72
Rakennettu Ympäristö 1/17
Vastine
tavia ja oikeusturvaa murentavia. Todettakoon täs-
sä vaiheessa, ettei Kuikan naapurikiinteistöillä ollut
hankkeeseen huomauttamista, joten hakuprosessin
arvokiistat liittyvät yksinomaan rakennus- ja kau-
punkitaiteeseen. Ja kun vanhaa taloa ruvetaan ko-
rottamaan, kiistat ovat kiihdyttävämpiä kuin uudis-
rakentamisessa.
Hämmentäviä hybridejä
Kuikan korotussuunnitelma perustuu ajatukseen,
jossa ensimmäinen korotuskerros jatkaa saumatto-
masti julkisivun rappauspintaa ja sen arkkitehtonisia
aiheita vapaasti tulkiten, niitä myötäillen ja korosta-
en. Toinen korotuskerros on näkymätön kadun kulki-
jalle, ja sen motiivi on saada aikaan pakahduttavista
merinäkymistä ja auringosta nauttivat terassit. Van-
han arkkitehtuurin saumaton myötäileminen, Hel-
singin korotettujen talojen luontevin ja yleisin tapa,
on aiheuttanut kaupunginmuseon, kaupunkikuva-
neuvottelukunnan (KNK, jossamuseollakin on edus-
tus) ja ELY:n pohdinnoissa harmaita hiuksia ja tuot-
tanut värikästä sanastoa. Kaupunginmuseon mu-
kaan julkisivua “venytettäisiin”, KNK:n lausumana
“Rakennuksen eheä hahmo ja jugend-arkkitehtuu-
rin tunnistettavuus kärsisivät ja korotuksen piirteet
sotkeutuisivat uusien rakennusten [sic] vaikutukses-
ta hämmentäväksi hybridiksi. Oleva tilanne on nykyi-
sellään eloisuudessaan luonteva ja arkkitehtuuri tu-
kee ympäristön historiallisen kehityksen luettavuut-
ta” (KSV:n edustaja jätti lausuntoon eriävän mielipi-
teen). Tällainen käsitys tuntuu olettavan, että kadun
kulkija paitsi hämmentyy, myös jotenkin häiriintyy
tai kärsii lähes fyysisesti, jos rakennettu ympäristö
ei koostu selkokielisistä, yksiselitteisen kirkkaista ja
aikojen kuluessa muuttumattomina säilyneistä yksi-
köistä. Näin se aliarvioi kulkijan kykyä lukea kaupun-
gin kerroksellisia, kiehtovia ja monipolvisia viestejä
ja historian kulun merkkejä. Alkuperäistä jatkamalla
syntyvä arkkitehtoninen ”valhe” korotetaan näin lä-
hes rikosoikeudellisen valheen tasolle.
Vaihtoehtoisia totuuksia kaupunkitaiteesta
Hernesaarenkadun ainoan korttelin sivu on pitkä, ja
Kuikan talo on sen räystäslinjassa ainoa selvä lovi.
KNK:n lausunnon mukaan sen “julkisivun edessä
avautuva, 2000-luvun lopulla rakennettu Eiranrannan
alue motivoi julkisivurintaman monimuotoisuutta ja
mittakaavallista vaihtelua”. KNK:n näkemyksen mu-
kaan Eiranrannan monimuotoisen ja rakeisen koko-
naisuuden taustaksi sopii siis parhaitenmonimuotoi-
nen kortteli, ja että tämän korttelin monimuotoisuus
syntyy, kun yksi talo poikkeaa muuten suorasta räys-
täslinjasta ja korttelin eheästä kappalemaisuudes-
ta. Opintojeni ja urani aikana olen ymmärtänyt, että
havaintomme ja niihin liittyvät taiteelliset elämykset
toimivat päin vastoin: Eiranrannan omaleimaisuus
korostuu, kun sen taustana on mahdollisimman rau-
hallinen kortteli. Ja vaikka Hernesaarenkadun räys-
täslinja suoristuisikin Kuikan talon korottamisella,
klassismin, myöhäisjugendin ja 70-luvun rasterijul-
kisivun vuoropuhelun tuloksena tuskin syntyisi tässä
tapauksessa pelättyä (mutta muuten niin ihanana pi-
dettyä) töölöläisen yhtenäistä kaupunkikuvaa.
KNK:n lausunnon ontuvimpia keppihevosia
on Eira, itsenäinen kaupunginosa, joka ei millään
muotoa kuulu Kuikan talon lähipiiriin: “Kun vielä
otetaan huomioon korttelin toisesta päästä alkava
jugend-tyylistään tunnettu Eiran huvila-alue (RKY
2009, sekä rakennukset että ympäristö suojeltu ase-
makaavassa), on eheän ja selkeän jugendtalon säi-
lyttäminen umpikorttelin osana perusteltua”. Ei-
ran paremmin tuntevat tietävät, että se ei ole huvi-
la- vaan pienkerrostaloalue, ja että sen vähemmän
eheässä mutta ihanassa kokonaisuudessa on jugen-
din lisäksi runsaasti vaikkapa klassismia, funkista ja
”sotkuisia hybridejä”. ELY:n mukaan Kuikan talo ”si-
jaitsee näkyvästi kaupunkikuvassa”. Tämäkin on pit-
käksi venytettyä, juridisesti mielenkiintoista todelli-
suutta. Tosielämässä Kuikan talo sijaitsee syrjäises-
ti hiljaisen Hernesaarenkadun uloimmassa päässä,
Eiranrannan katveessa. Se ei rajaudu aukioon eikä
vilkkaaseen läpikulkukatuun, kuten lausuntoa lu-
keva oikeusoppinut voisi tuomionsa tueksi päätellä.
Syytetyn penkillä
Arkkitehdille tällaiset prosessit ovat kivuliaita, nöy-
ryyttäviä ja turhauttavia ennen kaikkea sen takia, että
pyrkimyksissään viaton taide viedään painajaismai-
sen ahdistavasti syytetyn penkille, keskelle juridiikan
kiemuroita. “Hankkeeseen ryhtyvälle”, tässä tapauk-
sessa pienelle taloyhtiölle, hakumittelöt ovat häm-
mentäviä. Helsingin kaupunki, jonka luulisi olevan
hankkeessa kaikin puolin tukeva ja neuvova taho,
hahmottuukin yhden yksikön sijaan jakomielisenä
kaksikasvona, joka toisaalta tukee, kannustaa, myön-
As. Oy Kuikka, Hernesaarenkatu 15.
Kuva: Helsingin kaupungin karttapalvelu