64
Rakennettu Ympäristö 1/17
P
ienissä ja monissa keskisuurissa kaupungeis-
sa tori on edelleen itsestään selvä kaupungin
ydin. Tällaisen kohtaamispaikan esimerkik-
si kelpaa hyvin Loviisan tori, jota tutkin väi-
töskirjassani
Tori ja pikkukaupunki (2007)
. Aiheesta
olen kirjoittanut myös
Rakennusperinto.fi-sivustolle
artikkelin P
ikkukaupunkien torien mahdollisuudet.
Esimerkkinä Loviisan tori.
sekä tähän RY-lehteen
4/2008 otsikolla
Pikkukaupungin urbaanit mahdol-
lisuudet?
.
Taksit ja linja-autot toivat säpinää toreille
Kohtaamista Loviisan torilla on liittynyt aina kaupan-
käyntiin, alun perin lähes monopoliasemassa, mutta
edelleen usein pidettävillä markkinoilla ja jatkuvan
torikaupan muodossa. Torille on kokoonnuttu myös
joukkoesiintymisiin, juhlapäivien kuten vapun viet-
toon, vapaapalokuntien juhliin ja monien harvem-
min toistuvien teemojen ympärille.
Kun linja-autot ja taksit pitivät majaansa torin
nurkalla ennen sotia, myös niiden ympärille syntyi
kaikenlaista säpinää. Myös sotilaallisia esiintymisiä
torilla on pidetty ja valtiaita siellä on nähty Ruot-
sin kuninkaista ja Venäjän keisareista Mannerhei-
miin ja Kekkoseen. Larppaushenkinen tapahtuma
Kuningas saapuu Loviisaan
tukeutuu väljästi tällai-
seen historiaan.
Loviisan päätorin fyysinen muoto ja historia
AULIS TYNKKYNEN
Loviisan torit
kohtaamispaikkoina
Torit ovat suomalaisenkin kaupungin perinteisiä kohtaamispaikkoja.
Historiallisten kaupunkien ohella niitä on pyritty kehittämään myös
uudempiin taajamiin.
1
3
2
7
Väitöskirjassani tunnistettuja potentiaaleja,
joita voidaan realisoida parantamalla torin
yhteyksiä muihin kohtaamispaikkoihin ja
kiinnostaviin kohteisiin.
Puolijulkiset potentiaalit ja hyvien paikkojen verkosto