Table of Contents Table of Contents
Previous Page  64 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 64 / 76 Next Page
Page Background

64

Rakennettu Ympäristö 1/17

P

ienissä ja monissa keskisuurissa kaupungeis-

sa tori on edelleen itsestään selvä kaupungin

ydin. Tällaisen kohtaamispaikan esimerkik-

si kelpaa hyvin Loviisan tori, jota tutkin väi-

töskirjassani

Tori ja pikkukaupunki (2007)

. Aiheesta

olen kirjoittanut myös

Rakennusperinto.fi

-sivustolle

artikkelin P

ikkukaupunkien torien mahdollisuudet.

Esimerkkinä Loviisan tori.

sekä tähän RY-lehteen

4/2008 otsikolla

Pikkukaupungin urbaanit mahdol-

lisuudet?

.

Taksit ja linja-autot toivat säpinää toreille

Kohtaamista Loviisan torilla on liittynyt aina kaupan-

käyntiin, alun perin lähes monopoliasemassa, mutta

edelleen usein pidettävillä markkinoilla ja jatkuvan

torikaupan muodossa. Torille on kokoonnuttu myös

joukkoesiintymisiin, juhlapäivien kuten vapun viet-

toon, vapaapalokuntien juhliin ja monien harvem-

min toistuvien teemojen ympärille.

Kun linja-autot ja taksit pitivät majaansa torin

nurkalla ennen sotia, myös niiden ympärille syntyi

kaikenlaista säpinää. Myös sotilaallisia esiintymisiä

torilla on pidetty ja valtiaita siellä on nähty Ruot-

sin kuninkaista ja Venäjän keisareista Mannerhei-

miin ja Kekkoseen. Larppaushenkinen tapahtuma

Kuningas saapuu Loviisaan

tukeutuu väljästi tällai-

seen historiaan.

Loviisan päätorin fyysinen muoto ja historia

AULIS TYNKKYNEN

Loviisan torit

kohtaamispaikkoina

Torit ovat suomalaisenkin kaupungin perinteisiä kohtaamispaikkoja.

Historiallisten kaupunkien ohella niitä on pyritty kehittämään myös

uudempiin taajamiin.

1

3

2

7

Väitöskirjassani tunnistettuja potentiaaleja,

joita voidaan realisoida parantamalla torin

yhteyksiä muihin kohtaamispaikkoihin ja

kiinnostaviin kohteisiin.

Puolijulkiset potentiaalit ja hyvien paikkojen verkosto