70
Rakennettu Ympäristö 1/17
KHO:n päätöksiä
kolmeen tulosyksikköön (metsä-
talous, liiketoimintaportfolio ja
luontopalvelut). Tolpanvaara-Jyl-
hävaaran tuulivoimahankkeesta
vastannut Laatumaa kuuluu liike-
toimintaportfolio-tulosyksikköön.
X oli palvelussuhteessa metsurina
metsätalous-tulosyksikössä. X ei
ollut osallistunut päätöksentekoon
tai ollut osallisena Metsähallituk-
sen ohjaus- tai työryhmissä. Hän ei
ollut myöskään toiminut Metsähal-
lituksessa tehtävissä, jotka liittyivät
päätöksentekoon kysymyksessä
olevassa tuulivoimapuistohank-
keessa. Hallinto-oikeus katsoi, ettei
palvelussuhdetta valtioon lähtö-
kohtaisesti pidetä perusteltuna ai-
heena epäillä virkamiehen puolu-
eettomuutta, koska tällaisen palve-
lussuhteen ei katsota synnyttävän
lojaalisuutta työnantajaa kohtaan
siten, että palvelussuhteen voitai-
siin arvioida vaikuttavan virkamie-
hen arviointikykyyn. Vastaavasti
voidaan arvioida palvelussuhdetta
valtion liikelaitokseen. Hallinto-
oikeus katsoi, ottaen huomioon
X:n palvelussuhteeseen liittyvistä
tehtävistä ja asemasta Metsähalli-
tuksessa saatu selvitys sekä Metsä-
hallituksen organisaatiorakenne,
ettei X ole ollut hallintolain 28 §:n
1 momentin 4 kohdan perusteella
esteellinen osallistumaan Tolpan-
vaara-Jylhävaaran osayleiskaavaa
koskevan asian käsittelyyn kau-
punginhallituksessa ja hylkäsi va-
lituksen.
Jatkovalituksen johdosta osa-
yleiskaavaan liittyvää esteellisyyttä
koskevaa valitusperustetta käsitel-
tiin myös korkeimmassa hallinto-
oikeudessa (KHO). Tapauksessa
oli kiistatonta, että Pudasjärven
kaupunginhallituksen puheen-
johtaja X on ollut Metsähallituk-
sen palveluksessa metsurina, kun
osayleiskaavaa on valmisteltu ja X
oli osallistunut kaikkiin kaupun-
ginhallituksen kokouksiin, joissa
kaavaa oli käsitelty. Saadun sel-
vityksen mukaan X:llä ei ole ollut
kaavahankkeeseen liittyviä tehtäviä
Metsähallituksessa.
Selvää oli myös, että Metsähal-
litukselle oli odotettavissa kaava-
hankkeesta hyötyä, sillä kyseessä
oli Metsähallituksen Laatumaa-
tulosalueen aloitteesta laadittu
osayleiskaava, joka mahdollisti
tuulivoiman sijoittamista. Oikeu-
dellisena ratkaistavana kysymyk-
senä olikin, olikoMetsähallituksen
metsurina toimiva X ollut työsuh-
teensa johdosta esteellinen osallis-
tumaan kaavahankkeen käsittelyyn
kaupunginhallituksessa.
KHO katsoi, että hallintolain 28
§:n 1 momentin 4 kohtaa ei voida
tulkita niin, että palvelussuhde
valtioon tai valtion liikelaitokseen
ei lähtökohtaisesti voisi muodostaa
esteellisyyttä silloin, kun kysymys
on valtion tai valtion liikelaitok-
sen palveluksessa olevan henki-
lön osallistumisesta hallintoasian
käsittelyyn kunnan luottamus-
henkilönä. KHO viittaa ratkaisus-
saan myös epätavalliseen tapaan
oikeuskirjallisuuteen esittäen läh-
deviittein, ettei hallinto-oikeuden
tekemälle tulkinnalle löydy tukea
oikeuskirjallisuudestakaan. Oi-
keuskirjallisuudessa on arvioitu
lähinnä valtion virkamiehen esteel-
lisyyttä ja muita kuin nyt kysymyk-
sessä olevaan asiaan rinnastettavia
tilanteita.
KHO:n mukaan Metsähallituk-
sen tulosalueiden erillisyydelle ei
voitu myöskään antaa ratkaisevaa
merkitystä X:n esteellisyyden ar-
vioinnissa, sillä sekä metsätalo-
us-tulosalue, jossa X työskenteli
että Laatumaa olivat kuitenkin ol-
leet samaa liiketoiminta-aluetta.
KHO:n ratkaisussa nostettiin esiin
kaksi keskeistä palvelussuhdejää-
viyden arviointiin liittyvää seikkaa.
Palvelussuhteen perusteella synty-
vä esteellisyys
ei edellytä
, että työn-
tekijä saisi asiassa itselleen hyötyä,
tai että työntekijän osallistuminen
asian käsittelyyn olisi vaikuttanut
asiassa tehtävään ratkaisuun. Ni-
mensä mukaisesti palvelussuh-
dejääviys syntyy palvelussuhteen
perusteella, silloin kun esimerkik-
si työnantajalle on kaava-asiassa
odotettavissa ratkaisusta erityistä
hyötyä tai vahinkoa.
Virkamiehen tai luottamusmie-
hen omalla arviolla esteellisyydestä
on merkitystä silloin, kun hän jää-
vää itsensä asian käsittelystä. Jälki-
käteen esteellisyyden arvioinnissa,
ei juridista merkitystä ole sillä, että
henkilö ei ole kokenut itseään es-
teelliseksi.
KHO katsoi, että X on palve-
lussuhteensa vuoksi ollut hallinto-
lain 28 §:n 1 momentin 4 kohdan
perusteella esteellinen osallistu-
maan Tolpanvaara-Jylhävaaran
osayleiskaavaa koskevan asian
käsittelyyn kaupunginhallitukses-
sa ja kaupunginvaltuuston päätös
osayleiskaavan hyväksymisestä
on mainitun esteellisyyden vuoksi
syntynyt kuntalain (365/1995) 90
§:n 2 momentissa tarkoitetulla ta-
valla virheellisessä järjestyksessä.
KHO kumosi hallinto-oikeuden
ja kaupungin päätökset. Kaavapro-
sessin kannalta kaavan kumoutu-
minen tarkoittaa kaavaprosessin
aloittamista alusta, mikäli kaava-
hanke edelleen on ajankohtainen.
Ajallisesti kyse on vuosien suun-
nittelu- ja muutoksenhakuproses-
sista. Kaavaa oli käsitelty kunnassa
kahden vuoden aikana 2012–2014
ja kaava oli hyväksytty valtuustos-
sa maaliskuussa 2014. Puheena
olevalla KHO:n ratkaisulla päätös
tuli lainvoimaisesti ratkaistua 33
kuukautta myöhemmin, marras-
kuussa 2016.
Susanna Wähä
Kuva: Suomen Tuulivoimayhdistys