Rakennettu Ympäristö 1/17
67
KHO:n päätöksiä
muotoutuminen ovat toisistaan
riippumattomia”. Vuosikirjaratkai-
sussa
KHO:2013:60
, joka koskee
maankäytön suunnittelun ja kiin-
teistönmuodostamisen välistä suh-
detta, toteaa KHO: ”Rakentamisen
edellytyksiä ei ratkaista lopullisesti
kiinteistötoimitusten yhteydessä,
vaan ne tutkitaan maankäyttö- ja
rakennuslainmukaisessamenette-
lyssä”. Toisaalta lohkomista koske-
van pääsäännön mukaan saadaan
asemakaava-alueen ulkopuolella
rakennuspaikaksi tarkoitettu kiin-
teistö muodostaa lohkomalla, jos
muodostettava kiinteistö täyttää
MRL:ssa sekä sen nojalla anne-
tuissa säännöksissä ja määräyksis-
sä rakennuspaikalle asetetut vaa-
timukset (KML 33 §). Nyt annetun
vuosikirjaratkaisun tiivistelmässä
KHO toteaa: ”Kiinteistönmuodos-
tamislaissa tarkoitetun kiinteistö-
toimituksen ensisijaisena tehtävä-
nä on määrittää maanomistajan
omistukseen kuuluva alue”.
Lohkomisen osalta tulee KML
34 §:n mukaan toimitusinsinöö-
rin, jos lohkomisen yhteydessä
ilmenee, että asianosaisilla on
virheellinen käsitys rakentamisen
edellytyksistä, selventää asian-
osaisille lohkomisen merkitystä
maankäyttö- ja rakennuslaissa tai
sen nojalla säädettyjen rakentami-
sen edellytysten arvioinnissa. Sa-
moin lohkomista koskee KML 33
§:n 4 momentin oikeusohje. Sen
mukaan, jos lohkomisessa syntyy
epätietoisuutta siitä, sijaitseeko
määräala MRL 72 §:n mukaisella
ranta-alueella, toimitusinsinöörin
on siirrettävä asia ELY-keskuksen
ratkaistavaksi. Nyt oli kysymys
halkomistoimituksesta, jonka toi-
mitusinsinööri oli keskeyttänyt.
Lauri Jääskeläinen
Käyttötarkoitus
Asemakaavanmukaisuus
Palvelutalon muutos eläkeläisten vuokrataloksi
KHO 2.12.2016 taltio 5152 (äänestys)
Julkaistu, muu päätös
■
■
Kajaanin rakennustarkastaja
myönsi (3.6.2014) palvelutalosää-
tiölle rakennusluvan vanhusten
palvelutalon muuttamiseen vuok-
rataloksi siten, että entiset palvelu-
tilat muutetaan asunnoiksi.
Ympäristöteknisen lautakun-
nan
lupajaosto
hylkäsi (28.8.2014)
naapuritaloyhtiön oikaisuvaati-
muksen.
Pohjois-Suomen hallinto-oi-
keus
kumosi (24.11.2015) naapuri-
taloyhtiön valituksesta lupajaoston
ja rakennustarkastajan päätökset ja
hylkäsi rakennuslupahakemuksen.
Korkein hallinto-oikeus
ku-
mosi lupajaoston valituksesta hal-
linto-oikeuden päätöksen. Lupa-
jaoston päätös saatettiin voimaan.
Toimituksen huomautuksia
Rakennuspaikkaa koskee asema-
kaavan muutos vuodelta 1989.
Siinä tontti on osoitettu julkisten
palveluasuntojen korttelialueeksi
(YA). Käyttötarkoitusta täsmentä-
viä kaavamääräyksiä ei ole. Kaa-
vaselostuksen mukaan asemakaa-
van muutoksen tarkoituksena on
ollut mahdollistaa palvelutalon
rakentaminen kaupungin vuokraa-
malle tontille.
Ympärivuorokautisesta palve-
luasumisesta luopumisen vuoksi
talon ensimmäisessä kerroksessa
sijainneesta palvelutalon entises-
tä keittiöstä ja toimistotiloista on
tarkoitus tehdä viisi uutta asuin-
huoneistoa. Lisäksi kolmannessa
kerroksessa sijaitsevan entisen ryh-
mäkodin tilat on tarkoitus muut-
taa yhteensä kuudeksi asunnoksi.
Sauna- ja kuntosalitilat sekä aulan
yhteistila säilytetään. Talossa ei ole
enää vakituista henkilökuntaa.
Asemakaavan muutoksen vah-
vistamisenaikanaoli voimassa sisä-
asiainministeriön päätös asema-,
rakennus-, yleis- ja seutukaavoissa
käytettävistä merkinnöistä (15.1.
1980/39). Päätös ja siltä pohjalta
myöhemmin (1992) laadittu ym-
päristöministeriön opas (2/1992)
eivät sisällä kaavamerkintää YA.
Myöskään nykyisin voimassa ole-
va kaavamerkintöjä koskeva asetus
(342/2000) ei tunne merkintää YA.
Y-merkintä sallii sisäasiainmi-
nisteriön kaavoitus- ja rakennus-
osaston ohjeen (1/1980) mukaan
sekä julkiset että yksityiset palve-
lut. Esimerkiksi sellaiset asunto-
alueiden palvelukeskukset, joihin
sijoittuu sekä julkisia että yksityisiä
palveluja, voidaan ohjeen mukaan
merkitä joko Y- tai K-merkinnällä
ja osoittaa sallittu lisäkäyttötar-
koitus ja sen osuus kerrosalasta
kaavamääräyksellä. A-merkinnällä
osoitetuille korttelialueille voidaan
ohjeen mukaan rakentaa erityyp-
pisiä asuinrakennuksia. Pelkän
A-merkinnän käyttäminen tulee
kysymykseen silloin, kun kaavalla
halutaan tehdä mahdolliseksi eri
talotyyppien rakentaminen samal-
le korttelialueelle.
Yksityiseen käyttöön tulevan
asuinrakennuksen sijoittaminen
asemakaavassa yleisten rakennus-
ten korttelialueeksi varatulle alu-
eelle merkitsee lähtökohtaisesti
rakennuksen käyttötarkoituksen
olennaista muuttamista, toteaa
korkein hallinto-oikeus. Kysymyk-
sessä olevan tontin käyttötarkoitus
on kaavan mukaan sekoitus yleis-