68
Rakennettu Ympäristö 1/17
KHO:n päätöksiä
tä ja yksityistä käyttöä (YA). Kaava
on aikanaan laadittu sellaisen toi-
minnan mahdollistamiseksi, jossa
tontilla on sekä yksityistä palvelu-
asuntolatoimintaa että yksityistä
asumista. Tontilla ollut rakennus
on myös ollut tällaisessa käytössä,
huomauttaa KHO. Rakennukseen
jäävät edelleen aulatilat, saunati-
lat ja kuntosali. Asukkaat ostavat
rakennuksessa aiemmin tuotetut
ruokailu-, lääkehoito- ja hygienia-
palvelut ulkopuolisilta tuottajilta.
Asuinhuoneistojen osuus ennen
muutostyötä oli noin 50 prosenttia
kerrosalasta. Muutostyössä asuin-
huoneistojen osuus nousee noin
67 prosenttiin. Rakennuksen toi-
minnasta pääosa on lupajaoston
mukaan jo aiemmin ollut vanhus-
ten vuokra-asumista. Naapurita-
loyhtiö vuorostaan esitti, kuinka
muutoksen jälkeen rakennukseen
ei jää muita kuin vuokra-asuntoja
ja tavanomaisia yhteisiä tiloja ku-
ten sauna, kuntosali ja yhteistila.
Toiminta ei naapurin mielestä
ole enää palveluluonteista, vaan
vuokra-asumisen tarjoamista. Ra-
kennuksessa ei tuoteta palveluja
eikä siellä ole henkilökuntaa. Käyt-
tötarkoituksen asemankaavanmu-
kaisuutta on arvioitava kiinteistön
tosiasiallisen käytön perusteella.
Kaavamerkintä on yhdistelmä
Korkein hallinto-oikeus päätyi
hallinto-oikeuden päätöksen ku-
moamiseen. Kaavamerkintä YA on
luonteeltaan yhdistelmä ja sillä on
tavoiteltu tavanomaisesta poikke-
avaa oikeusvaikutusta. Jaottelulla
yksityiseen rakentamistoimintaan
määrättyihin alueisiin (A alkuiset)
ja yleiseen rakentamistoimintaan
varattuihin alueisiin (Y alkuiset)
oli kaavamerkintäoppaan mukaan
merkitystä lähinnä lunastus- ja kor-
vausmahdollisuuksien kannalta.
Korkein hallinto-oikeus toteaa,
kuinka asemakaavassa varataan
alueita yleisiin tarpeisiin, jotta
riittävät alueet näiden tarpeiden
tyydyttämiseksi olisivat olemassa.
Kaupunki ei ole tuonut esiin sel-
laista yleistä rakentamistarvetta,
jonka saavuttamisen asumisen li-
sääminen tontilla vaarantaisi. Ra-
kennuksessa olevien asuintilojen
lisäämisellä ei lisätä maankäytön
riskillisyyttä eikä rakennukseen
suunniteltu asumisen lisääminen
aiheuta sellaisia haitallisia ympä-
ristövaikutuksia, joita nykyinen
käyttö ei aiheuttaisi. Rakennuksen
asuintilan lisääminen ei muuta
tontilla olevan rakennuksen käyt-
tötarkoitusta sillä tavoin, että uusi
käyttötarkoitus olisi vastoin asema-
kaavassa tontille osoitettua käyttö-
tarkoitusta (YA).
Muut lupaedellytykset
Naapurivalittajan eräänä valitus-
perusteena oli, että kiinteistöjen
yhteisellä rajalla olevaan rakennuk-
seen puhkaistaan uusia ikkuna-
aukkoja. Yhtiön mukaan aukkojen
tekeminen seinään tulisi järjestää
rasitesopimuksella. Tästä valitus-
perusteesta ei hallinto-oikeus ku-
moamispäätöksessään lausunut.
Asemakaavassa rakennusala
ulottuu tonttien rajaan. Olemassa
oleva rakennus on asemakaavan
mukaisesti rakennettu kiinni naa-
purin rajaan. Tonttien välisellä ra-
jalla ikkunat on toteutettu yläikku-
noina, jolloin kyse ei ole pääikku-
noista eikä ikkunoiden sijoittami-
nen rajoita naapuritontin tulevaa
käyttöä. Uusien ikkuna-aukkojen
sijoittaminen rakennuksen tont-
tien rajalla olevaan ulkoseinään ei
edellytä valittajayhtiön rakennuk-
sen käyttämistämissään suhteessa,
joten KHO:n mukaan rakentami-
nen ei edellytä rakennusrasitteen
perustamista. Rakennustarkastaja
on voinut todeta, ettei rakentami-
nen tarpeettomasti haittaa naapu-
ria tai vaikeuta naapurikiinteistön
sopivaa rakentamista (MRL 135.1
§). Muutetulle rakennukselle ase-
tetut vaatimukset esimerkiksi il-
manvaihdon, esteettömyyden,
poistumisteiden, leikkipaikkojen
taikka autopaikkojen suhteen ei-
vät poikkea merkittävästi nykyi-
selle rakennukselle asetettavista
vaatimuksista.
Äänestys
KHO:n ratkaisu oli äänestys (4 –
1). Vähemmistöön jäänyt neuvos
totesi, että asemakaavamuutoksen
(1988) kaavaselostuksen mukaan
tontti on aiemmin ollut asuin-,
liike- ja toimistorakennusten
korttelialuetta. Kaavamuutoksen
tarkoituksena on ollut muuttaa
tontti julkisten palveluasuntojen
korttelialueeksi. Tontin rakennus-
oikeuden lisäämistä sekä alhaista
autopaikkavaatimusta on kaavase-
lostuksessa perusteltu tontin pal-
velutalokäytöllä. Kaavamerkintä
on osin tulkinnanvarainen. Kaava-
merkinnän ei kaavaselostuksesta
ilmenevä kaavamuutoksen tar-
koitus huomioon ottaen voi kat-
soa mahdollistavan rakennuksen
käyttöämyös sellaiseen yksityiseen
asuinhuoneistojen vuokraustoi-
mintaan, jossa asuntoja tarjotaan
tavanomaiseen vakituiseen asu-
miseen. Vähemmistö piti käyttötar-
koituksen muutosta olennaisena.
Rakennuslupaa ei voida myöntää
ilman poikkeamislupaa. – KHO:n
esittelijän esitys oli samansisältöi-
nen kuin vähemmistöön jääneen
neuvoksen.
Kaavaselostus
Kaavoihin liittyvistä selostuksista
säädetään MRL 29, 40 ja 55 §:issä
ja edelleen MRA 10, 17 ja 21 ja 25
§:issä. Eri kaavatasojen kaavaselos-
tuksille on yhteistä, ettei niillä ole
välitöntä ja suoranaista oikeudel-
lista vaikutusta eivätkä ne yksinään
voi ollamuutoksenhaun kohteena.
MRL 55 §:n 2 momentin mukaan
asemakaavaan liittyy selostus, jos-
sa esitetään kaavan tavoitteiden,
eri vaihtoehtojen ja niiden vaiku-
tusten sekä ratkaisujen perustei-
den arvioimiseksi tarpeelliset tie-
dot. Tarkemmin asiasta säädetään
MRA 25 §:ssä. Jos kaavan selostus
on ilmeisen selvästi puutteellinen,
on mahdollista, että kaavaa ei ole
mahdollista arvioida muutoksen-
hakuprosessissa. Tällaisessa ta-
pauksessa kaavan hyväksymistä
koskeva päätös voi tulla kumotuk-
si sillä perusteella, että päätöstä
tehtäessä ei ole ollut käytettävissä
riittäviä selvityksiä ja tutkimuksia
kaavan ja sen vaikutusten arvioi-
miseksi. (HE 101/1998 vp s. 80).
Yleiskaavan selostuksen osal-
ta joutui
KHO
ratkaisussaan