

54
RY Rakennettu Ympäristö 1/18
Suurilla kaupungeilla, erityisesti Helsingillä, on
tietysti monessa suhteessa erilaiset vaatimukset ja
enemmän asioita sovitettavaksi kuin pienemmillä,
esimerkiksi torikeskeisen rakenteensa säilyttäneel-
lä kaupungilla. Parhaissa tapauksissa on kuitenkin
koosta riippumatta myös suurissa kaupungeissa
löydetty yhteys kaupunkihistoriaan ja viritetty van-
haa tuttua rakennetta uuteen uskoon, nykyajan vaa-
timusten mukaisiksi.
Taajaman koon ohella kaupunkikohtaiseen ti-
lanteeseen vaikuttaa kaupungin asema ympäris-
töönsä eli talousalueeseensa nähden sekä sen ke-
hityssuunta. Suuri osa palkituistakin kaupungeista
on väestöään menettävällä alueella, joidenkin osal-
ta myös ympäröivä välitön taajama supistuu (Kot-
ka, Kouvola, Kajaani, Imatra, Kemi). Tämä tuottaa
eroja varsinkin nopeasti kasvavien taajamien kans-
sa, joita tosin on palkituista toistaiseksi aika vähän.
Myös sillä, millainen on keskustaajaman ja kunnan
alueen välinen suhde, on merkitystä: suurimmissa
taajamissa kehittäminen ei ole yksin keskuskunnan
käsissä ja toisaalta monissa kunnissa on useita pe-
rinteisiäkin keskustoja.
Viisi periaatetta kehittämiseen
Palkintotoimikunnan periaatteena on ollut julkis-
taa vain kulloinenkin voittaja ja tällä tavalla varmis-
taa kilpailun kannustavuus. Voittajan osalta päätöstä
on kuitenkin aina perusteltu muun muassa kohteen
opettavuuden ja esimerkillisyyden, kehittämisen jat-
kuvuuden turvaamisen, monipuolisuuden, virikkei-
syyden, omaleimaisuuden ja laatutason sekä orga-
nisoinnin kautta. Toimikunnan puheenjohtajana on
toiminut 1999–2003 Kuntaliiton yliarkkitehti
Ritva
Laine
ja sen jälkeen johtava konsultti, ekonomi
Mat-
ti Mare
.
Arkkitehti
Erja Väyrynen
tiivisti uusia kaupun-
kialueita koskeneessa väitöskirjassaan (TKK 2010)
viisi käytännön periaatetta kaupunkialueiden ver-
kottunutta kehittämismallia varten. Nämä periaat-
teet soveltuvat myös olevien keskustojen kehittämi-
seen, koska ne ovat nimenomaan yhteistyökohtei-
ta: 1) prosessi on sitoutunut yhteiseen tavoitteeseen
koko verkoston laajuisesti, 2) uudet ideat käsitel-
lään prosessissa järjestelmällisesti ja niitä kehite-
tään hyödyntäen organisaatioiden välistä oppimis-
ta, 3) prosessin yhtenäisyys varmistetaan, 4) ver-
kostoa kannustetaan yhteistyöhön ja 5) verkosto si-
toutuu tavoitteiden toteutuksessa pitkän tähtäimen
laatuun.
Tarkastelen RY Rakennettu Ympäristö -lehden
kolmessa seuraavassa numerossa julkaistavassa jut-
tusarjassa palkittuja kaupunkikeskustoja kommen-
toiden palkintotoimikunnan aikanaan käyttämiä
perusteita. Artikkelit on jäsennetty em. tavalla kes-
kustaa ympäröivien taajamien koon mukaan kol-
meen kokonaisuuteen: 1) suuret kaupungit, 2) kes-
kisuuret sekä 3) pienehköt kaupungit.
■
Tekniikan tohtori, arkkitehti SAFA
Aulis Tynkkynen
. Elävät kaupunkikeskustat ry:n
palkintoraadin jäsen.
Viitteet:
1
Heikkilä, Santasalo, Silvferberg (1994), Pohjoismaisia kävely-
keskustoja (Tukholma, Linköping, Örebro, Malmö, Lund, Jönköping,
Västeros, Norrköping, Nyköping, Upsala, Göteborg, Oslo, Drammen,
Kööpenhamina, Odense, Alborg, Arhus, Fredrikshavn ja Hilleröd),
Ympäristöministeriö
2
Heikkilä, Santasalo, Karppinen (1996), Suomalaisia kävelykeskustoja
(Pietarsaari, Pori, Hämeenlinna, Tammisaari, Kerava, Oulu, Jyväskylä,
Tikkurila, Kokkola, Helsinki, Kuopio, Tapiola), Ympäristöministeriö
Heikkilä, Karppinen, Santasalo (1998), Parempi kaupunkikeskusta
(seitsemän kaupunkikeskustan kehittäminen: Hämeenlinna,
Kajaani, Lieksa, Lohja, Rovaniemi, Seinäjoki, Uusikaupunki),
Ympäristöministeriö