-
lulla ja palkitsemalla vuosittain yleensä yksi kau-
punkikeskusta. Vuonna 2003 palkintoja jaettiin kui-
tenkin kaksi; vastaavasti 2001 palkinto jäi jakamat-
ta. Vuonna 2017 jaettiin järjestyksessä 19. palkinto.
2010-luvulla on lisäksi jaettu myös kolme niin sa-
nottua PIKE-palkintoa alle 10 000 asukkaan taaja-
miin.
Varsinaisia EKK-palkintoja on ehditty jakaa hy-
vin monen kokoisille kaupungeille. Hallinnollisen
kunnan asukasluvun ohella keskustan voi ehkä vielä
luontevammin suhteuttaa todellisen taajaman ko-
koon; tässä käytänkin Suomen ympäristökeskuksen
kehittämää ruutujakoon perustuvaa YKR-taajamaa
siten, että lähtökohtana on palkitun kunnan alueel-
la oleva keskustaajama tai sen osa silloin, kun taaja-
ma ulottuu usean kunnan alueelle.
Keskisuuret aktiivisimpia
Tällä tavalla palkituista kaupungeista voi muodos-
taa melko luontevasti kolme taajamien ryhmää: 1)
suuret kaupungit Helsingin 600 000 asukkaasta Lah-
den 100 000 asukkaaseen, 2) keskikokoiset kaupun-
git Kuopion 86 000 asukkaasta Kouvolan noin 50 000
asukkaaseen sekä 3) pienehköt kaupungit Hyvinkään
yli 40 000 asukkaasta Kemin vajaaseen 20 000 asuk-
kaaseen. Usein taajama ulottuu kunnan rajojen ul-
kopuolelle, ja vastaavasti keskuskaupungin keskus-
ta saatetaan kokea koko kaupunkiseudun yhteisenä,
kuten esimerkiksi pääkaupunkiseudulla usein tapah-
tuu.
Keskustahankkeet eivät kuitenkaan ole menneet
siten, että suurimmissa kaupungeissa olisi edetty
nopeimmin, tai että niissä keskeiset ominaisuudet
olisivat laajimmin edustettuina. Keskustojensa uu-
distamisessa monet keskisuuret kaupungit ovat eri
syistä olleet aktiivisimpia, aloittaneet hankkeensa
aiemmin, jamyös onnistuneet prosesseissaan. Niin-
pä esimerkiksi ydinkeskustan yhtenäisen maanalai-
sen pysäköinnin järjestämisessä etunenässä ovat
olleet Vaasa, Kuopio, Kotka ja Mikkeli. Rautatie- ja
bussiliikennettä yhdistävien liikennekeskusten to-
teuttamisessa Kouvola ja Imatra ovat vanhastaan
olleet edelläkävijöitä, myöhemmin Jyväskylä, Mik-
keli ja Lahti ovat kirineet ehkä eniten.
2017 palkitun Helsingin ydintä, Esplanadi Runebergin selän takaa.
Kuva: Aulis Tynkkynen